Jeg skal lægge gulv på loftsrum, ca. 120 cm på spær. Hvad er bedst, plader eller planker?

Hvordan skal overfladen bruges?

Hvis der ikke er så mange spær, er gulvspån fint, men det er lidt dyrere pr. m2. Hurtigt at arbejde med på den anden side.
Råspont eller billigt fyrretræsgulv klarer jo belastningen fra opbevaring uden problemer, og det er let, hvis der er mange spær.

Skal være lager for lidt flyttekasser og plastikbokse med tøj, intet tungt direkte... Bliver lidt over 10 kvm.

Er det vigtigt med tæt gulv?
Billigt og enkelt kan ellers være glespanel, lagt med 50mm mellemrum eller lignende.
Måske endda i to etager mellem sparrerne, så to lag karton kan være der.
En gang i midten på 400mm er ofte nok til at kunne gå på.

Det skal være isolering i væggene, så glespanel fungerer ikke... Jeg tror, at vindpap under og så noget høvlet ovenpå bliver løsningen...

Skal du køre c/c 120 så vil f.eks. gulvspån blive mærkbart svajende efter et stykke tid.

34x145 spontet havde været mit førstevalg.

Har lige gjort loftsrummet klar til lidt opbevaring af materialer. Jeg lagde 22*95 forskalling med endevulst (med endevulst kan man sammensætte hvor som helst). Det blev perfekt at kunne bevæge sig ordentligt deroppe uden at balancere på den smalle gang, der ellers plejer at være deroppe. Med 1200 mellem spær er spånplade ikke en mulighed, det er for langt mellem bæringerne.

Jeg testede med gulvspån på løse reglar og det svajer ret godt. Jeg tænkte alligevel at køre med spån, men lægger "kortlingar" på 90x45, som jeg trykker ned i isoleringen mellem spær.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.