Hej

Jeg sætter gips på alle ydervægge, da det er spånplader, som er sammensat i kanten rundt om alle vinduer og døre, og som er revnet ganske meget gennem årene, så nu når det renoveres, vil jeg undgå det. Huset er fra -76 og har en barriere i væggene, føles og ser ud omtrent som de sorte affaldsposer.

Jeg har lånt en skruemaskine fra en bekendt og brugt gipsskruerne, som han havde ekstra og sendte med. De er 4 cm. Jeg har lavet to ydervægge, da det slog mig, at jeg måske har punkteret den, når jeg har sat pladerne fast.

Bør jeg rive gipsen ned og også spånpladerne for at udskifte de to vægges plastfolie eller hvad det er, eller måske reparere med tape og bruge kortere skruer, typisk 3 cm, samt købe en regelfinder for at ramme reglerne? Eller kan jeg bruge 3 cm skruerne, hvis jeg rammer reglerne? Jeg er dårlig til "knack"-metoden :(

Hvis det har nogen betydning, så har jeg FTX ventilation.

Taknemmelig for hurtige svar... arbejdet fortsætter i weekenden

Senest redigeret:
Tænkt lidt længere og er kommet frem til, at det får være som det er og fortsætte som tidligere. Måske køber jeg 30mm skruen.

Årsagen til det er, at reglerne ikke sidder jævnt med cc60, de varierer mellem 45 og opad, og enkelte steder må man alligevel gå igennem for at kunne fastgøre den lidt, hvis man limer (bliver nogle gange kun 2 regler pr. plade, og fastgøre den i kanterne vil man jo stadig)... så måske er plasten ikke 100% alligevel, da huset er +35 år... ved ikke hvor nøjagtig man var dengang... plasten går f.eks. ikke rundt om vinduerne men slutter mod selve rammen over og under, ingen plast mellem vinduerne der sidder helt tæt på hinanden (ca. 20cm mellemrum). Det er jo næppe det eneste sted det mangler. En anden ting bliver jo, at hvis jeg tilpasser gipsen og skruer fast i reglerne, så vil gipsen ikke overlappe spånpladerne der sidder, og så går der jo ikke længe før også gipsen revner op de samme steder. Så er man jo tilbage ved udgangspunktet, fattigere med samme udseende som før.

Må krane undertrykket lidt mere op istedet :)

Vi talte om netop dette i en tråd i går: http://www.byggahus.se/forum/byggma...or-direkt-pa-spanskivor-utan-regel-bakom.html

I øvrigt behøver du nok ikke rive alt det, du har gjort, ned, med tanke på originaludførelsen og FTX...risikoen for fugtskader er nok ikke særlig stor, bare lidt mere kold luft, der kommer ind gennem væggene... men du behøver jo ikke fortsætte med at lave flere huller i plasten:-)

Tak for linket. Jeg er så dårlig til at lede :)

Må købe tuber og lidt mindre skruv i dag så jeg minsker lidt på hullerne på de resterende ydervægge.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.