Det var et interessant alternativ. Fandt at LK har en 16 mm skive også.
Det føles som om det nu står mellem:
1. Sporplader i gulvspån
2. Gulvspån + 16 mm EPS sporplade

Oplever du nogle problemer med flanktransmissioner i og med at du har stillet væggene på spånpladegulvet?

• Synes
David_Berglund
  • Laddar…
I Intershade sagde:
Men det bör fungera med spårade golvspånskivor LK HeatFloor eller Forestia Thermogolv direkt golvbjälkarna?
Nej, ikke med de forudsætninger. Det kunne have været undgået, hvis du havde valgt en større dimension på masonitbjælkerne, men det er jo for sent nu. Hvis du anvender gulvplywood i stedet, kan du reducere tykkelsen lidt sammenlignet med spånplade. Ovenpå spånpladen kan du lægge en glespanel, hvis du ønsker. Jeg mener, man bør lægge gulvet rum for rum, så man kan tage det op uden at skulle rive vægge ned. Indervægge har brug for støtte i gulvet af kortlingar eller ekstra bjælker, hvor masonitbjælken mangler.

J justusandersson sagde:
Nej, ikke med de forudsætninger. Det kunne have været undgået, hvis du havde valgt en større dimension på masonitbjælkerne, men det er jo for sent nu. Hvis du tager gulvfiner i stedet, kan du reducere tykkelsen noget sammenlignet med spånplade. Oven på spånpladen kan du lægge lægter, hvis du vil. Jeg synes, man skal lægge gulvet rum for rum, så man kan tage det op uden at skulle rive vægge ned. Indvendige vægge har brug for støtte i gulvet af kortere bjælker eller ekstra bjælker, hvor masonitbjælker mangler.
Jeg har fået OK på 22 mm sporadisk gulvspån på bjælkelaget fra dem.
Hvad mener du med, at skrue-limet 22 mm sporadisk gulvspån ikke er nok? Så jeg kan henvise til noget og spørge, hvorfor de har sagt OK til det.

Vedrørende at lægge rum for rum eller ikke, så vakler jeg meget frem og tilbage. Det er jo meget enkelt at have et undergulv at arbejde på, når jeg bygger væggene på plan 2.
Men jeg kunne også lægge et provisorisk gulv under byggetiden.

Spånpladens opgave er bl.a. at hjælpe med at fordele en punktlast direkte over en bjælke til de omkringliggende bjælker. En fræset spånplade har betydeligt dårligere egenskaber i den henseende. Det er dit gulv. Masonite Beams vil ikke fikse det, hvis du bliver utilfreds. Jeg synes godt, at du kan spørge dem, hvorfor det pludselig er nok med en fræset spånplade, når de tidligere sagde, at de havde regnet med en normal plade. Havde du gået op 2 cm i højden, havde du ikke behøvet nogen gulvspånplade overhovedet. Det burde de have oplyst dig om. Jeg ville satse på en fuldhøjdeplade først. Intet kan sammenlignes med fornemmelsen af et stumpt gulv.

Provisorisk gulv under byggetiden har mange fordele.

J justusandersson sagde:
Spånskivans uppgift är bl.a. att hjälpa till att fördela en punktlast rakt över en balk till de angränsande balkarna. En spårad spånskiva har betydligt sämre egenskaper i det avseendet. Det är ditt golv. Masonite Beams kommer inte att fixa det om du blir missnöjd. Jag tycker gott att du kan fråga dem varför det plötsligt räcker med en spårad spånskiva när de tidigare sa att de räknat med en normal skiva. Hade du gått upp 2 cm på höjden hade du inte behövt någon golvspånskiva alls. Det borde de ha upplyst dig om. Jag skulle satsa på en fullhöjdsskiva först. Inget går upp mot känslan i ett stumt golv.

Provisoriskt golv under byggtiden har många fördelar.
Jag måste ha missförstått att spårad 22 mm var godkänd.

Då får jag tänka om undergolvets konstruktion.
Kör då på vanlig 22 mm skruvlimmad spånskiva. Och där på 16 mm EPS skiva med med förlimmad plåt eller gles. Ska räkna på vad som är billigast.

P Pumabjörnen sagde:
Exakt, först monterades själva skivorna med plåtarna enligt ritning och sedan lades "fyllnadsskivor" i tomfälten som uppstod lite här och var pga hur slingorna var ritade.

Bilden är nog tagen under arbetet med det sistnämnda.
Är också nyfiken på hur du upplevde den lösningen för golvvärme?

I Intershade sagde:
Jeg må have misforstået, at rillede 22 mm var godkendt.

Så må jeg tænke om, når det gælder opbygningen af undergulvet.
Går så med almindelige 22 mm skrue-limede spånplader. Og oven på det 16 mm EPS plade med forlimet plade eller gles. Skal regne på, hvad der er billigst.

