Jeg bygger et toplanshus og overvejer nu, hvilken type undergulv jeg skal lægge på bjælkelaget.
Bjælkelaget er af Masonite Beams letbjælker 350 mm. Dette vil blive isoleret med løsuld.
Jeg har valgt at bruge gulvvarme også på overetagen og står dermed mellem to valg angående undergulv:
I begge tilfælde vil jeg lægge rørene i varmefordelingsplader.
Det, der vil ligge på undergulvet, er:
Det jeg overvejer, har brug for hjælp med og de vigtigste faktorer for valget er:
Helst vil jeg bruge spredt bræddebeklædning, da jeg tænker, at det må være uhyre meget smidigere at lægge end at skruelime gulvspån.
Men jeg er mest bekymret for stivheden i bjælkelaget..
Er der nogen, der har erfaring med et sådant undergulv? Hvad ville I selv have gjort, hvis I havde muligheden for at vælge?
Bjælkelaget er af Masonite Beams letbjælker 350 mm. Dette vil blive isoleret med løsuld.
Jeg har valgt at bruge gulvvarme også på overetagen og står dermed mellem to valg angående undergulv:
- Spredt bræddebeklædning af 28x120 skruet på tværs over gulvbjælkerne cc 150, så den indbyrdes afstand bliver 30 mm mellem brædderne
- Sporede gulvspånplader skruelimede på tværs over gulvbjælkerne
I begge tilfælde vil jeg lægge rørene i varmefordelingsplader.
- Bjelin Gulvunderlag PO Kombifoam
- 11 mm hærdet trægulv fra Bjelin
Det jeg overvejer, har brug for hjælp med og de vigtigste faktorer for valget er:
- Er der risiko for, at alternativet med spredt bræddebeklædning giver mærkbart ringere stivhed i bjælkelaget?
Eller er det tilsvarende med skruelimet gulvspån? - Er der nogen risiko for svigtende gulv med bræddebeklædning?
- Går det godt at stille en ikke-bærende indervæg direkte på sporet gulvspånplade eller bræddebeklædning?
Jeg tænker at forberede med lægter i bjælkelaget under undergulvet, så der er noget at skrue i
Helst vil jeg bruge spredt bræddebeklædning, da jeg tænker, at det må være uhyre meget smidigere at lægge end at skruelime gulvspån.
Men jeg er mest bekymret for stivheden i bjælkelaget..
Er der nogen, der har erfaring med et sådant undergulv? Hvad ville I selv have gjort, hvis I havde muligheden for at vælge?
I Intershade sagde:Jeg bygger et toplanshus og overvejer nu, hvilken type undergulv jeg skal lægge på bjælkelaget.
Jeg har valgt at bruge gulvvarme også på overetagen og står dermed mellem to valg vedrørende undergulv:
- Spredt panel af 28x120 skruet på tværs over gulvbjælkerne cc 150, så den indbyrdes afstand bliver 30 mm mellem de spredte paneler
- Sporplader af gulvspånplader skruelimmet på tværs over gulvbjælkerne
I begge tilfælde vil jeg jo lægge slangen i varmefordelingsplader.
- Bjelin Gulvunderlag PO Kombifoam
- 11 mm hærdet trægulv fra Bjelin
- Er der risiko for, at alternativet med spredte paneler giver mærkbart dårligere stivhed i bjælkelaget?
Eller er det ligeværdigt med skruet limmet gulvspånplade?- Er der nogen risiko for svigtende gulv med spredte paneler?
- Går det godt at stille en ikke bærende indvendig væg direkte på sporet gulvspånplade eller spredt panel?
Tænker at forberede med kortbjælker i bjælkelaget under undergulvet, så der er noget at skrue i
Helst vil jeg bruge spredte paneler, da jeg tænker, at det må være meget mere praktisk at lægge end at skruelime gulvspån.
Men er mest bekymret for stivheden i bjælkelaget..
Er der nogen, der har erfaring med et sådant undergulv? Hvad ville I selv have gjort, hvis I havde mulighed for at vælge?
Gulvspån hver dag i ugen, de eneste tilfælde jeg har hørt om, hvor man har brugt spredte paneler, har været, når der allerede findes et eksisterende undergulv.
Gulvspån versus spredt burde efter min opfattelse have en meget større modstand mod forskydning i bjælkelaget og vægtfordeling ved møblering samt give en mere jævn overflade, da træet dels måske ikke til hundrede procent holder samme tykkelse og bevæger sig mere i forhold til spån.
Hvorfor skulle spredte paneler være mere praktiske end spån?
Ang. væggen bærende eller ej: ved montering af gulvspån ønsker man jo oftest at have ruminddelingen klar, så gulvet monteres rum for rum, og at en bevægelsesfuge mod alle faste objekter (vægge, søjler etc.) opnås.
