Undrer lidt over forskellen på forskellige gulve, tænker så på forskellige træ/fusketræ ???.

Hvad er forskellen på "ægte trægulv" og parket?

Har hørt betegnelserne "tarkettgulv", "pergogulv" og laminatgulv. Er de to førstnævnte forskellige mærker af laminatgulv, eller en anden variant af gulv?

Når man tænker på slid, hvad er at foretrække. Holder laminat bedre og er mere modstandsdygtigt mod ridser og mærker end ægte træ eller parket?

Gulvvarme, kan dette kombineres med laminatgulv eller plastgulv?

Mange spørgsmål, men I ved jo så meget ;)!
 
I et "ægte trægulv" er det samme træsort hele vejen igennem. I et parketgulv har man et overfladelag i træ og et underliggende lag i eksempelvis MDF (spånplade).

Tror at laminatgulve er den mest slidstærke løsning, men når der først kommer en ridse i gulvet, er der ikke meget at gøre ved det. Et parketgulv eller trægulv kan man slibe, hvis det bliver beskadiget. Nogle plastgulve er også meget slidstærke.

Gulvvarme kan man have til alle typer af gulvbelægning (med noget varierende resultat - de forskellige materialer leder varme forskelligt).
 
"Et parketgulv eller trægulv kan man slibe, hvis det bliver skader."

...men ikke hvis man har købt 7-9 mm gulv som "Tarkett Ultraloc VIVA".

Hele vores hus er af det fabrikat, og gulvene ser for j***ige ud efter bare et halvt år.

Ville aldrig anbefale nogen at købe sådanne finergulve. Selvfølgelig er de 50-100 kr billigere/kvm, men de er virkelig følsomme.
 
Jeg har 7mm Kärhs kirsebær snapgulv i soveværelset. Ingen problemer indtil videre, på den anden side er det jo et rum uden nogen større slid.

Mvh IW
 
LB sagde:
"Et parketgulv eller trægulv kan man slibe, hvis det bliver skader."

...men ikke hvis man har købt 7-9mm gulv som "Tarkett Ultraloc VIVA".

Vores hele hus er af det fabrikat, og gulvene ser for j***elige ud efter bare et halvt år.

Ville aldrig anbefale nogen at købe sådan nogle finertræsgulve. De er rigtig nok 50-100 kr billigere/m2 men de er meget følsomme.
Ifølge Tarkett skal Ultraloc Viva 8,5 mm være meget slidstærke, og de har 10 års slidgaranti (hvad det nu indebærer i praksis).
Har du unormalt stort slid i hjemmet (hunde, vilde småbørn mm.) eller er det så, at Viva er et skraldegulv? Ellers kan jeg godt lide ideen med et tyndt trægulv, hvis man har gulvvarme.
 
"Vilkår ifølge Tarkett, så skal Ultraloc Viva 8,5 mm være meget slidstærke, og de har 10 slidgaranti (hvad det nu indebærer i praksis).
Har du unormalt stort slid i hjemmet (hunde, helt vilde småbørn mm.) eller er det sådan, at Viva er et skraldegulv? Ellers kan jeg godt lide ideen om et tyndt trægulv, hvis man har gulvvarme.
"

Vi er to voksne og en nyfødt=minimalt slid.
Det der sker, er ridser efter stole, hvor f.eks. dutten er faldet af, eller hvis man ved et uheld taber en ting på gulvet. Derudover lækkede der lidt vand fra opvaskemaskinen, da den kom. Lidt vand, der ikke blev tørret op inden for en time, resulterede i, at gulvet rejste sig i samlingen. Find noget andet til køkken og gang, er mit bedste tip. Gulvet duer nok til soveværelser, som ingen opholder sig i, og stuer, men det vil tiden vise.

Snækkegulve, der er dyre, vil jeg ikke anbefale!
 
Det er vel faren med klikgulvene... får man fugt i samlingen kan det hurtigt gå skrækkeligt galt. En gulvlægger jeg kender sagde, at det var ikke helt ualmindeligt.
 
Jeg har også hørt det samme som Kalle K med hensyn til fugtproblemer med klikgulv, og hvem vil have det sådan...... :-/
 
Tror at de fleste producenter anbefaler, at man lakkerer klikgulvene, hvis de skal lægges i køkken eller gang. Først og fremmest er det for at dække fugerne, men også klare den evt. ekstra væde, de bliver udsat for.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.