Jeg skal bygge en ny ca 1 meter bred træport og har lidt overvejelser omkring materialevalg. Hvis man googler, nævnes ofte gran som passende træ, men jeg kan kun finde det i almindelige høvlede reglar. Alternativet ville være planhøvlet fyr, og i så fald skal jeg nok også lime forskellige stykker sammen for at få de rette dimensioner på "rammen". Hvad ville I bruge (porten skal males hvid)?
Hvad foretrækker du af træsort?E Ehrlemark sagde:Jeg skal bygge en ny ca 1 meter bred trægrind og har lidt overvejelser omkring materialevalg. Googler man nævnes ofte gran som egnet træ, men jeg kan kun finde det i almindelige høvlede reglar. Alternativet ville være planhøvlet fyr, og i så fald behøver jeg nok også lime forskellige stykker for at få den rette dimension på "rammen". Hvad ville I bruge (grinden skal males hvid)?
Jeg ville vælge fed tætgroet fyr eller eg for at få lang holdbarhed på grinden.
Medlem
· Stockholm
· 4 636 indlæg
TS havde googlet frem gran som passende, intet andet.O sagde:
Jeg tog lærk til mine låger.
Med en rundsav kan man let reducere til valgte dimensioner.
Brug tid på den rette overfladebehandling, og rød rådskydd om det skal tappes, forsøg at få tætte samlinger så der ikke løber vand ind, så holder det længere.
/W
Jeg har tjekket hos Byggmax, Beijer, Bauhaus mfl men som sagt kun fundet gran i reglar og typ yderpanel. Ingen planhøvlet. Ved du noget sted i Stockholmsområdet som har bedre sortiment?O sagde:
En seriøs byggebutik skaffer det, du har brug for, hvis du kigger ordentligt på Beijers hjemmeside, ser du, at de tilbyder fyrretræ i forskellige kvaliteter og mål.E Ehrlemark sagde:
Jeg ville hellere købe tømmeret fra en lille producent/savværk, da jeg synes, at Beijer er unødigt dyre.
Har fundet kernefuru som terrassebrædder nogle steder. Så det hælder mod, at jeg køber sådanne og derefter selv save dem til de dimensioner, jeg vil haveF fribygg sagde:
1. Høvlet for de fleste låger synes at være bygget med det træO sagde:
2. Gran bare fordi bl.a. Svenskt Trä anbefaler det i deres byggevejledninger...
3. Lågen skal sidde ude og males hvid...
P.S. Men nu hælder det til, at jeg vælger kernetræfyr i stedet, synes at være tilgængelig på "almindelige" trælast som terrassebrædder
Skal den sidde ude, vil den blive udsat for vejr og fugt fra alle sider, det er et hårdt miljø. I så fald ville jeg til enhver tid vælge trykimprægneret træ. For at få bedst holdbarhed. Gerne så knastfrit det er muligt at finde.
"kärnfuru" findes i forskellige kvaliteter, men det er svært at finde rigtig god. Vælger man trykimprægneret træ, spiller det ingen rolle. Da er det endda en fordel at undgå kerneved, fordi imprægneringen har sværere ved at trænge ind i det. "kärnfuru" har simpelthen dårligere modstandskraft, højere pris og er sværere at finde.
"kärnfuru" findes i forskellige kvaliteter, men det er svært at finde rigtig god. Vælger man trykimprægneret træ, spiller det ingen rolle. Da er det endda en fordel at undgå kerneved, fordi imprægneringen har sværere ved at trænge ind i det. "kärnfuru" har simpelthen dårligere modstandskraft, højere pris og er sværere at finde.