Hej!
Har nu (forhåbentlig) afsluttet gipsning af gamle kældervægge, (murstenshus fra 1900, sandsynligvis muret med kalkmørtel e dyl.) Nogle er ydre- og nogle indre vægge - og nu begynder bekymringen for, at de ikke vil tørre... Tørretiden varierer nemlig en hel del på disse vægge, nogle ydervægge tørrer som planlagt og gipspudset har antaget tørt/hærdet tilstand, andre er stadig kolde og en anelse kolde/fugtige, dog hårde, men hvis man gnider lidt på de "fugtige steder," mærker man, at det ikke er gennemblødt. Selv nogle indre vægge, såsom dele af hjertemuren har stadig dette "dilemma."
Det er næppe helt uventet, at disse har større fugtindhold i sig, men... Er det bare at vente og se, eller bør jeg fremskynde tørretiden ved at opvarme rummet? Hvilke risici er der ved at tørretiden trækker ud? Tør man overhovedet male disse vægge - med silikatmaling - hvis de (når de endelig tørrer) sandsynligvis stadig indeholder fugt!?
Har nu (forhåbentlig) afsluttet gipsning af gamle kældervægge, (murstenshus fra 1900, sandsynligvis muret med kalkmørtel e dyl.) Nogle er ydre- og nogle indre vægge - og nu begynder bekymringen for, at de ikke vil tørre... Tørretiden varierer nemlig en hel del på disse vægge, nogle ydervægge tørrer som planlagt og gipspudset har antaget tørt/hærdet tilstand, andre er stadig kolde og en anelse kolde/fugtige, dog hårde, men hvis man gnider lidt på de "fugtige steder," mærker man, at det ikke er gennemblødt. Selv nogle indre vægge, såsom dele af hjertemuren har stadig dette "dilemma."
Det er næppe helt uventet, at disse har større fugtindhold i sig, men... Er det bare at vente og se, eller bør jeg fremskynde tørretiden ved at opvarme rummet? Hvilke risici er der ved at tørretiden trækker ud? Tør man overhovedet male disse vægge - med silikatmaling - hvis de (når de endelig tørrer) sandsynligvis stadig indeholder fugt!?
Ikke for at virke brokkehoved, men mange anbefaler ikke gipsmørtel på kældervægge, fordi den er for tæt, tåler ikke konstant fugtbevægelse almindelig mørtel plejer at fungere bedre i fugtige kældre.
Hvis der er en ikke-fungerende dræning bliver jo kældervæggene konstant fugtbelastede så de ikke tørrer ud.
Er huset drænet og har kælderen været tør, inden du påbegyndte pudsningen?
Hvis der er en ikke-fungerende dræning bliver jo kældervæggene konstant fugtbelastede så de ikke tørrer ud.
Er huset drænet og har kælderen været tør, inden du påbegyndte pudsningen?
Hmmm, ville være ret typisk i så fald... Ja, huset er drænet, så på den ydervæg er det ok, pletvis mørkere men ellers ret ok. Således kan man nok slutte sig til, at den har været relativt tør. Læste her et sted, at gipspuds var yderst passende, da der var mørtel bagved - dog ikke hvis der var risiko for fugtvandring - men den væg, der synes sværest at få tør, er en indervæg (hjertetvæggen)! Anbefaler du, at man bruger et varmeelement for at fremskynde tørringen?
Jeg bruger en del gipsmørtel på indervæggene derhjemme for at få et pudset udseende. Nu er det på entréplan, og aldrig direkte på ydervæggene, så det adskiller sig en del fra din brug af materialet!
Det jeg dog kan sige er, at det tager utroligt (forholdsvist) lang tid for det at tørre. Jeg påfører cirka 5 mm gipsmørtel på væggene (gipsplader bagved), og det er normal indetemperatur i rummet (ca. 19-21 grader), og tidligere troede jeg, at det ville tørre på nogle timer på grund af den tynde påføring. Men nu ved jeg, at det tager mindst 3 dage før det er tørt og kan males... Man ser dagen efter, hvordan det er tørt nogle steder og fugtigt andre steder. Der hvor det er tykkest, ofte i hjørnerne, må man nok regne med ca. 3 døgn før det er klar...
