Hvor køber man gipspulver?

Jeg købte en Weber 25kg sæk i k-rauta for omkring 150,- men det viste sig, at den også indeholdt grov sand ca. 2mm. Jeg fandt noget lignende hos Bauhaus. Men hvor finder man gips uden sand?
Jeg har fundet 5 kg sække til 350,-. Jeg skal lave stuk, så der vil blive brugt en del, så man kan ikke betale 350,- / 5kg, så bliver man jo røvet.. :-)
Det skal være ren gips, ikke plastforstærket. Jeg bygger en pejs med indsats, så der bliver lidt varme, som det skal kunne tåle.

Er der nogen, der ved det?

Hmm! Hvad jeg har lært, så har Weber et naturgips, der kun er gips, men kan variere i kornstørrelse, kan det være, at det er den rigtige, du har købt, men der er lidt store gipskorn i det? tjek med k-rauta, ved at de har haft rent gips før i hvert fald.

Kornen i Weber er sorte, så det er nok ikke gips
Den hedder Gypsum naturgips, den jeg købte.

Det var den jeg henviste til, den skal indeholde 100% gips, ellers er der sket en fejl, eller har de ændret indholdet!

Det er en gipsstuc, ikke almindelig gips.

Hobbybutikker som f.eks. Slöjddetaljer har jeg handlet fra, blev glat og fint.

Apoteker har også gips men sandsynligvis ikke i sæk. 😄

• Synes
hantverkare1
  • Laddar…
ceson sagde:
Hobbybutikker som f.eks. Slöjddetaljer har jeg handlet fra, blev glat og fint.
Tak den er god... Men jeg bor i Uppsala og fragten bliver unødvendigt stor.. Har du prøvet at lave stuk med den? Hvor hurtigt hærder den? Jeg har forsøgt at finde instruktionerne på nettet men uden held.

Jo gipsstøben fungerede godt til at pudse med, men nu har jeg brug for glat gips. Og helst uden gazebind..

det er sådan her jeg skal gøre..
https://www.youtube.com/watch?v=ZyBLMZbdS8c

Senest redigeret:
Præcis den slags som ceson linker til på Slöjddetaljer har jeg købt i vores lokale K-Rauta. Fandt den samme i større størrelser også. 5Kg for omkring 59kr tror jeg!

Ok jeg får kigge på K-Rauta igen, jeg var ude i bygg, jeg får kigge på farveafdelingen.

Krillew sagde:
Tak den er god... Men jeg bor i Uppsala, og forsendelsen bliver unødvendigt stor.. Har du prøvet at lave stuk med den? Hvor hurtigt hærder den? Jeg har forsøgt at finde instruktionerne på nettet, men det er mislykkedes.
Tanken var, at jeg skulle have prøvet at lave udsmykninger til et urskrin, men det løb ud i sandet, så det blev lyslygter med børnebørnene i stedet. Tror, at disse var håndterbare efter ca. 30min. Hold os gerne opdateret om, hvordan det går med dine stukaturer:)

En nybygget pejs med hvid pudset overflade og indbygget brændeovn, flankeret af lysestager og dekorationer på en hylde.

Ja indtil nu har jeg pudset med Webers gipspuds, og for at undgå den noprede overflade, trak jeg overfladen med stålspartel, inden det var helt tørt. Derved fik jeg fjernet knopperne, men jeg fik en overflade som blev riflet, hvilket jeg synes blev godt, jeg vil nok ikke have den helt glat. Så har jeg tænkt, at stuken skal være glat. Det der ses som stuk nu er lavet med lättbetongblokke, som jeg har penslet med gips, men den grove variant, jeg må gøre det med fingips, så jeg får den overflade, jeg vil have. Lättbetong er jo ret porøs, det har jeg fået væk med gipsen. Nu er det meningen, at jeg skal lave en stuk i gips, som skal sidde øverst op mod loftet. Jeg skal også fortsætte med den venstre søjle op mod stuken og også lave en søjle på højre side, som går helt op. Der skal også en stenplade på, så pejsens hylde bliver lidt tykkere. Der bliver også en bænk nede, som skal have en plade. Men nu kommer det sjove, når jeg skal lære at trække lister i gips.

Her kan man ane lidt, hvordan jeg har formet lättbetongen
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/242957-forma-lattbetong.html

Senest redigeret:
  • Synes
ceson
  • Laddar…
Jeg fik fat i stukaturgips 25kg 350kr, jeg blandede det som tykmælk og penslede på, men åbningstiden var nok ikke mere end 10min. Så til at spartle med fungerer det dårligt. Jeg blandede måske 1dl ad gangen, og man nåede ikke at få alt på, inden det brændte. Jeg skal gå over med sandpapir lidt, evt. må jeg bygge lidt mere op.

Krillew sagde:
Jeg fik fat i stukaturgips 25kg 350kr, jeg blandede det som ymer og penslede på, men åbningstiden var nok ikke mere end 10min. Så til at spartle med fungerer det dårligt. Jeg blandede måske 1dl ad gangen, og man nåede ikke at få det hele på, før det brændte. Jeg skal gå over med sandpapir lidt og eventuelt bygge lidt mere op.
Med ymer?! Hvorfor dette valg?

Flot arbejde!

kallun sagde:
Med filmjölk?! Vadan dette valg?

Flot arbejde!
Som, ikke med, stor forskel!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.