Jeg har dog set utallige eksempler på, når man har placeret væggene ovenpå limskruet spångulv og har hidtil aldrig selv hørt om eller oplevet nogen som helst konsekvenser af dette (men det kan lige så godt være en tilfældighed).
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvad er spændvidden og c/c på masonitbjælkerne? Oplysningerne er nødvendige for at kunne vurdere gulvets vægt. En ulempe ved at stille skillevæggene direkte på undergulvet er, at man skal rive væggene ned for at skifte undergulvet.
Føles usikkert med kun sporet gulvspån på bjælkerne. Koster ikke meget mere at lægge almindelig gulvspån først.
gjorde selv de hjemme almindelig spån derefter sporet spån. Ganske glad over de for de blev meget mere sporing efter min rørmager havde været hos mig. Havde ikke lykkedes med at få til kortlinger under de sporinger. Desuden kan du flytte lidt på vægge og så uden at være bekymret over netop kortlingen.
de bliver meget tyndt der hvor sporene er, næsten som om man hopper med kraft går man lige igennem.
gjorde selv de hjemme almindelig spån derefter sporet spån. Ganske glad over de for de blev meget mere sporing efter min rørmager havde været hos mig. Havde ikke lykkedes med at få til kortlinger under de sporinger. Desuden kan du flytte lidt på vægge og så uden at være bekymret over netop kortlingen.
de bliver meget tyndt der hvor sporene er, næsten som om man hopper med kraft går man lige igennem.
Spændvidde på masonitbjælkerne er c/c 600 mm
Jeg begynder at overveje at bruge fræsede gulvspånplader. Skal afvente med at bestemme mig helt og se, hvordan "en kort en lång" gør med glespanel på gulv, så på instagram at Martin skal gøre sådan på overetagen.
Det er meget nemmere at lægge glespanel. Nogle fordele er jo, at du ikke behøver tænke på understøtning omkring gulvspånpladen. Meget nemmere med vendinger for gulvvarmerørene. Du behøver ikke arbejde med plader, men i stedet de meget mere handy 28x120 dimensioner. Meget nemmere at åbne undergulvet i fremtiden, og derfor også muligt at stille indervægge på glespanel. Men spørgsmålet er jo som sagt, hvordan bjælkelaget vil opleves, når det er færdigt, jeg har ligesom ingen egentlig reference på det...
Fræsede gulvspånplader som f.eks. LK HeatFloor eller Forestia Thermogulv kan udmærket lægges direkte på gulvbjælkerne. Jeg har aldrig oplevet, at det bliver svajende. Skal jeg lægge to lag, så lægger jeg hellere glespanel eller strimler af spånplade til slangen. Men vil ikke bygge så meget i højden...
Jeg begynder at overveje at bruge fræsede gulvspånplader. Skal afvente med at bestemme mig helt og se, hvordan "en kort en lång" gør med glespanel på gulv, så på instagram at Martin skal gøre sådan på overetagen.
Det er meget nemmere at lægge glespanel. Nogle fordele er jo, at du ikke behøver tænke på understøtning omkring gulvspånpladen. Meget nemmere med vendinger for gulvvarmerørene. Du behøver ikke arbejde med plader, men i stedet de meget mere handy 28x120 dimensioner. Meget nemmere at åbne undergulvet i fremtiden, og derfor også muligt at stille indervægge på glespanel. Men spørgsmålet er jo som sagt, hvordan bjælkelaget vil opleves, når det er færdigt, jeg har ligesom ingen egentlig reference på det...
Fræsede gulvspånplader som f.eks. LK HeatFloor eller Forestia Thermogulv kan udmærket lægges direkte på gulvbjælkerne. Jeg har aldrig oplevet, at det bliver svajende. Skal jeg lægge to lag, så lægger jeg hellere glespanel eller strimler af spånplade til slangen. Men vil ikke bygge så meget i højden...
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvor lange er masonitbjælkerne?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg har bestilt en pdf med styrkedata fra Masonite Beams. Mens jeg venter på den, lavede jeg en enkel beregning og kom frem til, at 4948 mm er i længste laget med hensyn til svigtpræstation. Hvis dette stemmer, har du brug for et lag skruelimede gulvspånplader (eller tilsvarende krydsfiner) nedenunder. Jeg vender tilbage, når jeg ved mere.
Det er Byggma/Masonite Beams, der har udviklet konstruktionen, og det står, at deres data vedrørende maksimale spændvidder for at opfylde kriterierne, beregner de med skrue-limet 22 mm spånplade. Jeg skal tjekke med dem, om de har nogen data på tilsvarende med spredningspanel.J justusandersson sagde:Jeg har bestilt en PDF med styrkedata fra Masonite Beams. I ventetiden lavede jeg en simpel beregning og kom frem til, at 4948 mm er i den længste ende med hensyn til svigtpræstation. Hvis dette er korrekt, har du brug for et lag skrue-limede gulvspånplader (eller tilsvarende krydsfiner), underst. Jeg vender tilbage, når jeg ved mere.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det kan jeg svare på. Under de forudsætninger dur det ikke med glespanel på den måde, som du har tænkt dig. Jeg forstår dig, spånskiva er ikke noget sjovt materiale at arbejde med. Gulvplywood er rarere og desuden stivere, men også dyrere.
