Har overtaget en ejendom med en port bygget i henhold til svensk træs byggevejledning "Grind med krysspjälor".

Den er ikke specielt gammel men er allerede ved at rådne væk. Vand er især trængt ind i alle halvt-i-halvt, på trods af at den synes at være forholdsvis velholdt i forhold til maling og desuden står i en relativt beskyttet position.

Vi kan lide udseendet, men jeg har ingen lyst til at lave en ny port hver 10-15 år.

Et par mulige løsninger:
  1. Jeg laver den om med bevaret konstruktion og materiale men gør noget "magisk" som forhindrer vandindtrængning.
  2. Jeg laver den om i accoya, med bevaret konstruktion.
  3. Jeg laver den om med flydende tapper i stedet for halvt-i-halvt. Jeg tænker dobbelte 12 eller 16 mm tykke tapper, hvor der i beskrivelsen nu er halvt-i-halvt.
  4. Accoya og flydende tapper (i accoya).
Hvad ville I vælge (alternativt en anden løsning) og hvorfor?

Tætvokset fyr med højt harpikindhold, eller eg, linolie/ linoliemaling

• Synes
Huzzbutt
  • Laddar…
Linolie maling bruges allerede.
Eg i de dimensioner er mindst lige så dyrt som accoya, jeg ved ikke engang, hvor jeg skulle få fat i det.
Kernfyrretræ kan jeg måske finde...

Sidste år så jeg ubarket eg på Bauhaus, så det er nok muligt at finde, selv for dem der ikke har egen skov og savværk.

Hvad er den nuværende port bygget af.

Af alt at dømme er det standardregler af uklar klassificering i målene 45x95 og 45x70. Med tanke på resultatet er de måske ikke imprægnerede. Men hvad jeg har forstået, går imprægneringen ikke så dybt, og halvt-i-halvt-snittene burde jo i så fald tilsidesætte den beskyttelse, så hvem ved.

L Luddberg sagde:
Alt tyder på, at det er standardreglar af uklar klassificering i målene 45x95 og 45x70. Med tanke på resultatet er de måske ikke imprægnerede. Men hvad jeg har forstået, går imprægneringen ikke så dybt, og halv-i-halv-snitterne burde jo i så fald have tilsidesat den beskyttelse, så hvem ved.
Med væg reglar af gran synes jeg, at 10 år er ret godt alligevel.

Kig på ekgrindar.se

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.