Vores dagligstuegulv i vores 20'er hus er gyngende.

Rummet er 4.40 x 4.40 og med cc cirka 60 cm og ca 220mm bjælker.

Under dagligstuen er der en kælder.

Overvejer at sætte en HEA 120-bjælke i kælderloftet lige over bjælkelaget for at "stabilisere det."

Spørgsmål:

1. Ville en HEA120-bjælke tværs over med spændvidde 4.40 m gøre en forskel, eller skal jeg op i dimension på HEA-bjælken? Jeg vil jo gerne undgå at miste loftshøjde i kælderen...

Kan man støbe bjælken ind i kældermuren (som består af cement / kalk og slags store sten) eller skal jeg lave en søjle mod væggen som bærer bjælken? Ville være fint at holde den væg ren...

Tak for svar!

Jonas

Man kunne gøre sådan, men HEA 120 lyder svagt på 4,4 m. Jeg har ikke regnet på det. Det bliver arbejde med understøtninger og fundering.

Er der mulighed for at supplere med limtræsbjælker eller kerto i omtrent samme dimension som eksisterende regler som alternativ løsning?

Nja det er en afvejning mellem lofthøjden i kælderen og stumheden i gulvet. Tror du, at det ville give noget som helst, eller bliver det bare forkert, hvis man dimensionerer for spinkelt?

Det behøves nok en HEA 180 til det job. Jeg er enig med witten, det føles tvivlsomt med den type kældermure og usikker fundering. Det "enkleste" er at lægge ekstra bjælker mellem de eksisterende. F.eks. limtræ 90x225 mm. Hvis en HEA 180 koster 4000 kr, koster måske alt limtræ 6000 kr.

Et alternativ som måske fungerer (afhænger lidt af hvordan eksisterende reglar ser ud), er at lime og skrue en 45x95 liggende på undersiden af hver eksisterende bjælke. Tanken er, at den skal agere trækflange. Kan du desuden komme til at kortle eller krydsafstive mellem de eksisterende bjælker, bliver det endnu bedre.

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
I 20'erne (og et stykke ind i 70'erne) var det tommemål, der gjaldt for tværsnitsdimensioner af træ. Hvad er bredden på dine gulvstrøer? Jeg ville gætte på 50 eller 75 mm.

Præcis, bjælkerne er bredere og lidt højere end 45X220. Har ikke adgang til de præcise mål nu. Men det er solide bjælker og godt stærkt træ. Der er egentlig ikke noget galt med bæringen i rummet, men det ville være rart med lidt mere stivhed, når børnene hopper fra sofabordet ned på midten af gulvet i stuen. Får jeg mere stivhed trods en mindre bjælke, f.eks. HEA 120? Er der nogen risiko for, at en for svag stålbjælke bliver lidt "fjedrende", eller er det simpelthen, at stivheden ikke bliver lige så god med HEA 120 som med HEA 180? Tænker også, at installationen er hurtigere og enklere, jo mindre bjælke man installerer. Plus den bevarede lofthøjde. Ville være tilfreds med mærkbart mindre svaj, men ikke perfekt, samtidig som jeg beholder lofthøjden i kælderen.

En HEA 120 vil bøje ned aldeles forfærdeligt. Der bliver ingen stivhed med den. Overhovedet har du et problem med at fastgøre en bjælke i den type murværk. At støtte bjælken med søjler forudsætter, at du ved, hvordan funderingen er lavet, hvilket kan kræve, at du bryder dele af kældergulvet op. Der findes andre varianter på løsninger udover ekstra bjælker, men der er ingen mening med at beregne dem uden at kende den præcise størrelse på dine bjælker.

Bjælkerne er 230 x ca. 50-60mm, på ca. cc 600. Fra toppen har vi 20 mm trægulv, 22 mm gulvspån, 230 mm bjælker, 20 mm råspont, gips.

En variant er at skrue lime to 25x230 mm (helst, i nødstilfælde 23x220) brædder på hver side af dine bjælker. Det forudsætter, at de gamle bjælker er rimelig glatte og lige. Foranstaltningen fører dels til, at bjælkernes stivhed (yttröghetsmomentet) øges, samtidig med at limfugerne også bidrager til større modstand mod nedbøjning (bedre elasticitetsmodul). Spånpladen under gulvbrædderne bør også være limskruet.

Kan man skrueslime 15mm krydsfiner på siderne af bjælkerne? Jeg mistænker Justus har svaret.

Lidt mere tricky at regne på, da krydsfiner har andre egenskaber end massivt træ. Det går sikkert fint at bruge, men jeg synes det er bedre med massivt træ. I dette tilfælde ville jeg så bruge 21 mm krydsfiner,

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.