Men det burde fungere med fræsede gulvspånplader LK HeatFloor eller Forestia Thermogulv direkte på gulvbjælkerne?J justusandersson sagde:
De fræsede plader er jo lidt dyrere 120 kr/pladen for almindelig 22 mm gulvspån mod 185 kr/pladen for Forestia Thermogulv har jeg fået pris på fra AB Karl Hedin.
En idé er jo at skrue og lime "almindelige" gulvspånplader over bjælkelaget og derefter skrue en tyndere spredt panel ovenpå dette, typ 21x120, for at lægge gulvvarmeplader og rør? Hvad er at foretrække?
Alt. 1:
- Vægge monteret direkte på gulvbjælker eller på korte træstykker af liggende 45x95 c/c 600 mm om væggene går langs med bjælkerne
- Fræsede gulvspånplader direkte på bjælkelaget skrue-limet rum for rum
Alt. 2:
- Korte træstykker af liggende 45x95 c/c 600 skruet mellem gulvbjælker, hvor der kommer til at være en væg ovenpå
- Gulvspånplade skrue-limet over hele bjælkelaget
- Vægge monteret direkte ovenpå gulvspån, med støtte fra korte træstykker eller bjælker under væg
- Spredt panel 21x120 c/c 150 mm med lydisoleringsliste under skruet rum for rum
Et tillæg er jo, at jeg også kører med en lydisoleringsliste under indervæggens sokkel samt også tætnes samlinger med fugemasse.
Der er jo flere trin i alternativ 2, men jeg tænker stadig, at den bliver nemmere at udføre med tanke på, at jeg for det meste kommer til at være alene med at bygge dette.
Det bliver jo ikke mindst meget lettere at opstille væggene, hvis der er et færdigt spåndgulv.
Hvis du overvejer at lægge et lag spån og derefter gles kan jeg ellers anbefale, at thermotech har et system med 17mm celleplastplader, hvor konvektionspladen er limet fast på celleplasten. Meget let at lægge.
Jeg skrue-limede 22 mm fugt-træg v313 spånplade på bjælkelaget før.
Jeg valgte at stille væggene ovenpå spånpladen, delvis måske mod lidt bedre viden samt fordi jeg, som du skrev, syntes det blev så utrolig besværligt at regle væggene først samt ikke havde deres placering 100% klar (må da håbe, at jeg aldrig behøver at rive undergulvet op!
)
Jeg skrue-limede 22 mm fugt-træg v313 spånplade på bjælkelaget før.
Jeg valgte at stille væggene ovenpå spånpladen, delvis måske mod lidt bedre viden samt fordi jeg, som du skrev, syntes det blev så utrolig besværligt at regle væggene først samt ikke havde deres placering 100% klar (må da håbe, at jeg aldrig behøver at rive undergulvet op!
Senest redigeret:
Lægger du så overfladegulvet direkte på dette?
Synes det bliver ret store felter uden cellplast, eller måske er det indpudset efter billedet blev taget?
Synes det bliver ret store felter uden cellplast, eller måske er det indpudset efter billedet blev taget?
Præcis, først blev selve pladerne med pladerne monteret i henhold til tegningen og derefter blev "fyldplader" placeret i de tomme felter, der opstod her og der på grund af, hvordan slangerne var tegnet.D David_Berglund sagde:
Billedet er nok taget under arbejdet med sidstnævnte.
Er du tilfreds med slutresultatet?
Jeg har i dag et gulvvarmegulv, hvor pladerne er lagt på bjælkerne under almindelig gulvspån, og det giver desværre lidt mangelfuld kontakt mellem plade og spån, samt at man ikke kan lime med denne løsning.
Vi skal nu tage gulvet op og rette det op, men vi vil have mindst mulig ændring i højden på grund af en trappe, og derfor søger vi gode alternativer. Dette kunne muligvis være noget, hvis det kun bygger 17 mm.
Jeg har i dag et gulvvarmegulv, hvor pladerne er lagt på bjælkerne under almindelig gulvspån, og det giver desværre lidt mangelfuld kontakt mellem plade og spån, samt at man ikke kan lime med denne løsning.
Vi skal nu tage gulvet op og rette det op, men vi vil have mindst mulig ændring i højden på grund af en trappe, og derfor søger vi gode alternativer. Dette kunne muligvis være noget, hvis det kun bygger 17 mm.