Er også nysgerrig på, hvordan du opfattede den løsning til gulvvarme?
Jeg er meget tilfreds, oplever det som meget behageligt/stumt at gå på. Det eneste sted, jeg er lidt utilfreds med, er kvadratmeteren, hvor alle slanger går ind i gulvvarmecentralen. Der skal man på grund af varmen lægge beskyttelsesrør omkring slangen, og der faldt valget på beskyttelsesrørene til 20 pex, tror jeg det var. Så der forsøgte jeg at udjævne højdeforskellen på beskyttelsesrøret, som var en smule højere end frigoliten, med en hårdere gulvskum uden fantastisk resultat, da der opstår en vis svigt. Kan også sige, at jeg ikke havde helt let ved at få frigoliten rundt om rørene. Ville gerne have været med og hjulpet VVS-manden den dag, de satte det hele sammen, så man måske kunne have holdt slangerne mere adskilt, der hvor de ligger tættest, men men..;)

• Gulvvarmesystem med rør og skumisolering i byggerod; rør samles ved vægpanel, delvist dækket af hård skum for at reducere højdeudsving.
Har fundet endnu en mulighed. Det er at sætte LK bjælkelagsplade direkte på Masonite bjælkerne og lægge rørene der.
Derefter skruelime 22 mm gulvspån ovenpå dette.

To overvejelser opstår da:
  • Fungerer det at lime på pladerne?
  • Underlaget bliver måske for tykt med hensyn til varmeledningsevne med 22 mm gulvspån, 2 mm skum og 11 mm hærdet trægulv? Har sendt spørgsmålene til LK også.

I Intershade sagde:
Har fundet et yderligere alternativ. Det er at sætte LK bjælkelagsplade direkte på Masonite bjælkerne og lægge rørerne der.
Derefter skrue-lime 22 mm gulvspån ovenpå dette.

To overvejelser opstår så:
  • Fungerer det at lime på pladerne?
  • Underlaget kan måske blive for tykt i forhold til varmeledningsevne med 22 mm gulvspån, 2 mm foam og 11 mm hærdet trægulv? Jeg har også sendt spørgsmålene til LK.
Ville ikke sige, at det lyder særlig godt at lime på pladerne, lyder som om du vil opleve det samme problem, som david skrev lidt længere tilbage i tråden.

D David_Berglund sagde:
Jeg har et gulvvarmegulv i dag, hvor man har lagt pladerne på bjælkerne under almindelig gulvspån, og det giver desværre lidt mangelfuld kontakt mellem plade og spån, samt at man ikke kan lime med denne løsning.
Samtidig vil du sandsynligvis tabe en del effekt varmeledningsmæssigt, hvor meget ved jeg ikke.

P Pumabjörnen sagde:
Ville ikke sige, at det lyder særlig godt at lime på pladerne, det lyder som om du så vil opleve det samme problem, som david skrev længere tilbage i tråden. Samt at du sandsynligvis vil tabe en del effekt ledningsmæssigt, hvor meget ved jeg ikke.
Mistænker også, at det ikke bliver godt, men det kan være, der findes en løsning på det. Får se hvad LK siger. Ellers ser det ud til at lægge cellplast med forlimet plade på gulvspånplade være det bedste alternativ for mig. I det mindste i forhold til konstruktionshøjde.

Hvad blev kvadratmeterprisen for dig med sådanne plader?

Ser ud som mit indlæg forsvandt, så lægger det ind igen.

Det er jo en sådan løsning, jeg har, som jeg troede var et fuskbygge fra tidligere ejer. :D

Her er et billede nedefra, da jeg aftrappede for en kældertrappe for nogle år siden. Det er ikke præcis samme plade, men omtrent samme funktion. Den I linker til tidligere, har nok en god chance for at give bedre kontakt end min, da min desuden har en samling midt på og primært presses op af isoleringen. Noget som selvfølgelig bliver lidt tvivlsomt, selvom jeg aldrig har oplevet noget problem med varmen. Men kunne sandsynligvis have lavere fremløbstemperatur med et andet system.

Men... Nu når jeg ser, at det er anerkendt at gøre på den måde, og når jeg i mit tilfælde er omhyggelig med hver millimeter for ikke at få afvigende trinhøjde på trappen, så vil jeg nok køre videre på samme koncept igen, bare skifte slangen, når jeg alligevel er i gang, da den snart er 30 år.

Billede af källartrappa set nedefra med rørinstallation og isolering. Træbjælker og metaldele under opbygning.

Her er en løsning til...

Mand installerer isoleringsplader i gulvkonstruktion.

Jeg havde meget lignende forudsætninger, da jeg byggede mit hus. Jeg kørte sporet spån på letbjælke og indvendige vægge på det. Dog ingen bærende. Enkelt og blev stift og godt.

N nybyggarn3 sagde:
Jeg havde meget lignende forudsætninger, da jeg byggede mit hus. Jeg brugte fræset spånplade på letbjælker og indervægge på det. Dog ingen bærende. Enkel og blev stum og god.
Hvilke spændvidder havde du? Bjælkehøjde? 1 eller flere tværgående rækkefølge?

I Intershade sagde:
Villa spændvidder havde du? Bjælkehøjde? 1 eller flere kortlingsrækker?
300 mm letbjælke med 8 meters spændvidde. Dog nogle bærende vægge nedenunder. Ingen kortlinger var nødvendige hos mig.

Jeg talte i dag med en tekniker hos Roth, som fremstiller gulvvarmesystemer.

De sagde, at deres sporede plader kan lægges på CC60-bjælkelag og opnå fuld styrke uden yderligere konstruktionselementer, forudsat at det underliggende bjælkelag er korrekt dimensioneret. Jeg har altid troet, at man skulle have et undergulv før disse spor-plader.

De havde for nylig også fået godkendelse til at lægge det i vådrum med CC-600, hvilket overraskede mig endnu mere.

Hvis jeg har haft succes, vedhæfter jeg en pdf-fil om dette.

EDIT: Måske er dette selvfølgeligheder for alle undtagen mig, og så kan I se bort fra dette overflødige indlæg. :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.