14,756 læst ·
13 svar
15k læst
13 svar
Gulvspånplade på hele bjælkelaget før eller efter indervægge?
Hej, måske et dumt spørgsmål, men jeg er lidt usikker på noget.
Jeg arbejder med et 1,5 plans hus og skal i gang med overetagen. Lige nu er der kun bjælker med isolering mellem bjælkerne.
Jeg undrer mig over, om man først skal lægge gulvspånplade 22mm og derefter "syllen" til indervæggene, altså syllen ovenpå gulvspånpladen.
Eller om man først lægger syllerne til indervæggene og derefter tilpasser gulvspånpladerne. Så man lægger gulvspånpladerne i hvert rum separat op til syllen.
Ved ikke om I forstår, ellers må I sige til.
Mvh / Stefan
Jeg arbejder med et 1,5 plans hus og skal i gang med overetagen. Lige nu er der kun bjælker med isolering mellem bjælkerne.
Jeg undrer mig over, om man først skal lægge gulvspånplade 22mm og derefter "syllen" til indervæggene, altså syllen ovenpå gulvspånpladen.
Eller om man først lægger syllerne til indervæggene og derefter tilpasser gulvspånpladerne. Så man lægger gulvspånpladerne i hvert rum separat op til syllen.
Ved ikke om I forstår, ellers må I sige til.
Mvh / Stefan
Føles lidt overkill at lægge gulvspån separat i hvert rum. Man plejer i hvert fald, når det er nybyggeri, at lægge spånpladerne og tynde loftet, inden man rejser indervæggene. På den måde er det både nemt at markere, hvor indervæggene skal være, og at fastgøre dem. Er det et gammelt hus med ujævnt bjælkelag, så er det måske lettere at lægge rum for rum, hvis man har brug for at rette gulv og loft.
Overkill og overkill, det afhænger jo af, hvad man vil opnå. Du har helt ret i, at det går betydeligt nemmere at lægge alle gulvspån, inden væggene regels. Men som jeg påpegede i tidligere indlæg, så er der da risiko for et lydtæt hus. Men som alt andet her i livet så handler det om afvejningerJerka_l sagde:Det føles lidt overkill at lægge gulvspån separat i hvert rum. Man plejer i hvert fald, når det er nybyggeri, at lægge spånpladerne og glese loftet, inden man rejser indervæggene. På den måde er det både let at mærke, hvor indervæggene skal være, og at fastgøre dem. Er det et gammelt hus med ujævn bærende konstruktion, så er det måske lettere at lægge rum for rum, hvis man har brug for at rette gulv og loft.
Vækker liv i denne tråd da jeg har de samme overvejelser.
Lægge gulvspån over hele bjælkelaget inden jeg regler op til væggene?
Men tanken er primært på lydhørheden.
Er der nogen, der har erfaring med et bjælkelag, hvor gulvspån er lagt over hele bjælkelaget inden vægge, som oplever at det er lydhørt på grund af det?
Og er der nogen, der har bygget vægge på sporede gulvspånplader?
Lægge gulvspån over hele bjælkelaget inden jeg regler op til væggene?
Men tanken er primært på lydhørheden.
Er der nogen, der har erfaring med et bjælkelag, hvor gulvspån er lagt over hele bjælkelaget inden vægge, som oplever at det er lydhørt på grund af det?
Og er der nogen, der har bygget vægge på sporede gulvspånplader?
Vækker denne tråd igen. Er ved at indrette loftet og skal lægge gulvvarme. Kan man lægge de sporede spånpladegulve og derefter rejse indvendige vægge? Eller behøver man sætte væggene først og lægge gulvvarmen rum for rum?
Med venlig hilsen, Peter
Med venlig hilsen, Peter
Lyder godt og føles nemmere at kunne lægge al gulvbelægning i ét stræk. Det bliver til at kortle der, hvor væggene skal rejses. Vægge til badeværelset vil sandsynligvis blive rejst stående på bjælkelaget, da der ikke vil være samme gulv der.
Med venlig hilsen, Peter
Med venlig hilsen, Peter
Klik her for at svare