Hej!

Opdagede, at tømreren har lagt gipsplatesamlingen over krydsfinerpladesamlingen på en af væggene i badeværelset lige ved bruseren. Krydsfineren er 15mm K20/70 900mm, kartonggips 900mm, regler 450cc. Der skal lægges en foliemembran og derefter fliselægges. Krydsfineren er skruet i reglens og gipsen er skruet med skruer, der går 15mm ind i reglens. Er det et problem med samling over samling? (Det er et gammelt hus fra 70'erne, så jeg antager, at hus/væggene ikke bevæger sig så meget som ved nybyggeri).

Ifølge sækervatten skal pladerne monteres med forskudte samlinger.

• Synes
Krille-72
  • Laddar…
G Graphite sagde:
Hej!

Opdagede, at tømreren har lagt gipspladesamlingen over krydsfinerpladesamlingen på en af væggene i badeværelset lige ved bruseren. Krydsfineret er 15mm K20/70 900mm, Kartonggips 900mm, Regler 450cc. Skal lægges folietætlag og derefter flisebelægges. Krydsfineret er skruet i reglen, og gipsen er skruet med skruer, der går 15mm ind i reglen. Er det et problem med samling over samling? (Er et gammelt hus fra 70'erne, så jeg formoder, at hus/vægge ikke bevæger sig så meget som ved nybyggeri).
Lav om. Lav rigtigt. Ingen generalsamlinger i bruseren tak. Ingen andre steder heller. Det burde en rigtig tømrer rimeligvis vide,

Håber krydsfineren er skruet med de rigtige skruer...

• Synes
Mikael_L og 2 andre
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 sagde:
Gør om. Gør det rigtigt. Ingen generalsamlinger i bruseren tak. Ingen andre steder heller. Det burde en rigtig snedker vide.

Håber at krydsfinerkurven er skruet med de rigtige skruer...
Ja det er nok bedst. Dog kommer gipsfugen mellem varmt og koldt rørafgang til bruserblanderen, hvis man lægger gipsen den anden vej. Fordi blanderen skal sidde midt på en regel. Måske heller ikke optimalt?

Krydsfiner er skruet med Spånskiveskruv 4.2x41mm FZB skruv.

G Graphite sagde:
Ja det er nok bedst. Dog havner gipsfugen mellem varmt og koldt rørudgang for bruserblanderen, hvis man lægger gipsen på den anden måde. Eftersom blanderen skal sidde midt på en regel. Måske ikke heller optimalt?

Plywooden er skruet med Spånskiveskruv 4.2x41mm FZB skrue.
Ingen generalsamlinger mellem plywood og gips. Sværere end det er det faktisk ikke.

"Eftersom blanderen skal sidde midt på en regel"

Forstår ikke helt, hvad blanderen har at gøre med plywood/gips?

Hvis I har kortlagt for en blander som en ekstra forsigtighedsforanstaltning, så er det vel en liggende regel? Denne regel er ikke nødvendig, men absolut ikke forkert.

Hvis du mener, at du ikke vil have en stående gipsfuge mellem koldt og varmt i bruseren, kan du være rolig.
Ingen generalsamlinger, som sagt. Det er det vigtigste.

Ifølge säkervatten skal samlingerne centreres og skrues på stolpe.
Altså både plyfa og gips, men forskudt en stolpe (450mm) da.

• Synes
tergo
  • Laddar…
Ingen generalsamling mellem krydsfiner og gips. Sværere end det er det faktisk ikke.

“Eftersom blandaren skall sitta mitt på en regel”

Forstår ikke rigtig hvad blandaren har med krydsfiner/gips at gøre?

Hvis I har kortlat til en blandare som en ekstra forsigtighedsforanstaltning, så er det vel en liggende regel? Denne regel behøves ikke men er absolut ikke forkert.

Hvis du mener at du ikke vil have en stående gipssamling mellem koldt og varmt i bruseren, så kan du være rolig.
Ingen generalsamlinger som sagt. Det er det vigtigste.
Præcis en stående gipssamling mellem koldt og varmt mente jeg. Ok, så må det blive sådan.

