Kan man pudse med gipsmørtel på spånplader?

Hvorfor vil du gøre det?

Jeg vil have groft pudsede indvendige vægge og har nu fjernet tapeterne. Blev dog usikker, da jeg så, at der var spånplade under tapetet. Gipsplade skulle ikke være noget problem, men jeg blev meget usikker på, hvordan det fungerer på spånplade.

Kan du ikke fjerne spånpladen også, eller først gipse og pudse på det?

Mja.. men det gælder en ret lille gang.. Hvor det viste sig, at 3 af fire vægge næsten var helt nye spånplader med kun et lag tapet på.. Så det føles som om, at hvis det ikke er muligt at pudse spånpladerne, sætter jeg nok tapet i stedet. Eventuelt maler jeg det derefter med maling med sådan nogle korn i - som en slags kompromis.
Det føles lidt for sløset at fjerne så fine spånplader, og jeg vil helst ikke gøre gangen mindre end den er med gips ovenpå dem. Desuden er døre og dørkarme originale - altså meeeget gamle - og jeg tror, jeg får lidt problemer med at passe dem ind igen (jeg er kun en glad amatør), hvis jeg lægger en gipsplade ovenpå de vægge, der findes..

Jeg havde ikke turdet pudse direkte på spån, men jeg har jo på den anden side aldrig prøvet.

Held og lykke!

tror ikke det er problem at få gipsputsen til at fæste, dog er der risiko for at samlingerne sprækker mellem pladerne, spån er levende materiale som svulmer/krymper ved forskellig fugtighed.

Tusind tak for jeres svar! Ja, det føles som om jeg nok må vælge at tapetsere trods alt. Det er et gammelt hus, så det arbejder en del allerede, og jeg gætter på, at en pudset væg, som ikke bliver så god, er sværere at rette til bagefter end en tapetseret.. Så desværre må det nok blive tapet..
Gipsputsen skal vel for så vidt kunne klare en vis bevægelse.. men jeg tør nok ikke tage chancen.. Havde man bare vidst, at nogen allerede havde gjort det og fået et godt resultat, havde det været en anden sag! :)

Det fungerer godt, jeg gjorde det for at rette en skæv væg op og tænker at sætte gipsplade udenpå i næste trin. Dog revner det som sagt, hvis spånet bevæger sig, så kun gipsmørtel på spån er nok ingen holdbar løsning.

• En delvist færdig væg med gipsplader, træloft og døråbning. Der er synlige uregelmæssigheder og en ubrugt stikkontakt i hjørnet.
  • Væg dækket med gipsbrug, klar til at blive beklædt med gipsplader. Ujævnheder kan ses, potentielt på grund af bevægelig spånplade.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.