Medlem
· Västra Götaland
· 1 indlæg
Det er sådan, jeg skal fjerne 2 stk. dørkarme, karme som går hele vejen op til loftet, og i stedet sætte gipsvæg op fra loftet og et stykke ned. Nu er jeg TOTALT uvidende hvad angår alt sådan her og undrer om der findes nogen som har tid og lyst til at give mig en guidet tur angående hvordan jeg skal gå til =)
Væggene er altså gips, og hele væggen skal senere males om.
Væggene er altså gips, og hele væggen skal senere males om.
Sådan gør jeg: Fjern foderne. Tag karmene ud, så kan du se, hvordan væggen er bygget op. Er det en nyere væg, kan du anvende samme materiale og dimensioner som i resten af væggen. Gætter på, at du sætter reglar rundt om døråbningen, så du har støtte under alle kommende samlinger i pladematerialet. Sæt også en vertikal regel midt i døråbningen (medmindre det er en dobbeltdør). Smid lidt isolering i, hvis du vil fjerne resonansen i væggen. Skruv pladematerialet fast. Hvis det er gips, affaser du samlingerne (der findes særligt værktøj til det, hvis du vil lave et pænt job), klæber en glasfibertape på, spartler. Mal. Færdig! 
Jeg anbefaler papirsstrimmel.
Som en ren test brugte jeg glasfiberstrimmel på halvdelen af samlingerne på garagevæggene, papirsstrimmel på de andre.
Resultatet var skræmmende. Efter et år:
100% af glasfiberstrimmelsamlingerne har revnet, 0% af papirsstrimmelsamlingerne.
Som en ren test brugte jeg glasfiberstrimmel på halvdelen af samlingerne på garagevæggene, papirsstrimmel på de andre.
Resultatet var skræmmende. Efter et år:
100% af glasfiberstrimmelsamlingerne har revnet, 0% af papirsstrimmelsamlingerne.
Et till tillägg:
Så nu at du ikke ville bygge døren helt til. Så måske kan du springe den vertikale regel over. Sørg blot for, at du ikke har for stor afstand mellem reglarne (max 600mm for dobbeltgips). Måske også bedst at kappe dørkarmen og beholde underdelen.
Så nu at du ikke ville bygge døren helt til. Så måske kan du springe den vertikale regel over. Sørg blot for, at du ikke har for stor afstand mellem reglarne (max 600mm for dobbeltgips). Måske også bedst at kappe dørkarmen og beholde underdelen.
Nej, slet ikke noget så dramatisk. 
Fugen har bevæget sig helt minimalt, så malingen er sprunget med en hårfin revne langs hele samlingen.
Bevægelsen og revnen er så lille, at jeg stærkt betvivler, at det overhovedet ville være blevet opdaget, hvis det havde været tapet, men maling sprækker jo ret distinkt og er let at se.
Jeg vil let kunne leve med det i netop garagen, men på en malet væg i boligen ville jeg selvfølgelig have været ret irriteret over det.
Fugen har bevæget sig helt minimalt, så malingen er sprunget med en hårfin revne langs hele samlingen.
Bevægelsen og revnen er så lille, at jeg stærkt betvivler, at det overhovedet ville være blevet opdaget, hvis det havde været tapet, men maling sprækker jo ret distinkt og er let at se.
Jeg vil let kunne leve med det i netop garagen, men på en malet væg i boligen ville jeg selvfølgelig have været ret irriteret over det.
Klik her for at svare