J
N Nygge72 sagde:
Ja jeg klædte om en hytte jeg har. Første kortside håndsømmede jeg (så var jeg ødelagt i skulderen 6 måneder 😂 Kontorrotta som man er), efter det købte jeg pickan, og stillede som du sagde, så det blev 1 cm tilbage cirka og håndslog ind. Fungerede skide godt, og hvilken forskel i tidsforbrug.
Ja du ser, selvom man har underarme som dine overarme så findes der en grænse hvor det slider for meget, har en gang accepteret at håndsømme men så gør man ikke panelet i en omgang men gør andet imellem, måske panel 1-2 dage om ugen og derefter arbejder man indvendigt, men det er ikke det mest tidsøkonomiske, så der er ikke så mange der vil tage den økonomiske udfordring, hvis man siger det sådan.
Det bliver rigtig godt med sømpistol, bare man indstiller den og ikke bare pumper løs, men tager det lidt roligt.

• Synes
Nygge72
  • Laddar…
N Nygge72 sagde:
Hvordan kan det være, at tømrere ofte håndsømmer paneler, i stedet for at bruge en pistol?
Det bliver meget pænere, hvis man kan håndsømmere, sandsynligvis vil facaden desuden holde længere.

F fribygg sagde:
Det bliver meget pænere, hvis man kan håndsømre, sandsynligvis vil facaden desuden holde længere.
På hvilken måde mener du, at træet ville vide/opføre sig anderledes, om det er håndsømmet modsat med pistol? Hvis man kører hovedet for langt ind, forstår jeg jo, at man kan skade det, men samtidig med picka går det hurtigere med reduceret revnedannelse. Så jeg har svært ved at se, at det ville gøre en forskel.

• Synes
Jansson69
  • Laddar…
J
N Nygge72 sagde:
På hvilken måde mener du, at træet ville vide/opføre sig anderledes, hvis det er håndsømmet i forhold til med pistol? Hvis man kører hovedet for langt ind, forstår jeg jo, at man kan skade, samtidig med at med picka går det hurtigere med reduceret sprækdannelse. Så har svært ved at se, at det ville gøre en forskel
Du taler som en professionel😉

J Jansson69 sagde:
Du taler som en professionel😉
🤣

N Nygge72 sagde:
På hvilken måde mener du, at træet skulle vide/opføre sig forskelligt, hvis det er håndspikret i forhold til med pistol? Hvis man kører hovedet for langt ind, forstår jeg jo, at det kan beskadiges, samtidig som det med pistol går hurtigere med reduceret sprækdannelse. Så har svært ved at se, at det skulle gøre en forskel.
Det vil sandsynligvis altid være en eller nogle søm, der går for langt ind i facaden, hvis du spikrer med maskine; på de steder får du med tiden fugtindtrængning i træet og risiko for skader.

F fribygg sagde:
Det vil sandsynligvis altid være en eller nogle få søm, der går for langt ind i facaden, hvis du sømmer med maskine, på de steder får du med tiden fugtindtrængning i træet og risiko for skader.
Så er det nok, men da jeg ikke er profsnedker med samme fornemmelse, ville jeg tro, at selv med hammeren ville jeg slå nogle for hårdt og beskadige træet.

Dette er noget, jeg har hørt før, og jeg har læst en del om det netop fordi jeg ikke er en profsnedker og vil gøre det rigtigt. Men jeg tror aldrig, jeg er stødt på en artikel, der faktisk beviser denne tese om, at det skulle blive så ødelagt, at brættet nedbrydes meget hurtigere, og hvilken tid der så tales om.

For i min verden (men jeg kan tage fejl) ligger denne søm i en yderposition, hvor luft hele tiden passerer, så det bør jo også sikre, at fugt, der eventuelt skulle komme i fordybningen, tørrer op?

Så er det (ifølge dem der giver råd) bedre med håndsømning, fordi man så adskiller fibrene der hvor sømmen går ind, mens man har af fibrene, hvis man skyder ind med høj hastighed. Ødelagte fibre suger mere fugt til sig. Hvor meget det påvirker har jeg ingen anelse om.

J
Jeg vil gætte på, at i dagens situation så skyder majoriteten af al panel, når man bygger nyt og laver totalrenoveringer, hvor man udskifter panelet på hele huset, der er sikkert nogle få, der håndsømmmer alt, men de er nok få..

• Synes
FredrikR og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.