Vi har en ikeasäng som ser ut enligt nedan.
Nu har frugan fått för sig att det skall bli en koja/lekstuga ovanpå den.
Jag funderar på att byta ut reglarna på långsidorna till 120mm och sen lägga en skiva ovanpå.
Skivan blir 90x200cm.
Klarar en plywoodskiva det med 5 ungar hoppandes på den eller hur gör jag?
images

Jeg ville nok have ønsket at have en regel i væggen som bærende bjælke og derefter bygget et rammeværk af reglar, der hviler på denne regel og på sengens "ben", derefter en plade ovenpå, for at skjule reglarne kan man i bunden have en malet 3 mm board.

Ville ikke have følt mig tryg med bare en simpel plade ovenpå, men jeg er også pessimist ;)

kinglolle sagde:
Jeg ville nok gerne have haft en regel i væggen som bærende bjælke og derefter bygget en ramme af regler, der hviler på denne regel og på sengens "ben" og derefter en plade ovenpå. For at skjule reglerne kan man i bunden have en malet 3 mm board.

Ville ikke have følt mig tryg med bare en enkel plade ovenpå, men jeg er også pessimist ;)
Jeg vil helst undgå det. Det stjæler plads til sovepladsen.
Synes der burde findes en plade, der kan skrues fast ovenpå, som holder.
Min første tanke var krydsfiner ca. 22mm, men jeg ved ikke hvor jeg fik det fra eller om det er tilstrækkeligt?
Mine kundskaber i materialer og deres styrke er alt for dårlige.
Ellers har jeg tidligere brugt et materiale kaldet sandwich (som jeg har bygget akvariebænke i, og som minder om krydsfiner). Det burde fungere, hvis jeg kan få fat i det. Ved dog ikke hvad det koster.
Men det ender måske med en ekstra regel alligevel:confused:

Jeg ville have turdet uden ekstra regel, hvis krydsfineren er 22mm. Forudsat at de lange regler derefter skiftes med noget kraftigere, og du skruer tæt. Dette uden at have regnet på det.

S
Ja, jeg ville nok også have turdet en 22mm plyfa, selvfølgelig uden samlinger. Men sørget for at reglerne er stærke nok og forankret i væggen.

Lyder som om det måske kunne fungere, som jeg gerne vil, alligevel.
Hvor tæt skal jeg skrue krydsfiner?

Hvordan ser de stående regler ud?

Med fem unger så kan det hele falde sammen på andre måder end at plywoodpladen går i stykker.

charta77 sagde:
Hvordan ser de stående regler ud?

Med fem unger kan det hele falde sammen på andre måder end at krydsfineren går i stykker.
Det er helt sandt, og det kan løses på lidt forskellige måder. Fastgørelse i væg, grovere stolper/pillarer eller flere af dem har jeg tænkt mig her (om det nu bliver nødvendigt). Jeg tror dog, jeg kan regne på dette, men har ikke gjort det endnu. Det er især gulvet, der bekymrer mig, og hvor jeg føler, at min kompetence ikke rækker til.

Som svar på dit spørgsmål er alle regler 45x45 i originaludførelse.

30 cm mellem skruerne burde være nok

Jeg havde ikke bekymret mig over pælernes dimension, derimod hvordan det sidder sammen. Du kunne i princippet stille en bil på den konstruktion, så længe belastningen på hver regel kommer lige oppefra. Det er når delene begynder at flytte sig og belastningerne bliver skæve, at det kollapser. Så sæt et par ekstra vinkeljern og fastgør om muligt til en væg.

AskeHolst sagde:
Jeg ville ikke have bekymret mig over pelardimensionerne, derimod hvordan det sidder sammen. Du kunne i princippet stille en bil på den konstruktion, så længe belastningen på hver regel kommer lige oppefra. Det er når delene begynder at bevæge sig og belastningerne bliver skæve, at det falder sammen. Så sæt en masse ekstra vinkeljern og fastgør om muligt til en væg.
Børnene skal sidde stille?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.