Ja jeg holder stadig på og forsøger at spartle med stukaturgipset det er marit.
Jeg forsøger nu at finde lidt værktøj, som er lettere at arbejde med. Jeg har bestilt et sæt med panåknivar det bliver som små murskeer. Jeg har også brug for små raspe, fandt dem her http://www.bildhau.de/gipsraspel-9.html går det ikke at finde sådan noget i Svedala er der nogen der ved? Almindelige file fyldes jo med det samme, så de kan ikke bruges, ja et par træk så må man bruge filkarden.
Jeg købte en sådan i dagStanley gips rasp men den var ikke god, jeg har en ældre variant, der er længere, den havde en anden type blad, som gjorde, at overfladen blev mere jævn, jeg købte også en på biltema, der var samme blad på den. Min gamle Stanly rasp i plast havde meget bedre blad. Jeg har brugt mine snideknive her skal man vel skamme sig lidt... nåja, de kan jo skærpes igen. Jeg købte en ny stålbørste, så nu bruger jeg almindelige file. Jeg leder efter noget fladt til at lave stukken på, håber at kunne lave en prøvebit inden kort tid.
Her kommer en lille opdatering af min "gipsuddannelse"
1) Jeg bemærkede, at det er et must at væde ordentligt, inden man fortsætter og gipsa på noget som allerede er tørret.
2) dejskraber til at blande med
3) snidkniv når gipsen er tørret, så kan man blive nødt til at justere lidt.
4) stålskel funker godt for at jævne til glatte overflader.
5) rasp
6) en flok paletknive blev indkøbt fra aliexpress. funker perfekt til at spartle med.
7) en almindelig stålespartel, der er skærpet fortil. funker godt til at snitte med.
8) nogle knive, der har tænder. funker godt til at forme både blød og hård gips. Meget dyre og dårlig slibning, meget ujævne. (det er jo muligt at slibe dem om)
9) Gipsværktøj fra C.K de var ret så ens i størrelse, så det havde været nok med en af dem købt hos conrad.
10) Jeg havde den gule og den røde og købte de 2 i metal. Den røde giver den mest plane overflade, de øvrige er meget ens Rød, gul + sølv er stanley og den anden er biltema.
11) stålbørste. bruger som filkarde indkøb biltema.
12) gummi skål. god at blande gips i, let at få gipsen ud, når det er tørret.
Har også købt Weber naturgips i troen på, at det kun er gips, dvs. calciumsulfat: "fremstilles af naturlig rå gipssten" står der. I byggematerialedeklarationen, som jeg fandt nu, står der dog, at den indeholder 50-100% calciumsulfat (=gips) 1-5% calciumhydroxid (=slækket kalk) og 20-50% mineralske fyldstoffer (=sand?).
Ja jeg så, at det stod skrevet fortroligt... Det er meget hårdt i hvert fald, og det løsner sig i stedet for at det kan slibes.
Jeg tror også, at det er sand..
anders07 sagde:
Der findes "ren" gips i 5 kg pose på Hornbach, kaldes "gipssparkel": [link]
Desværre har vi ikke Hornbach her i Uppsala endnu, men de kommer nok.
Jeg flyttede til Uppsala i 1998, og siden da har Jula, Classe, Bauhaus, Swedol og K-rauta fundet vej herop. Ja, jeg tror Biltema kom omtrent samtidig omkring år 2000. Da jeg kom hertil, måtte jeg handle på Coop; de havde en VVS-afdeling og en værktøjsafdeling. Jo, jeg handlede også lidt på ÖB.. Det var ikke så stort udvalg dengang..