I byggemarkeder som Hornbach og Byggmax kan man købe facadebrædder, der allerede er grundmalet mod et pristillæg på mellem 50 og 75 %. Jeg har hørt, at det i visse tilfælde kun er transportbeskyttelse, som ikke dur som grunder til vandbaseret facadefarve. Hvordan er tilfældet med for eksempel Hornbachs brædder?

Nogen der ved det?

Jeg undrer mig også over, om man tør male med vandbaseret dækmaling direkte på grundmaling fra fabrik.

Panelbræt skal være grundet, hvis det sælges som sådan. Derefter leveres visse nøglefærdige huse med transportbeskyttelse.

Derefter afhænger det af, hvilket malingmærke og -system man vælger til maling. Som eksempel anbefalede en leverandør af grundet panel at bruge Nordsjö VX+ eller Cuprinol Fasadfärg+ til færdigstrygning. Imprægneringsolie på alle skårne overflader, men ingen grundmaling.

Så udgå fra det malingssystem, som I skal bruge, eller vælg et, der fungerer til at male direkte på grundet panel.

Jeg har malet de hvidgrundede brædder, jeg har købt fra Byggmax, med vandbaseret dækfarve.
Ser godt ud så langt.

Er de dog kun grundede, så kan vel egentlig en yderligere strygning være på sin plads (grund, mellem, slutstrygning), men det får komme 'senere' i mit tilfælde. :)

Det virker dyrt for grundfarven. Da jeg kiggede på Cheapy, føltes pristillægget ikke så stort. Kan tage fejl.

MrH
Byggmax har følgende priser for finsavede beklædningsbrædder:

22 x 95 mm 7:45 kr Grundet 11:50 kr = + 54 %
22 x 120 mm 8:95 kr Grundet 15:50 kr = + 73 %

Hornbach har lignende priser. Jeg valgte at selv male med grundfarven. Hvis jeg havde valgt at købe grundmalede brædder, havde jeg alligevel været nødt til at grunde og farve alt endetræet.

Senest redigeret:
På mit lokale XL så anbefaler de, at man maler de "grundmalede" en ekstra gang med grundmaling... Så hvad er så meningen. Man får en lidt bedre beskyttelse, hvis det trækker ud med malingen lidt... Men så er det jo bedre at prøve at finde et sted, hvor man kan stå og grundmale selv...

Eftersom alt facadebrædder på det svenske marked er splintved i klasse E (dårligst mulige, som ikke engang duer til emballage), kan man forstå, at byggemarkederne anbefaler ekstra meget indtrængende maling.
I gamle dage havde man ordentligt træ og lod det i visse tilfælde stå umalet, og alligevel holdt det i mere end hundrede år.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.