Hej,
Jeg har tænkt mig at bygge et biografrum i min kælder og overvejer lidt, hvordan det gøres bedst...
Gulvet har jeg tænkt mig at lægge en platonmåtte + spånplade + væg-til-væg tæppe
Væggene bliver luftspalte mod betonvæg + stålregel + isolering + krydsfiner + gips
Nu undrer jeg, om jeg skal gøre gulvet færdigt først og sætte reglarne (skinnerne) ovenpå spånpladen og dermed have platonmåtte over hele gulvet, eller om jeg skal lave væggene først og lægge platon + spånpladerne ud mod de nye indervægge?
Har ingen fugtproblemer i kælderen i dag og vil gerne fortsætte med at have det sådan...
Håber jeg har forklaret på en fornuftig måde...
Tak på forhånd!
Jeg har tænkt mig at bygge et biografrum i min kælder og overvejer lidt, hvordan det gøres bedst...
Gulvet har jeg tænkt mig at lægge en platonmåtte + spånplade + væg-til-væg tæppe
Væggene bliver luftspalte mod betonvæg + stålregel + isolering + krydsfiner + gips
Nu undrer jeg, om jeg skal gøre gulvet færdigt først og sætte reglarne (skinnerne) ovenpå spånpladen og dermed have platonmåtte over hele gulvet, eller om jeg skal lave væggene først og lægge platon + spånpladerne ud mod de nye indervægge?
Har ingen fugtproblemer i kælderen i dag og vil gerne fortsætte med at have det sådan...
Håber jeg har forklaret på en fornuftig måde...
Tak på forhånd!
Væggene først havde nok jeg gjort... men jeg havde byttet gipsen ud med glasfibergips, eller aquaboard.... Alternativt intet regelværk, men muret med tynde lecasten indvendigt, så pudset og bredspartlet for godt fæste mod farve eller tapet..
Milkshaken sagde:
Hvorfor bygge med badeværelsesplader?? Så kan jo ikke væggen "ånde" længere.
Aquapanels største salgsargument er fraværet af karton, dvs. intet der kan mugne. Dog er pladerne ikke diffusionstætte, men skal fugtspærres, hvis de sættes op på en trækonstruktion i badeværelsesmiljø. Er dog enig i, at det er lidt overkill med dyre Aquapanelplader i et biorum.raveper sagde:
Jeg ville lægge govlet først...enklere og mere stabilt.
Vægramsreglerne bliver jo af plade og er ikke bærende, så der bliver ingen vægt som fx. 22mm spångolv ikke kan klare.
Jeg ville dog bruge spånplader i stedet for krydsfiner = billigere
Så ville jeg overveje, hvor jeg skal have "grejorna", altså tv, projektor osv. og måske forstærke væggene der med træregler.
Til sidst, lav med regler og isolering, ellers vil du ikke kunne lide lyden i rummet.
Håber det hjælper lidt
Vægramsreglerne bliver jo af plade og er ikke bærende, så der bliver ingen vægt som fx. 22mm spångolv ikke kan klare.
Jeg ville dog bruge spånplader i stedet for krydsfiner = billigere
Så ville jeg overveje, hvor jeg skal have "grejorna", altså tv, projektor osv. og måske forstærke væggene der med træregler.
Til sidst, lav med regler og isolering, ellers vil du ikke kunne lide lyden i rummet.
Håber det hjælper lidt
Danneå:
Oj, troede ikke at det blev så lille
Gul = isolering
Grå = pladeprofiler
Blå = platonmåtte
Brun = spånplade
Rød = tæppe
Sort = akustikloft
Tak igen!
Bygger Henrik:
Okay, endnu en stemme på det, føles som at den del er løst
Sort stof har jeg tænkt hænge på de opreglede vægge...
Tak!
Oj, troede ikke at det blev så lille
Gul = isolering
Grå = pladeprofiler
Blå = platonmåtte
Brun = spånplade
Rød = tæppe
Sort = akustikloft
Tak igen!
Bygger Henrik:
Okay, endnu en stemme på det, føles som at den del er løst
Sort stof har jeg tænkt hænge på de opreglede vægge...
Tak!
Ok, så er jeg med.. Ja, jeg kan godt lide det!
En lille ting, bare tæppet er sexet, men bliver meget beskidt.. tænk bare på det
Spørgsmål ang. væggene: skal du ikke have nogen plade fx. spån eller gips, men bare hænge sort stof der? Hvis ja, skal du spænde det op eller hænge det op?
En lille ting, bare tæppet er sexet, men bliver meget beskidt.. tænk bare på det
Spørgsmål ang. væggene: skal du ikke have nogen plade fx. spån eller gips, men bare hænge sort stof der? Hvis ja, skal du spænde det op eller hænge det op?
Ja, havde tænkt at trække dem i metalreglarne, det bliver vel bedst sådan? Så har jeg mulighed for at trække det jeg vil ovenover akustikloftet også, der er der jo typisk en 10cm luftspalte...skal sidde to højtalere i loftet i hvert fald...
Klik her for at svare