Hej

Helt ny på dette, men håber det skal gå godt alligevel.

Har læst her på forummet om en del, der har lignende projekter for sig, men ingen der passer rigtig godt

Jeg skal som sagt grave ud i min kælder. Loftshøjden er i dag kun 170cm, hvilket jeg gerne vil ændre til i hvert fald 200cm

Huset er halvanden plan fra 1917 med kælder under halvdelen af huset. Ydervæggene i kælderen består af granitblokke, der er ca. 70-80cm tykke.

Har set her, at nogle har støbt under deres eksisterende vægge for at forlænge dem. Men eftersom jeg har meget tykke vægge, vil det blive utroligt meget ler/sand, som jeg skal grave væk, og også utroligt meget beton at fylde igen med.

Så min tanke er kun at grave 20cm ind under granitblokkene og så mure op med letbeton.

Vedhæfter et par billeder, der bedre beskriver mine tanker. Det venstre billede viser, hvordan det ser ud i dag, og det højre, hvordan jeg har tænkt.

Dræn samt isolering har jeg tænkt at supplere med udvendigt senere.

Holder letbetonen overhovedet til trykket?

Håber nu, at I med jeres brede erfaring kan ris eller rose mit forslag.

• Diagram viser kældervægge af granitblokke og forslag til udgravning med letbeton, betonplade og drænlag. Venstre: nuværende, højre: planlagt ændring.
Yderst tvivlsom på dette. Har det stået sådan i snart hundrede år, er det ikke noget jeg tror man skal ændre. Behold kælderen som den er.

Jeg er enig med dig, det føles ikke helt rigtigt at begynde at rode med en grundmur, der har stået i snart hundrede år.

Men det kan desværre ikke undgås, overfladen dernede var en stor grund til, at vi købte huset. Så gulvet skal sænkes, uanset om det føles godt eller ej. Så spørgsmålet er vel egentlig, om jeg kan gøre som på tegningen ovenfor, eller om jeg skal gøre som de andre, der har skrevet i forummet (støbe hele vejen under).

Mvh John

Tænk på, at når du sænker "grundvand nivån" på denne måde, vil stenblokkerne stå på tør ler/jord, som måske ikke længere bliver lige så stabil. Så det er tvivlsomt at gøre sådan. I dette tilfælde skal du nok på en eller anden måde sikre, at det der er under stenene ikke tørrer. Så du skal nok bygge en ny mur et stykke indenfor den gamle, så du kan sikre, at det ikke tørrer ud og ikke drænerer på ydersiden...

Næste skridt er at gøre, som du foreslår, uden at ændre tætheden i jorden under den nye mur. Når du drænerer fra ydersiden, graver du ind under en stenblok ad gangen og støber med lecablandt beton. Denne metode er nok at foretrække, hvis du "skal" grave ud...

Jeg ved, hvordan det er.. Huset jeg købte, stod på pæle nedgravet 30cm i jorden.. Jeg gravede i hånden, fjernede en pæl og støttede, støbte en bjælke, murede op med lecablokke... tog næste pæl... På en lignende måde "burde" du gøre; fjern stenmuren og mur en ny op... Tænk på, at huset skal kunne sælges engang.

Jeg er ingen konstruktør, men jeg ville da ALDRIG turde lave en tyndere grundmur under den gamle. Og kan lecablokke overhovedet bære den store vægt, hvis muren i øvrigt er så tyk og tung?

b8q sagde:
Jeg er ingen konstruktør, men jeg ville ALDRIG turde lave en tyndere grundmur under den gamle. Og kan lecablokke overhovedet holde den store vægt, hvis resten af væggen er så tyk og tung?
Nej det går nok ikke... men hvis man støber udefra så man får samme tykkelse på den nye væg under som øvre, går det "nok", men jeg ville ikke turde... jeg ville nok helt fjerne den gamle mur og bygge en ny op...

Jeg må tilføje, at jeg også er amatør... men jeg har bygget en hel del...

Eller så graver man slet ikke ud under den eksisterende grundmur og støber en ny indenfor, som stabiliserer det, der er tilbage.

• Synes
Röda Stugan og 1 anden
  • Laddar…
Et alternativ er at løfte huset og mure så meget, du vil hæve kælderen. Vi gjorde sådan og støbte en ny plade til gulvvarmen ovenpå den gamle. Det kan måske være lettere end at bryde op i dit tilfælde, afhængigt af en masse faktorer naturligvis.

thomasx sagde:
Eller så graver man slet ikke ud under eksisterende fundamentmur og støber en ny indenfor, som stabiliserer det, der er tilbage.
Jo, netop sådan skrev jeg lidt længere oppe...;)

Dog mister man jo lidt gulvplads da..
Jeg tror, at hvis man sætter ny væg indenfor, bør man tænke 45° dvs. sænke niveauet med 1m og flytte væggen indad 1m.

Og så må man vel tænke fremad
En gang i tiden så sælger man, og da vil man ikke have løsninger, der trækker prisen ned..
Men alt er jo en overvejelse, hvad det koster at udføre, og hvad det kan give tilbage...
Så skal man jo bo, så man kan jo ikke helt tænke på, at det er en investering.
Men hvordan som helst, bliver man ældre, og pludselig kan man ikke klare at have et hus.. da vil man at pengene skal række til jordenrundt-krydstogtet og så mere end en ståplads i brunnsviken..:)

• Synes
Kustvägen
  • Laddar…
Tak fordi I alle tog jer tid til at hjælpe mig med mit problem!

