14,801 læst ·
13 svar
15k læst
13 svar
Gips uden mellemrum bagved. Kan jeg bruge gipsanker?
Se nedenstående to billeder. Det ene er bare et billede, der viser, hvor det andet billede er taget.
Som det ses på nærbilledet, er det først en gipsplade (tror jeg), og derefter ser det ud til at være yderligere tre gipsplader bagved (men jeg kan tage fejl).
Jeg tænkte på at sætte en hylde op, men er usikker på, om jeg kan bruge gipsankre til dette. Der synes ikke at være plads til, at gipsankeret kan ekspandere bagved.
Er der nogen, der ved det?
Som det ses på nærbilledet, er det først en gipsplade (tror jeg), og derefter ser det ud til at være yderligere tre gipsplader bagved (men jeg kan tage fejl).
Jeg tænkte på at sætte en hylde op, men er usikker på, om jeg kan bruge gipsankre til dette. Der synes ikke at være plads til, at gipsankeret kan ekspandere bagved.
Er der nogen, der ved det?
Jeg tror, at du ret roligt kan antage, at væggen er hul, men der findes måder at sikre dig om det. På den ene eller anden måde skal du fastgøre hylden, og alle metoder vil indebære, at du borer i væggen. Hvis du borer et lille hul, vil du mærke, hvor tyk gipspladen er. Når du så har bekræftet, at der er et mellemrum, borer du for gipsankeret. Skulle væggen imod forventning være massiv, har du i det mindste ikke boret for stort til at bruge andre løsninger.
Erik
Erik
Ja, det har du ret i. Jeg skal prøve i morgen.Avemo sagde:Jeg tror, at du ret roligt kan antage, at væggen er hul, men der er måder at sikre dig det på. På den ene eller anden måde skal du fastgøre hylden, og alle måder vil indebære, at du borer i væggen. Hvis du borer et lille hul, kan du se, hvor tyk gipspladen er. Når du så har bekræftet, at der er mellemrumsplads, borer du for gipsankeret. Skulle væggen mod forventning være massiv, har du i det mindste ikke boret for stort til at bruge andre løsninger.
Erik
Nu har jeg prøvet at bore. Det ser ud til kun at være en enkelt gipsplade. Derefter er der et tomt rum på 1 - 2 cm, og så kommer den næste gipsplade.
Jeg tog et foto af mit gipsanker.
Fordi gipsankeret er så langt (sikkert 4 - 5 cm for langt), får jeg ikke hele ind i hullet og kan derfor ikke få den til at udvide sig (vel?). Findes der kortere gipsankre, der har samme effekt? Eller hvordan gør man? Kan man måske bore sig igennem den næste gipsplade også, bare for at kunne få hele gipsankeret ind?
Jeg tog et foto af mit gipsanker.
Fordi gipsankeret er så langt (sikkert 4 - 5 cm for langt), får jeg ikke hele ind i hullet og kan derfor ikke få den til at udvide sig (vel?). Findes der kortere gipsankre, der har samme effekt? Eller hvordan gør man? Kan man måske bore sig igennem den næste gipsplade også, bare for at kunne få hele gipsankeret ind?
Jeg forestiller mig, at der findes kortere end det, du har på billedet. Selve skruen i gipsankeret kan skrues ud. Er hullet, du har boret, stort nok til at stikke den skrue ind? Hvis du kan stikke skruen ind helt til hovedet uden, at den rører på den anden side, så fungerer det. I andet fald må du have et kortere gipsanker eller finde på noget specielt.
Erik
Erik
Moderator
· Stockholm
· 57 887 indlæg
Det lyder som en mærkelig væg. Hvad findes på den anden side? Kan det f.eks. være sådan, at det du støder på, er en eldosa fra den anden side, eller noget andet lignende. Hvis det virkelig er en gipsplade inde i væggen, så burde du kunne bore igennem den også, og så at sige låne det rum, indtil dit gipsanker har fået udvidet sig. Når det først er udvidet, så tager det ikke så meget plads.
Hvis du bruger værktøj til at udvide ankeret (brug aldrig bare skruen til at skrue sammen ankeret, brug specialværktøjet som trækker i skruen, findes fra typ 40 kr). Så burde det kunne lade sig gøre at begynde at udvide udvideren, selvom den ikke helt er gået ind i hullet. Men du burde næsten lave en test på et par gipsstykker først, ikke sjovt at stå med et anker halvvejs udvidet.
Hvis du bruger værktøj til at udvide ankeret (brug aldrig bare skruen til at skrue sammen ankeret, brug specialværktøjet som trækker i skruen, findes fra typ 40 kr). Så burde det kunne lade sig gøre at begynde at udvide udvideren, selvom den ikke helt er gået ind i hullet. Men du burde næsten lave en test på et par gipsstykker først, ikke sjovt at stå med et anker halvvejs udvidet.
Stefan N: Ja sådan en burde fungere. Hvordan ser bæreevnen ud sammenlignet med en almindelig ekspander? Jeg skal sætte en ret tung hylde op - og vil selvfølgelig ikke bekymre mig for, at den skal falde ned. Jeg vil bruge to konsoller. Hver konsol har tre huller til væggen. Så det indebærer tre gipsankre til hver konsol... Hvilket måske betyder, at den bliver meget bæredygtig alligevel?
hempularen: Det ser ud til at være badeværelsesvæggen, der er på den anden side. Føles som en gipsplade der også. Tør jeg bore lidt videre i den, for at låne pladsen?
hempularen: Det ser ud til at være badeværelsesvæggen, der er på den anden side. Føles som en gipsplade der også. Tør jeg bore lidt videre i den, for at låne pladsen?
Klik her for at svare