Hej,
Renoverer et gammelt hus fra 30'erne og planlægger nu at installere vandbåren gulvvarme i hele underetagen.

Huset er renoveret og udvidet i 70'erne, så alle rum har forskellige forudsætninger for at kunne følge lægningsanvisningerne fuldt ud.

Det står klart, at to af rummene har vinylbeklædning med asbest (analyseret), så denne vil forblive. Ovenpå dette vil der blive lagt glespanel til gulvvarme og plade.

Andre rum har ingen vinyl, der vil glespanel blive lagt direkte på spånplade, så alt flugter i højde mellem rummene.

Alle rum har massivt undergulv eller spånplade.

Mit spørgsmål er nu, er der nogen ulempe ved at lægge dampspærren under glespanelet i stedet for ovenpå?
Så kunne jeg lægge aldersbestandig plast direkte ovenpå vinylbeklædningen og dermed "låse den inde" uden organisk materiale imellem.

For de rum uden vinyl, vil dampspærren komme direkte på spånpladen.

Alle rum vil blive belagt med massivt selvbærende gulv direkte på glespanelet.

Hele konstruktionen bliver så:
Krybekælder
Blindbundsplade
Isoleringsplade
Spånplade/massivt undergulv
Vinylbeklædning (nogle steder)
Dampspærre
Glespanel
Varmeplade/gulvvarme
Lumpap
Massivt trægulv selvbærende

På forhånd tak.

To dampspærrer plejer altid at være forkert.
Der samles let fugt mellem dem.
Følg gulvvarmeproducentens anbefalinger nøje.

Hej, tak for dit svar. Jeg har kun til hensigt at lægge et lag med dampspærre.
Men du mener, at det ville blive en dobbelt dampspærre, fordi tæppet er tæt?
Men er det virkelig et problem, hvis man lægger plasten mod tæppet og taper samlinger?

Jeg forstår helt problematikken med at indkapsle fugt mellem to dampspærrer i to forskellige ender af en konstruktion, f.eks. i badeværelser med plastik i ydervæggen og tætningslag på væggen.

Er det fra den underliggende konstruktion, man vil beskytte gulvet mod fugt med dampspærren? I så fald burde det være det samme, om plasten ligger i direkte forbindelse over eller under gulvvarmeslangerne?

I instruktionen står der, at man skal lægge dampspærren så tæt på gulvet som konstruktionen tillader.

Tjek med producentens support.
I de tilfælde jeg har været, har det været plastgulv væk.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.