19,120 læst ·
17 svar
19k læst
17 svar
Gjort mig væk med dampbremse?
Selvbygger
· Stockholm
· 8 586 indlæg
Det der fungerer sandsynligvis udmærket.Oscarvon sagde:
Hej! Er i fuld fart med en tilbygning på 50kvm på mit nuværende hus (tidligere fritidshus) bygget -89.
Nuværende hus har 120mm glasuldsisolering og plast på indersiden.
Tilbygningen har 170mm stenuld i vægge (+45mm stenuld på installationslæs) og tanken er at blæse ind cellulusa i tag og gulv.
Men jeg er bange for at jeg har gjort en fejl, jeg havde oprindeligt tænkt at bruge plast i vægge og tag men tømreren overtalt mig om at dampspærre er en bedre løsning eftersom den ånder. Har da monteret en halotex d20 med sd værdi på 2. (Udsiden har en vindtæt dug på 0,035 sd så indersiden er 5 gange tættere)
Er det en dårlig konstruktion? Bør jeg rette dette eller bare sidde roligt i båden? Vi har allerede påbegyndt at lukke væggene med krydsfiner så er ikke noget "quickfix" at ordne. Vi bruger huset som permanentbolig og vil altid have det opvarmet.
Det havde sikkert fungeret med dampspærre også eftersom du bygger nyt og taper ordentligt, men jeg ser ingen problemer med dampspærre der ...
Jeg har det præcis sådan - mataki d20 (skal egentlig være en anden i loftet). Byggede på huset i 2020 og nu fem år senere fik jeg mulighed for at inspicere pga et andet projekt. Følte mig lidt bekymret for at der skulle være noget problem med "forkert dug" men det var helt tørt og lugtede stadig nyt.Oscarvon sagde:
Tomture61
Selvbygger
· Född i Luleå
· 6 189 indlæg
Tomture61
Selvbygger
- Född i Luleå
- 6,189 indlæg
I huse med varmegenvinding af fraften så plejer man at have et vist undertryk i huset.
At bruge en dampspærre er da nødvendigt.
I huse med selvtræk så fungerer en dampbremse helt fint, cellulose isolering er at foretrække der.
Hvis man bruger mineraluld i klimaskallen + selvtræk så fungerer begge typer af folie.
At bruge en dampspærre er da nødvendigt.
I huse med selvtræk så fungerer en dampbremse helt fint, cellulose isolering er at foretrække der.
Hvis man bruger mineraluld i klimaskallen + selvtræk så fungerer begge typer af folie.
Klik her for at svare