Det evige spørgsmål, hvilken side skal være op? Glad gubbe er min spontane tanke, men ser på mine nyindkøbte terrassebrædder at hvis jeg lægger glad gubbe er terrassebrædderne allerede u-formede. Hvilket ikke er godt.

Stable træplanker stablet ovenpå hinanden med synlig årring mønster, diskussion om hvilken side der skal vende opad.

• Synes
Bygghammer
  • Laddar…
Flotte side op tror jeg det rigtige svar er

• Synes
Huzzbutt og 3 andre
  • Laddar…
nino nino sagde:
Fina siden op tror jeg det rigtige svar er
Absolut. Forudsat at den fine siden ikke er u-formet. Eller plejer u'et at rette sig ud, hvis man skruer fra den siden?

• Synes
Värmelärlingen
  • Laddar…
N
Fra tømrere jeg kender, er det altid glad figur op.

• Synes
Fixar Janne
  • Laddar…
N neo11 sagde:
Fra tømrere jeg kender, så er det altid glad mand op.
Tømmeren jeg talte med sagde finsiden op. Men hvis finsiden er inde i u-formen føles det sådan.

Glad fyr op dvs kerne siden opad er vel ifølge lærebogen som så når den tørrer retter sig ud og bliver lige. Dog som ovennævnt stemmer teori og praksis ikke altid, og derfor er det sikkert ikke en så dum idé at satse på den fine side opad.

H
H Hobby Bob sagde:
Arga Snickaren forespråker sur gubbe ca 8.50 in i filmen [media]
Interessant. Sur gubbe = vandet løber af.

Krilleman
Jeg lagde terrassebrædder sommeren 2019, med den pæne side opad.

MEN

Der er en enorm forskel på glad eller sur mand.

Sensmoralen er altid at lægge sur mand, det er betydeligt mere behageligt at gå på! (y)

• Synes
Huzzbutt
  • Laddar…
nikasp
  • Synes
Anonymiserad 405730 og 1 anden
  • Laddar…
Nej, nej, til artiklen.
Har monteret mange terrasser i mine dage, og med kernesiden op så bliver det glad mand i enden og ikke vandafløb.
Derimod skal de stadig monteres med kernesiden op, da den anden side normalt er den der revner og bliver grimmest.

Glad mand, sur mand - siger artiklen ikke imod sig selv hvad angår kernegrunden og om vandet skal løbe af?

• Synes
  • Haha
Lars-Ingvar Dunér og 1 anden
  • Laddar…
Mobilskærm viser byggahus.se forumside med diskussion om brætretninger; overskrift om kerneflade op eller ned for trallers holdbarhed.
Bare præcis det modsatte…. 🙄

Den primære årsag til at placere kerne siden opad er, at tørresprækkerne er færre og mindre på den side. Jo længere fra stokkens midtpunkt, jo større bliver sprækkerne. Göran Palm, bygningsingeniør og besigtigelsesmand samt skovtekniker.

• Synes
Per Olov Rikner og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.