Har overtaget en ejendom med en port bygget i henhold til svensk træs byggevejledning "Grind med krysspjälor".
Den er ikke specielt gammel men er allerede ved at rådne væk. Vand er især trængt ind i alle halvt-i-halvt, på trods af at den synes at være forholdsvis velholdt i forhold til maling og desuden står i en relativt beskyttet position.
Vi kan lide udseendet, men jeg har ingen lyst til at lave en ny port hver 10-15 år.
Et par mulige løsninger:
Den er ikke specielt gammel men er allerede ved at rådne væk. Vand er især trængt ind i alle halvt-i-halvt, på trods af at den synes at være forholdsvis velholdt i forhold til maling og desuden står i en relativt beskyttet position.
Vi kan lide udseendet, men jeg har ingen lyst til at lave en ny port hver 10-15 år.
Et par mulige løsninger:
- Jeg laver den om med bevaret konstruktion og materiale men gør noget "magisk" som forhindrer vandindtrængning.
- Jeg laver den om i accoya, med bevaret konstruktion.
- Jeg laver den om med flydende tapper i stedet for halvt-i-halvt. Jeg tænker dobbelte 12 eller 16 mm tykke tapper, hvor der i beskrivelsen nu er halvt-i-halvt.
- Accoya og flydende tapper (i accoya).
Af alt at dømme er det standardregler af uklar klassificering i målene 45x95 og 45x70. Med tanke på resultatet er de måske ikke imprægnerede. Men hvad jeg har forstået, går imprægneringen ikke så dybt, og halvt-i-halvt-snittene burde jo i så fald tilsidesætte den beskyttelse, så hvem ved.
Med væg reglar af gran synes jeg, at 10 år er ret godt alligevel.L Luddberg sagde:
Kig på ekgrindar.se
Klik her for at svare