Ha ha ha! Antageligvis slet ikke!

Er du sikker på, at væggen er massiv?
Ofte består naturstensfundamenter af en indervæg og en ydervæg med en kage øverst. Eventuelt indtrængende vand kan dermed ikke komme ind, men lander i mellemrummet og drænes væk. Sådan er det i vores hus bygget -35.

Desuden er det lidt tricky at dræne udvendigt på almindelig måde tæt på disse fundamenter. Graver man for lang strækning, mister væggen støtte og risikerer at styrte sammen.

Skal du gøre det ordentligt, synes jeg ligesom en anden i tråden: løft huset i stedet!

Bumler sagde:
Er du sikker på, at væggen er massiv? Ofte består naturstensfundamenter af en indvendig væg og en udvendig væg med en kaka øverst. Eventuelt indtrængende vand kan dermed ikke komme ind men ender i mellemrummet og drænes bort. Sådan er det i vores hus bygget -35.

Derudover er det lidt vanskeligt at dræne udvendigt på almindelig vis tæt på disse fundamenter. Graver man for lang en strækning, mister væggen støtte og risikerer at styrte sammen.

Skal du gøre det ordentligt, så synes jeg som en anden i tråden: løft huset i stedet!
Hvad mener du skulle findes mellem indersiden og ydersiden på naturstensfundamentmuren? Hvorfor skulle man gøre sådan?

På mit hus fra 1908 er grundmurene ca. 1m tykke af natursten, og de er sandelig homogene hele vejen igennem på de steder, jeg har tjekket, og det er mere end ét.

gaia sagde:
[link]
seneste eksempel ....
Hvordan mener du, at deres dræningsarbejde hænger sammen med TS projekt?

det hænger bare så meget sammen som at udgravninger nær husgrunde kan gå ad h...til. Et billede siger meget hvis man mangler egen fantasi :).
Bare som en modvægt til alle opmuntrende indlæg...
gaia

thomasx sagde:
Hvad mener du skulle findes mellem indersiden og ydersiden på naturstensgrundmuren? Hvorfor skulle man gøre sådan?

På mit hus fra 1908 er grundmurene ca. 1m tykke af natursten, og de er skam homogene igennem på de steder, jeg har set, og det er mere end ét.
Jeg troede, væggene var homogene. Det så sådan ud ved vinduerne i kælderen.
Vi var nødt til af forskellige grunde at tage gulvet på stueetagen op, og da blev den øverste del af grundmuren blotlagt. På en strækning af et par meter var den cementoverlæg, der lå øverst, styrtet sammen, og vi kunne så se lige ned i det hulrum, der var indeni muren.
Jeg kan ikke sige, hvor almindelig denne konstruktion er, men vores hus ligger på gammel søbund med en del ler, hvilket måske kan være en del af forklaringen.

Hvad angår drænering, frarådede ham, der gravede, at grave tæt på denne type mure, da de let bliver ustabile.

Hej. Er ved at grave kælderen ud. Det bliver ca. 50 cm dybere. Problemet er, at jeg skal grave ca. 50 cm lavere ned fra de eksisterende veje. Undrer mig om du kan give mig tips om dette.
mvh
Soheil

Desværre må jeg helt fraråde dig dette. Der findes i hvert fald ingen enkle løsninger på problemet.

W witten sagde:
Desværre må jeg fraråde dig helt fra dette. Der findes i hvert fald ingen enkle løsninger på problemet.

Hvad siger du til dette?

Nogle billeder

• En kælder med ujævnt jordgulv og murstensvægge, der viser tegn på nedbrydning. Åben dør fører til andet rum.
  • En stenvæg med mark tæt på.
  • Hjørne af rum med rå murstensvæg, ujævnt jordgulv og en juicekarton stående på jorden.
  • En gammel metalradiator er monteret på en ujævn, ufærdig murstensvæg med en jord- og stenbelagt gulvoverflade foran.
  • Kældervæg med synlige mursten og jordhøj. En arm i venstre side.
  • Vægkonstruktion af sten og mørtel med ujævnt jordunderlag i byggeområde.
  • Mur af sten med grove fuger og en ujævn jordoverflade med nedbrydte betonstykker i forgrunden.
Begge løsninger vil risikere styrken på kældervæggen, hvis du planlægger at grave op fra ydersiden og dræne, hvilket du bør gøre, hvis du lægger så meget arbejde i at sænke gulvet indvendigt.

Du skal finde en alternativ løsning, der skaber stabilitet i kældervæggen uden at risikere noget...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.