• Synes
Krille-72
  • Laddar…
G Gabbe1 sagde:
Ifølge sikkerhedsvand skal samlingerne centreres og skrues på regelskelet.
Altså både krydsfiner og gips, men forskudt med en regel (450mm) så.
Måske fjollet men alligevel vigtigt at præcisere hvad der gælder.

Fra Sikker vand:
"Plader skrues i henhold til producentens monteringsvejledning. Ved skruemontering af krydsfiner mod stålregelskelet skal skrue med frislip/frigang anvendes. Forkert type skrue eller skruefølge kan forårsage bule af plade mod regelskelet."

Den såkaldte "Vådrumsvæg" er godkendt af samtlige brancheorganisationer, der er involveret i vådrum. Det betyder, at en enkelt branche ikke styrer, hvordan væggen skal bygges.

Det vigtige i teksten ovenfor er faktisk skruen, der nævnes mod stålregelskelet. Det er frigang, der er vigtigt og burde gælde også træregelskelet. Måske findes en tekst om det på producenternes hjemmesider?

Vi har længe brugt træskrue, men med tilstrækkelig frigang til vådrumskrydsfiner. Mange bruger spånskrue, men vi mener, at hovedet er for lille til, at vi kan vide med sikkerhed, at pladen virkelig trækkes ind mod regelskelet.

Når det gælder at både gips og krydsfiner skal skrues i regelskelet, så siger jeg hmm.

Hvis krydsfinerpladen sidder ordentligt, så er det kun med tanke på brand, at dette er vigtigt.

Nogen der har anden fakta, må gerne lære mig noget nyt!

Min flisemurer kørte på liggende plyfa og stående gips. Det blev meget stabilt.

Viktor.J Viktor.J sagde:
Min plattsättare körde på liggende plyfa og stående gips. Det blev meget stabild.
Intet usædvanligt. Dog sjusker nogle med kortlingar mellem reglarne og lader gipsen trække sammen plyfaen. Det bliver alt for svagt selv om det er reglet 45cc.

Men med lidt plyfaremsor eller hvad man nu har at råde over så bliver det kanon!

Et relateret spørgsmål vedrørende Säkert Vatten Vägg.
Er det OK med dobbeltgips ifølge säker vatten?

G Graphite sagde:
Et relateret spørgsmål vedrørende Säkert Vatten Vägg.
Er det OK med dobbeltgips ifølge säker vatten?
Ja.
Indtil du begynder at skrue ting op. Så er det vigtigt at have et kortling præcis overalt, hvor noget skal skrues op.

Foruden at 15 mm k Plyfa stabiliserer væggen, ses hele væggen som en eneste stor kortling, hvor sikre fastgørelser kan ske.

Ja.
Enda indtil du begynder at skrue ting op. Så er det vigtigt at have en kortling lige præcis der, hvor der skal skrues noget op.

Udover at 15 mm k Plyfa stabiliserer væggen, så ses hele væggen som én stor kortling, hvor sikre fastgørelser kan finde sted.
Undskyld, dårligt formuleret spørgsmål af mig. Jeg mente, om det er ok med en væg, hvor alt er ifølge sikkert vand med 15mm krydsfiner osv., men med den eneste forskel, at der er dobbelt lag gips i stedet for et? F.eks. hvis man vil lydisolere badeværelset eller for brandsikring.

G Graphite sagde:
Sorry, dårligt stillet spørgsmål af mig. Jeg mente om det er ok med en væg, hvor alt er ifølge sikkert vand med 15mm krydsfiner osv. men med den eneste forskel, at det er dobbelte lag gips i stedet for ét? Fx hvis man vil lydisolere badeværelset eller for brandsikring.
Ingen problemer. Bliver en mere stabil væg oveni.

Inget ovanligt. Dock slarvar vissa med kortlingar mellan reglarna och låter gipsen dra ihop plyfan. Det blir alldeles för klent även om det är reglat 45cc.

Men med lite plyfaremsor eller vad man nu har att tilgå så bliver det kanon!
Kørte CC30 med 45X95 :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.