M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 indlæg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3,081 indlæg
Hej!
Holder på og reparerer vores tømmerkonstruktion og fandt denne gulvbjælke, som åbenbart bare ligger på kalkpudset.
Eventuelt er den også spikret, den store spiker på billedet afslører det.
Har I nogen forslag til, hvad vi kan gøre ved dette? Forrige ejer havde blot sat et par klodser i hullet, hvilket jo ikke hjælper så meget her.
En tanke er at forsøge at tage gulvet op og skrue bjælken sammen med to 45x145 med bjælkesko i væggen eller noget lignende. Man kan jo også håbe, at den er hel indvendigt og måske skrue en stykke tømmerværk fast i tømmeret, som den kan hvile på.
Ønsker gerne at holde mig så tæt på den gamle byggeteknik som muligt og gøre så lidt skade på det gamle som muligt.
Holder på og reparerer vores tømmerkonstruktion og fandt denne gulvbjælke, som åbenbart bare ligger på kalkpudset.
Eventuelt er den også spikret, den store spiker på billedet afslører det.
Har I nogen forslag til, hvad vi kan gøre ved dette? Forrige ejer havde blot sat et par klodser i hullet, hvilket jo ikke hjælper så meget her.
En tanke er at forsøge at tage gulvet op og skrue bjælken sammen med to 45x145 med bjælkesko i væggen eller noget lignende. Man kan jo også håbe, at den er hel indvendigt og måske skrue en stykke tømmerværk fast i tømmeret, som den kan hvile på.
Ønsker gerne at holde mig så tæt på den gamle byggeteknik som muligt og gøre så lidt skade på det gamle som muligt.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 indlæg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3,081 indlæg
Det grå som man ser er altså vassarmeret kalkpuds.
Kan man kappe bjælken et stykke, erstatte med nyt tømmer og sammensætte ifølge dette billede?
http://www.pinebar.com/DiaryImages/2007/slides/2007-02-03_Balk1.JPG
Kan man kappe bjælken et stykke, erstatte med nyt tømmer og sammensætte ifølge dette billede?
http://www.pinebar.com/DiaryImages/2007/slides/2007-02-03_Balk1.JPG
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 indlæg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3,081 indlæg
Jeg fortsætter med at diskutere lidt med mig selv 
Det ser ud til, at det ikke er en frit hængende bjælke, og den mangler knudefunktion, så vidt jeg kan se, den er altså bare indstukket i et udtag.
Derfor burde det ikke indebære nogen fare for huset at lade det være, som det er, og så tage gulvet op på et passende tidspunkt og fjerne det dårlige og skarve ind nyt. Eventuelt en dymling ned i underliggende bjælke også.
Det ser ud til, at det ikke er en frit hængende bjælke, og den mangler knudefunktion, så vidt jeg kan se, den er altså bare indstukket i et udtag.
Derfor burde det ikke indebære nogen fare for huset at lade det være, som det er, og så tage gulvet op på et passende tidspunkt og fjerne det dårlige og skarve ind nyt. Eventuelt en dymling ned i underliggende bjælke også.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 indlæg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3,081 indlæg
Så har jeg endelig haft tid til at kigge videre, og det var mig, der tog fejl. Bjælken hænger frit i loftet uden støtte.
Nogen idé om, hvordan man afhjælper det, og hvor kritisk det kan være?
Antager, at jeg egentlig skal tage loftet op for at finde ud af det.
Nogen idé om, hvordan man afhjælper det, og hvor kritisk det kan være?
Antager, at jeg egentlig skal tage loftet op for at finde ud af det.
Klik her for at svare

