Panel, läkt, gles, foder, knutbrädor, vindskivor, råspont mm.N Nygge72 skrev:
Hade du tänkt köra 4" genomgående?
Här kan du kika mer:
https://shop.svenskttra.se/media/1226/skruv-och-spikguide.pdf
Jag är ju inte snickare så jag talar aldrig i ”tum” 🤣 Så jag trodde du menade grövre spik än den jag lade ut. Nej, självklart skall det vara mindre till de delar du nämner hade jag tänkt. Men tänkte nog nu bara köpa till stommen kanske och ev nästa moment med läkt för att fästa utanpå västkustskiva.FredrikR skrev:
Men verkligen stort tack att du postade denna. Jag har sett den förr, men glömde att den fanns.
Det jag har svårt att hitta dock är panelspik för pickan, då jag tänker tjärvitriol och då skall det tydligen vara rostfritt och ej varmförsimkad spik
Produkter som diskuteras: "panelspik"
Panelspik
Panelspikar är särskilt utformade för att användas vid montering av paneler, såsom träpaneler, gipsplattor eller liknande. De är oftast lite längre och har ett mindre huvud, vilket gör att de kan sjunka in i panelen och bli mindre synliga.
Läs mer
Tack. Skall kolla det.L Lutte skrev:
Hittade bara en som då var till gasolycka, så de skickade med gaspatron, men jag kör batteri så vill inte betala för en gaspatron. Så tänkte jag bör kunna hitta annan
Senco verkar ha.N Nygge72 skrev:Jag är ju inte snickare så jag talar aldrig i ”tum” 🤣 Så jag trodde du menade grövre spik än den jag lade ut. Nej, självklart skall det vara mindre till de delar du nämner hade jag tänkt. Men tänkte nog nu bara köpa till stommen kanske och ev nästa moment med läkt för att fästa utanpå västkustskiva.
Men verkligen stort tack att du postade denna. Jag har sett den förr, men glömde att den fanns.
Det jag har svårt att hitta dock är panelspik för pickan, då jag tänker tjärvitriol och då skall det tydligen vara rostfritt och ej varmförsimkad spik
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man har uppbyggnad (utanför regel)
Regel - vindduk - västkusskiva 50mm - läkt 12 - spikläkt 25 - panel 21. Då skall man väl kunna använda en panelspil som är 63mm?
Tänker den går ju möjligen in lite i västkustskivan, gör det något eller skall det undvikas helt? Tänker om man leder in fult i den via spiken i så fall
Regel - vindduk - västkusskiva 50mm - läkt 12 - spikläkt 25 - panel 21. Då skall man väl kunna använda en panelspil som är 63mm?
Tänker den går ju möjligen in lite i västkustskivan, gör det något eller skall det undvikas helt? Tänker om man leder in fult i den via spiken i så fall
Spikläkt 25mm är för klent om du har 600c/c på regelverket, den kommer att spricka sönder efter att du har spikat upp panelen..N Nygge72 skrev:Om man har uppbyggnad (utanför regel)
28x70 brukar vi ha som minsta dimension och då är 63mm panelspik väl långa..
2.8x50mm är en bättre längd..
Sorry jag menade nog mest 48x28. Försökte plocka ur minnet hur tjocka de var. Men kom tydligen ej ihåg 😀, men funkar naturligtvis med 70x28 med. TackarJ Jansson69 skrev:
Ta 28x70 som minsta i och med att du ska ha västkustskivan där man använder sig av plastdistanser emellan stommen och spikläkten det blir stabilt och bra..N Nygge72 skrev:
Och denna bör då funka till panelen med järnvitriol?J Jansson69 skrev:
https://www.senco.se/sv/produkter/infaestning/spik/stavspik/p/GE51AGBKR
Det är nog lite olika men jag skulle inte vilja göra det om jag fortfarande var aktiv man sliter ut armen med att spika så mycket..N Nygge72 skrev:
Dom som jag känner som bara bygger villor handspikar aldrig så stora ytor just för belastningens skull, men som novis så är det ju inte så farligt för det tar en stund för en novis att klä en hel kåk..
Det bailout snyggaste blir med handspikning, men ställer man in trycket lite för löst på spikpistolen och handslår in det sista så blir det bra med spikpistol med bara du hittar en spik med snygg skalle..
Ja jag klädde om en stuga jag har. Första kortsidan handspikade jag (sen var jag förstörd i axeln 6mån 😂 Kontorsråtta som man är), efter det köpte jag pickan, och ställde som du sa, så det blev 1 cm kvar ungefär och handknacka in. Funkade skitbra, och vilken jäkla skillnad i tidsåtgångJ Jansson69 skrev:Det är nog lite olika men jag skulle inte vilja göra det om jag fortfarande var aktiv man sliter ut armen med att spika så mycket..
Dom som jag känner som bara bygger villor handspikar aldrig så stora ytor just för belastningens skull, men som novis så är det ju inte så farligt för det tar en stund för en novis att klä en hel kåk..
Det bailout snyggaste blir med handspikning, men ställer man in trycket lite för löst på spikpistolen och handslår in det sista så blir det bra med spikpistol med bara du hittar en spik med snygg skalle..