Viktor.J Viktor.J sagde:
Kørte CC30 med 45X95 :)
Aj da! ;)

Spøg til side!

Problemet med ”Vådrumsvæggen” og brancheregler når det gælder vådrum er, at de er udarbejdet til nyproduktion.

Fordelen er, at badeværelserne holder, hvis man bygger korrekt. (Nu er visse tætningslag så nye, så fremtiden må vise).

Der er 2 ting, man kigger på, når det gælder vægge.
1. Bøjstyvhed
2. Fremtidige fastgørelser. (Skrue op blander, spejl, etc.)

Når det gælder bøjstyvhed, så er 45x45 regler 45 cc tilstrækkeligt. Men for SIKKERHEDENS skyld anbefaler jeg 30 cc med 45 regler.

Derefter 15 mm k plyfa efterfulgt af 1 lag gips.

Vådrumsvæggen er testet og godkendt. Den siger 45x70 regel 45 cc.
Ved anden konstruktion anbefales det, at en sagkyndig afgiver en udtalelse. (= Nogen at skyde skylden på:rofl:)

Egentlig skal man altså tage en konstruktør ind til hvert projekt, hvor væggen afviger i den forkerte retning, for at være på den sikre side.

Hvordan ved jeg dette?

Da vi har arbejdet med dette i cirka 20 år, valgte vi tidligt at kontakte en konstruktør, da Vådrumsvæggen blev udviklet. (2014 tror jeg).

Konstruktøren er en ældre herre, som nu er gået på pension. Han sagde sådan her. ”Krille” du har jo bygget egne stilladser. Det værste jeg har set var, da I havde lagt en 22x70 bræt, som I lagde bomlaget på. Så lå der en stak tagsten på bomlaget. Husker du, at jeg sagde, at I skulle skifte til en 22x95:? Så grinede han”.

Så kom vi ind på spørgsmålet om badeværelse. Han skrev en udtalelse, at 45x45 45 cc er nok. Så ringede han og sagde. ”Kør 30cc hvis der kommer en ung inspektør”.

Jeg vil påpege, at vi ALDRIG sjusker med badeværelser. Peber, peber. Alle badeværelser har klaret sig indtil videre. Jeg vil absolut ikke få nogen til at sjuske.
Men 45x45 cc 30 er nok. Men har man muligheden, skal man selvfølgelig køre mindst 45x70 cc 45.

Jo højere og tættere dimensioner. Desto mere stabil væg.

Det skal tilføjes, at Vådrumsvæggen ikke er en brancheregel. Kun en testet konstruktion, der er godkendt af samtlige brancheorganisationer, der arbejder med badeværelser.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.