Har nogle rå Leca-blokke vægge i kælderen, der skal beklædes med plader og derefter males/tapetseres.

To er ydervægge, muret med Weber Leca-Polyurethanskum-Leca og pudset efter alle kunstens regler på ydersiden. Ingen del af disse vægge ligger under jordniveauet. Én er en indervæg i rent Leca materiale.

Jeg overvejer almindelige gipsplader 12.5 mm med paplag på for- og bagside.

Tømreren vil bruge "gipslim", som han kæmmer op med en grovtandet spartel (omtrent som når man lægger klinkegulv). Jeg er tvivlsom omkring alt det vand, der skal tilsættes gipsen? Med risikoen for, at det trænger ind i gipspladens paplag og opløser det samt skaber grobund for sort skimmel.

Jeg har fundet lidt grovere og længere Grabber gipsskrue 4.3x58mm, som jeg har prøvet at skrue i Lecaen. Det sidder godt. Tilstrækkeligt godt til at montere gipsplader med typisk 10 skruer per plade (men naturligvis IKKE tilstrækkeligt godt til at montere fx vægkonsoller, der kræves grovere og længere Leca/letbetonskruer).

Jeg kan således skrue gipspladerne direkte mod Lecaen. Lecaens overflade er ret ru, så på den måde får jeg et ganske vist uregelmæssigt, men dog luftspalte, der ventilerer. Et plus.

Desuden sparer jeg både materialer (gipslimen er ret dyr) og risikoen for fugt og skimmel. To plusser til.

En tredje mulighed er en "hatprofil" i metal, men det er dyrere, stjæler plads og besværliggør det med de af elektrikeren allerede trukne dåser og stikkontakter.

Nogen der har prøvet de forskellige metoder? Plus og minus?

Jeg er i gang lige nu med at sætte metalskinner på mine kældervægge. Sekundærregler hedder det, har jeg lært. Det er jo nemt nu, hvor du allerede har trukket el også. Eventuelt skal du skaffe en forhøjelsesring til apparat- og forbindelseskasserne. Der findes forskellige højder på sekundærreglerne. De jeg linker til nedenfor er 25 mm.

eksempel: https://www.optimera.se/bygghandel/...r-gips/sekundärregel-s-25-85-3800mm-006097539

Så får du en rigtig luftspalte bagved og behøver ikke bekymre dig det mindste for fugten...
Lidt mere arbejde, men sover bedre om natten.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.