Så på en kold kældervæg med fugt tror jeg, det kan tage betydeligt længere tid...
Jeg bruger MP75L fra Knauf. Jeg brugte en affugter i et rum for at se, om det påvirkede, men det var ubetydeligt. Varmeblæser har jeg ikke prøvet, men jeg forestiller mig, at det måske kan revne så?
Det jeg dog kan sige er, at det tager utroligt (forholdsvist) lang tid for det at tørre. Jeg påfører cirka 5 mm gipsmørtel på væggene (gipsplader bagved), og det er normal indetemperatur i rummet (ca. 19-21 grader), og tidligere troede jeg, at det ville tørre på nogle timer på grund af den tynde påføring. Men nu ved jeg, at det tager mindst 3 dage før det er tørt og kan males... Man ser dagen efter, hvordan det er tørt nogle steder og fugtigt andre steder. Der hvor det er tykkest, ofte i hjørnerne, må man nok regne med ca. 3 døgn før det er klar...
Så på en kold kældervæg med fugt tror jeg, det kan tage betydeligt længere tid...
Jeg bruger MP75L fra Knauf. Jeg brugte en affugter i et rum for at se, om det påvirkede, men det var ubetydeligt. Varmeblæser har jeg ikke prøvet, men jeg forestiller mig, at det måske kan revne så?
Interessant, tykkelsen varierer ret meget på mine vægge fra 5 mm - 3-4 cm, men mine vægge har tørret på meget forskellig tid, uanset tykkelse. Jeg brugte to forskellige slags gips, Norgips (K-rauta) og en anden, som jeg ikke kan huske navnet på, købt hos Jem&Fix (prismæssigt lige) - så det kan nok have noget at gøre med forskel i tørretid. Men ikke i dette omfang skulle man mene. Norgips er den, der driller mest - taget snart en uge og er endnu ikke helt tør uanset yder- eller indvendig væg - skal sparke K-rauta på skinnebenene, hvis de har anbefalet forkert slags... ) Har stillet en affugter op, kan i det mindste ikke forværre, øger temp og tørrer ud. Afventer med varmeelement - bekymrer mig mest over, om denne lange tørretid påvirker styrken, og lortet slipper efter en tid...
Gipsmørtel er et godt materiale til indvendige vægge, men ikke risikofrit i en gammel kælder. Tåler fugtvandring lige så lidt som en gipsplade. Selvom huset er drænet, bliver der ofte lidt fugtvandring langs med gulvet i gamle huse, og man bliver så ked af at se nye skader opstå efter alt det arbejde man har lagt i det. Det er for sent for ændringer i TS tilfælde, men måske andre læser og når at overveje deres materialevalg.meckis sagde:
Jeg bliver så vred på alle sælgere, der sælger forkerte materialer og slipper for alt ansvar, hvis det går galt. Har selv revet en masse forvitrede vægbeklædninger ned i min kælder, der var lavet med materialer, der blev anset som "bedst" dengang - cement, gips spartel, noget plastisk spartel... ja, hvad end sælgeren nu havde på hylden. Kalkpuds, der var mest velegnet til en gammel kælder, lå glemt i et hjørne af et lager. Nu er der gået ca. 7 år efter omfugning med kalkmørtel, og væggene ser og føles tørre trods den lille fugtvandring, der konstant foregår i min kælder (jordfugtigheden trækkes op kapillært). Ingen andre byggematerialer kan håndtere moderat fugtvandring lige så godt som kalkmørtel gør, så det burde være førstevalget, når man skal pudse sin gamle kælder, der oprindeligt var pudset med kalk. At vælge andet bliver bare forkert.
gaia
Klik her for at svare