• Synes
fribygg
  • Laddar…
FredrikR FredrikR sagde:
Panel, lægte, gles, foder, knudebrædder, vindskeder, råspont mm.

Havde du tænkt at køre 4" gennemgående?

Her kan du kigge mere:
[link]
Jeg er jo ikke tømrer, så jeg taler aldrig i "tommer" 🤣 Så jeg troede, du mente grovere søm end den, jeg lagde ud. Nej, selvfølgeligt skal det være mindre til de dele, du nævner, havde jeg tænkt. Men tænkte nok nu bare købe til stommen måske og evt. næste moment med lægte for at fastgøre udenpå vestkystskive.

Men virkelig stort tak, at du postede denne. Jeg har set den før, men glemte, at den fandtes.

Det jeg har svært ved at finde dog, er panelsøm til pickan, da jeg tænker tjærevitriol, og da skal det tilsyneladende være rustfrit og ikke varmforsinket søm.

• Synes
FredrikR
  • Laddar…
Du kan jo også forkæle dig med gunnebos rustfri panelskrue, som er virkelig flot!

Tror også, at gunnebo har en rustfri 34⁰ fuldhoveds panelspiker. Tjek deres katalog og bestil hos byggladan for professionelle.

L Lutte sagde:
Du kan jo også forkæle dig med gunnebos rustfri panelskrue som er rigtig fin!

Tror også, at gunnebo har en rustfri 34⁰ fuldhoveds panelspiker. Tjek deres katalog og bestil hos byggladan for proffs
Tak. Skal tjekke det.

Fandt kun en som var til gasulykke, så de sendte med gaspatron, men jeg bruger batteri, så vil ikke betale for en gaspatron. Så tænkte jeg burde kunne finde en anden

N Nygge72 sagde:
Jeg er jo ikke tømrer, så jeg taler aldrig i "tommer" 🤣 Så jeg troede, du mente grovere søm end den, jeg lagde ud. Nej, selvfølgelig skal det være mindre til de dele, du nævner, havde jeg tænkt. Men jeg tænkte nu bare at købe til stellet måske og eventuelt næste trin med lægter for at fæstne udenpå vestkystplade.

Men virkelig stort tak for, at du postede denne. Jeg har set den før, men glemte, at den fandtes.

Det jeg har svært ved at finde dog er panel søm til pistol, da jeg tænker tjærevitriol, og der skal det åbenbart være rustfrit og ikke varmgalvaniseret søm
Senco ser ud til at have.
2,87 mm ringede stavsøm fra Senco, A2 rustfri, velegnet til konstruktion og emballage, med tekst indikerende produktstandard.

FredrikR FredrikR sagde:
Senco ser ud til at have.
[billede]
🙏 stort tak! Skal kigge på den

• Synes
FredrikR
  • Laddar…
Hvis man har opbygning (udenfor regel)
Regel - vindduk - vestkystplade 50mm - lægte 12 - sømlægte 25 - panel 21. Så burde man vel kunne bruge en panelspil som er 63mm?

Tænker den går jo muligvis lidt ind i vestkystpladen, gør det noget eller skal det undgås helt? Tænker om man leder ind fugt i den via sømmet i så fald.

J
N Nygge72 sagde:
Hvis man har opbygning (udenfor regel)
Regel - vindduk - vestkustskiva 50mm - lægte 12 - sømbrædder 25 - panel 21. Så skal man vel kunne bruge en panelspil der er 63mm?

Jeg tænker, den går jo muligvis lidt ind i vestkustskivan, gør det noget eller skal det helt undgås? Jeg tænker, om man leder noget forkert ind via sømmet i så fald.
Sømbrædder 25mm er for spinkelt, hvis du har 600c/c på regelværket, den vil springe i stykker, efter at du har sømmet panelet op.
28x70 plejer vi at have som mindste dimension, og så er 63mm panelgøm for lange.
2.8x50mm er en bedre længde.

• Synes
FredrikR
  • Laddar…
J Jansson69 sagde:
Spigelægte 25mm er for skrøbeligt, hvis du har 600c/c på regelværket, det vil sprække, når du har spigret op panelet..
28x70 plejer vi at have som mindste dimension, og da er 63mm panelspiger for lange..
2.8x50mm er en bedre længde..
Sorry jeg mente nok mest 48x28. Forsøgte at plukke ud af minnet, hvor tykke de var. Men kom tydeligvis ikke ihåg 😀, men fungerer naturligvis med 70x28 med. Takker

J
N Nygge72 sagde:
Sorry jeg mente nok mest 48x28. Forsøgte at huske, hvor tykke de var. Men kunne tydeligvis ikke huske 😀, men det fungerer naturligvis også med 70x28. Takker
Tag 28x70 som det mindste i og med at du skal have vestkystpladen, hvor man anvender plastikafstandsstykker mellem stommen og sømlægt, det bliver stabilt og godt.

• Synes
Nygge72
  • Laddar…
J
N Nygge72 sagde:
Og denne bør så virke til panelet med jernvitriol?

[link]
Er ikke så inde i jernvitriol da vi altid fraråder det og sjældent arbejder med det..
Men det lille jeg ved så plejer man at bruge rustfri søm hvis man behandler facaden med jernvitriol..

J Jansson69 sagde:
Er ikke så indviet i jernvitriol da vi altid fraråder det og sjældent arbejder med det..
Men det lille jeg ved så plejer man at bruge rustfri søm hvis man jernvitriolerer facaden..
Hvordan kan det være, at tømrere ofte håndsømmes panel, i stedet for at bruge pistol?

J
N Nygge72 sagde:
Hvordan kan det være, at tømrere ofte håndsømmer paneler i stedet for at bruge en pistol?
Det er nok lidt forskelligt, men jeg ville ikke have lyst til at gøre det, hvis jeg stadig var aktiv, da man slider armen op ved at sømme så meget. Dem jeg kender, som kun bygger villaer, håndsømmer aldrig så store arealer netop på grund af belastningen, men som novice er det jo ikke så slemt, for det tager et stykke tid for en novice at beklæde et helt hus.

Det bailout flotteste bliver med håndsømning, men hvis man justerer trykket lidt for løst på sømpistolen og slår det sidste ind med hånden, bliver det godt med en sømpistol, bare du finder et søm med pænt hoved.

J Jansson69 sagde:
Det er nok lidt forskelligt, men jeg ville ikke gøre det, hvis jeg stadig var aktiv, man slider sin arm med at slå søm i så meget.
Dem jeg kender, der kun bygger villaer, bruger aldrig håndsøm på så store flader på grund af belastningen, men som nybegynder er det jo ikke så slemt, for det tager et stykke tid for en nybegynder at beklæde et helt hus.

Det bailout flotteste bliver med håndsømning, men hvis man indstiller trykket lidt for løst på sømpistolen og håndslår det sidste ind, bliver det fint med sømpistol, bare du finder et søm med pæn hoved..
Ja, jeg beklædte et sommerhus, jeg har. Den første gavl håndsømmede jeg (så var min skulder ødelagt i 6 måneder 😂 Kontorråd som jeg er), efter det købte jeg pistolet og indstillede som du sagde, så der blev ca. 1 cm tilbage, og håndbankede ind. Fungerede skidegodt, og hvilken kæmpe forskel i tidsforbrug.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.