Planlægger en udestue mod facaden og er usikker på, hvordan fundamentet skal bygges. Forudsætningerne er, at det skal isoleres for forlænget sæson, men ikke vinterhave. Skal stå på søjler og skal hæves lidt over en meter.

Hvordan man bygger en simpel træterrasse, ved jeg fra før, men denne skal dels hæves lidt op, og så skal der jo søjler til, som skal bære taget. Skal jeg tage en søjle hele vejen fra søjlefundamentet til taget, eller bygge som en træterrasse først og så stille udestuen på denne? Eller støbe søjler, der når op til det niveau, jeg skal? Jeg finder meget lidt om dette på google og føler mig usikker.

Hvis jeg fx bestiller en færdig udestue, er søjlerne jo tilpasset til et færdigt fundament, så hvordan fastgør jeg søjlerne i fundamentet, så det bliver stabilt?

Håber nogen kan oplyse mig en smule.

Findes sikkert mange gode måder. At støbe hele vejen op til taget lyder ekstremt overkill. Hvis det var mig, ville jeg sikre mig at komme ordentligt ned i jorden, støbe en sokkel til hver plint og derefter rør - tænk op-og-ned-vendt T. Tilpas yderste række af plinter så disse ligger under dine stolper til taget. Rammeværket i gulvet fastgøres passende med bjælkesko i plinten. Udskårne stolper fastgøres med gennemgående bolt i rammen.

Jeg ændrer lidt på mit spørgsmål. Lad os sige, at jeg har bygget op på mine bærende bjælker og isoleret. Nu er spørgsmålet, hvordan jeg gør med gulvet. Jeg vil gerne have massivt træ, men ikke terrassebrædder. Og jeg ville gerne have skinnerne nedsænket, så der ikke bliver en kant at snuble over.

Skydedørene tænker jeg kan monteres direkte på den ramme, jeg har bygget op. Men hvordan fastgør jeg så mit gulv, når jeg ikke længere har støtte fra de yderste bjælker? Dobbelte bjælker yderst? Eller bare en tyndere støttebjælke? Jeg tænker på isoleringen, da jeg ikke vil have unødvendige kuldebroer.

Mikael_L
Eller så skruer du måske f.eks. en trykt 45x70 udenfor gulvregel konstruktionen som du så stiller skydedørene på.
Jeg er ikke helt sikker på om jeg tænker godt her, jeg forsøger at tænke lidt uden for boksen.

Ulempen kan måske blive at skydedørene kommer længere og koldere ud i konstruktionen. Om dette spiller nogen rolle afhænger måske af hvordan disse er lavet, hvilke materialer osv.

Jeg ændrer mit spørgsmål lidt. Lad os sige, at jeg har regel op på mine bærere og isoleret. Nu er spørgsmålet, hvordan jeg gør med gulvet. Jeg vil gerne have massivt træ, men ikke traller. Og jeg vil gerne have skinnerne sænket, så der ikke bliver en kant at snuble over.

Skydedørene tænker jeg kan monteres direkte på det regelværk, jeg har bygget op. Men hvordan gør jeg så for at fastgøre mit gulv, når jeg ikke længere har støtte af de yderste regler? Dobbeltregler yderst? Eller bare tyndere støttebjælker? Tænker på isoleringen, vil jo ikke have unødvendige kuldebroer.

Jeg har fundet en god hjælp, men det fremgår ikke helt, hvordan de har gjort. Det ser ud som om, de har lagt isoleringen ned og derefter bare monteret en brædde langs kanterne. Så traller på dette, hvor det sidste stykke rimeligvis kun ligger på celleplasten. Så gulvet på trallerne. Bliver det tilstrækkeligt stabilt?

Gul træbeklædt hus med delvist opført terrassekonstruktion i forgrunden, stiger og værktøj ved siden. Terrassen mangler brædder.

Udendørs terrassebyggeri, delvist færdigt, med hvide isoleringsplader på træramme ved gulmalet hus. Personer arbejder med at installere materialer.

En gul væg med en hvid dør. Foran er der et gulv lavet af træbrædder og hvide isoleringsplader placeret mellem trærammer.

En person arbejder på et træplankegulv i et solrum, omgivet af glasvægge og udsigt til en græsplæne og en træterrasse.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.