Kan vi skrue gipspladerne direkte i træloftet uden at lave afstivning?
Loftet er uhøvlet tømmer.
Huset er på 70 m2 og bygget i 1947. Huset har "sat sig" lidt, men vi håber, det ikke bevæger sig for meget nu.
Alle rum i kælderen skal have nye lofter. Rummene vil blive indrettet som vaskerum og depot.
I kælderen planlægger vi at montere affasede gipsplader, 600x1200, for at undgå at spartle 70 m2 loft.
(Undskyld mig for synspunkter på, om et ternet loft er pænt eller ej. Der er andre tråde, hvor det diskuteres. )
I stuen og soveværelserne planlægger vi at montere store gipsplader, som spartles omhyggeligt (af professionelle), så det bliver et glat loft uden samlinger. Måske er der brug for renoveringstapet på det.
Kan man skrue pladerne direkte i det uhøvlede træloft?
Hvis ikke, hvordan skal det afstives og hvorfor?
Er ikke at anbefale, medmindre du har meget tætte tagbjælker. Der er risiko for, at taget bøjer med tiden.
I øvrigt gør man ret i at veje taget ind, så det er i vater, hvis man ønsker glatte lofter; risikoen er stor for, at det ellers ser bølget ud, hvis man ikke bredspartler hele loftet.
Er det et gammelt Borohus? Synes jeg genkender den grønne dør. Har selv haft et par af dem. Skimtes til højre i billedet her....
På dette billede kan du også se, hvordan jeg har valgt at gøre. Jeg havde mange vand- og varmerør at lægge i bjælkelaget og kilometer af el at skjule, så jeg tømte bjælkelaget for savsmuld og førte det hele skjult. Vil man ikke lave en så stor operation, men stadig fjerne synlig elinstallation, kan en lægte (28x70) give et installationsrum både til elrør og spotlights, hvis man ønsker det.
Jeg synes, at det største problem med loftet var, at bjælkelaget hænger/sværger, fra langside til langside. Jeg har derfor monteret gipsen langs med lægterne og bruger 900mm gipsplader. Det kan ikke ses, når det er spartlet. I dit tilfælde skal du jo bruge loftplader i kælderen, og der spiller det nok ingen rolle, hvordan du gør, men lægterne gør det altid nemmere at rette op på ujævnheder og sætninger, samt at det giver et installationsrum til el.
Tak for jeres svar.
Nu har jeg målt, og der er 60 cm mellem bjælkerne i kælderloftet og derefter uhøvlet brædder, så det burde ikke være et problem at skrue direkte i bræddeloftet.
I soveværelserne er der ca. 110 cm mellem bjælkerne.
Det er svært at se, om loftet buer eller ej, men det gør ikke så meget, hvis det kan ses. Kælderen er et opbevaringsrum, men at sætte langs med bjælkerne er en god idé. At rive indvendigt loft ned for at skjule rør og ledninger er ikke en mulighed, hvis vi skal klare alt det andet.
Det er ikke et Borohus, på tegningen står der Aktiebolaget Svenska Trähus 1946.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.