Det som thomasx foreslår synes jeg lyder som et fornuftigt forslag. Måske endda kun nødvendigt at støbe en kant indvendigt? og dermed undgå at støbe hele vejen op, hvilket ville give et mindre rum. Når det nye gulv er støbt, er det jo egentlig kun 30 cm, det bliver sænket. Det ville være rart at undgå at grave under granitblokkerne.

Hvis jeg støber en kant, vil jeg faktisk få mere støtte til væggene end jeg har nu! Spørgsmålet er om jeg måske skal forsøge at støbe lidt isodrän inden i kanten? Måske bore armering ind i granitten som derefter bukkes ned og støbes ind i kanten sammen med en række horisontale armeringsjern? Når jeg kommer hjem fra arbejde, opdaterer jeg med et par billeder.

jonnyboy sagde:
Tak for at I alle tog jer tid til at hjælpe mig med mit problem!

Det som thomasx foreslår, synes jeg lyder som et fornuftigt forslag. Måske endda nok at bare støbe en klack indvendigt? og på den måde undgå at støbe hele vejen op, og dermed få et mindre rum. Når det nye gulv er støbt, er det jo egentlig kun 30 cm, det bliver sænket. Det ville være rart at undgå at grave under granitblokkene.

Hvis jeg støber en klack, vil jeg faktisk få mere støtte til væggene, end hvad jeg har nu! Spørgsmålet er, om jeg måske skal forsøge at støbe lidt isodrän indvendigt i klacken? Måske bore armering ind i granitten, som derefter bøjes ned og støbes ind i klacken sammen med en række horisontale armeringsjern? Når jeg kommer hjem fra arbejde, opdaterer jeg med et par billeder
Ja, en klack var præcis, hvad jeg mente, lad den overlappe den eksisterende væg med ca. 50%. At armere væggene sammen er nok en god idé, men vær meget forsigtig med vibrationerne, når du borer i den frilagte væg. Måske bedst at bore, inden du graver ned under bunden på muren. Eller bore med diamantbore, uden slag.

jonnyboy sagde:
Når det nye gulv er støbt, er det jo egentlig kun 30 cm, det bliver sænket.
Nu er det egentlig ikke "Bare" 30 cm, for du vil have et kapillarbrydende lag under det nye gulv, og der kommer klodsen, der holder stenene, til at dræne. Så det er nok ikke "Bare", og det afhænger jo også lidt af, hvad rummet skal bruges til.. Vinkælder er nok helt okay. Men vil man have det tørrere, kan det nok give problemer.. man skal bygge tæt og tørt uden at dræne vandet i klodsen...

Undskyld, hvis jeg lyder negativ... Jeg har selv lavet lignende løsninger... Halvdelen af huset har crawlspace med 1m "ståhøjde" og den anden 2,5m, så det går bestemt... men det bliver forskellige løsninger afhængig af jordbundsforholdene...

Ok. nu har jeg tjekket lidt med de tidligere ejere samt naboerne rundt omkring. Har også testgravet lidt i kælderen. Ifølge de tidligere ejere og naboerne står huset på grus og store rullestenssten indbagt med lidt ler. De tidligere ejere og jeg (de sidste 3 år) har aldrig haft problemer med fugt i kælderen. Jorden rundt omkring er meget drænende og eftersom vi bor temmelig højt oppe på en bakke, løber regnvand hurtigt væk. Så ifølge dem behøver jeg ikke dræne.

Testhullet i kælderen bekræfter, at det er grus og sten indbagt med tørret ler. Rigtigt djævelsk at grave i! Når man hugger med spidsen, er det som at hugge i sten! Bliver nødt til at skaffe en borehammer!

Trods dette vil jeg nok forsøge at bage lidt isodrän eller tilsvarende ind i betonklodset. Man vil jo tage det sikre for det usikre, plus at de isolerer!

Rummet er tænkt til at blive brugt som mandelokale. Altså en lille bar, et billardbord og lidt sådan mandeagtigt. Måske i bedste fald vil jeg være dernede en gang om måneden og vil vel forsøge at holde temperaturen omkring 17-18 grader.

Måske skal man lægge isodränen på klodset, når det er støbt, og så slammes? Kan det lade sig gøre?

Ellers synes jeg, det ser ret fornuftigt ud. Bliver jo rene Fort Knox!

• Diagram viser en konstruktion med granitblokke, teglsten og betonfundament på grus. Der er betonforstærkning med armering markeret.
17-18° perfekt til vinkælder...:-) Ja hvis du kun er der en dag om måneden, så hæver du jo ikke temperaturen for meget/for ofte, så det bliver perfekt. Du må anskaffe et tramphjul også, så kommer jeg og hjælper til med at trampe ved første høst :-)
Jeg vil nok have billardrummet på førstesalen og planlægger en mad-elevator fra køkkenet derop.
Desværre kommer elevatoren ikke ned i vinkælderen.
Man kan jo slamme/pudse på flamingo, så hvorfor ikke på isodrän.
Man plejer først at spænde pudsenet og så pudse på. Det fæster helt ok på flamingo uden nettet også, men det er måske ikke så seriøst.

jonnyboy sagde:
Måske at man skal lægge isodrän på klodsen efter den er støbt og derefter slamme? Går det?
Hvordan tænker du nu, isodrän på indersiden?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.