Hej!
Er der nogen, der har erfaring med at sætte krydsfinér OG gips som indervægge? (i stedet for dobbeltgips)
Jeg kan ikke lide indervægge af gips alene og har fået dette anbefalet som et alternativ, men er der nogen ulemper ved det?
I det gamle hus havde vi bræddebeklædning bag gipsen, og det var fantastisk. Dog bliver det for meget arbejde at begynde at slå en masse bræddebeklædning op.
Vi skal også have isolering i væggene.
/N
Er der nogen, der har erfaring med at sætte krydsfinér OG gips som indervægge? (i stedet for dobbeltgips)
Jeg kan ikke lide indervægge af gips alene og har fået dette anbefalet som et alternativ, men er der nogen ulemper ved det?
I det gamle hus havde vi bræddebeklædning bag gipsen, og det var fantastisk. Dog bliver det for meget arbejde at begynde at slå en masse bræddebeklædning op.
Vi skal også have isolering i væggene.
/N
det går udmærket. Men det er billigere at sætte OSB op bag gipsen, så det gør vi, bortset fra på badeværelserne, hvor jeg vil have lidt ekstra at skrue i, så der bliver det plyfa.
Helt rigtigt tænkt - tænk aldrig mere at skulle bruge en gipsekspansion....
Helt rigtigt tænkt - tænk aldrig mere at skulle bruge en gipsekspansion....
Hvad er OSB?
Hvordan er det med "bevægelsen" bevæger plywood sig meget?
/N
Hvordan er det med "bevægelsen" bevæger plywood sig meget?
/N
Ja, det bevæger sig en del og skal derfor monteres med bevægelsesfuge (3 mm). Der er byggefirmaer, der er holdt op med at bruge spån/osb/plywood i vægge, fordi væggene begynder at bule efter et stykke tid. Det er fordi man sjusker med mellemrummene...Byggahus-nisse sagde:
... og ja, jeg har læst, at der er eksempler på bygherrer her på forummet, der har klaret sig fint uden bevægelsesfuger. Det gør dog ikke, at grundreglen ændres...
OSB koster i runde tal 140 kr /plade. Prisen er desværre steget en del det seneste år (årene?). Da jeg begyndte at bygge huset omkring 2003 lå prisen på 119 (K-rauta).
Plyfa ligger på ca. 170 kr i lige så runde tal - samme tykkelse, samme størrelse.
Vi har indtil nu - på 160 kvadratmeter boligareal - forbrugt cirka 400 plader gips og osb (120 cm brede plader) til loft og vægge.
Hvis man sparer 30-40 kr/plade når man sammenligner OSB med plyfa ganget med 200 plader... så er valget ganske enkelt - synes jeg.
Ang. bevægelsesfuger: PGA uvidenhed har vi kørt uden bevægelsesfuge på overetagen - og indtil videre ingen problemer (peber, peber). Nu bruger vi selvfølgelig rigeligt med bevægelsesfuge mellem pladerne. Jeg siger som Bob_... naturligvis skal der være bevægelsesfuge - det skader jo ikke.
Plyfa ligger på ca. 170 kr i lige så runde tal - samme tykkelse, samme størrelse.
Vi har indtil nu - på 160 kvadratmeter boligareal - forbrugt cirka 400 plader gips og osb (120 cm brede plader) til loft og vægge.
Hvis man sparer 30-40 kr/plade når man sammenligner OSB med plyfa ganget med 200 plader... så er valget ganske enkelt - synes jeg.
Ang. bevægelsesfuger: PGA uvidenhed har vi kørt uden bevægelsesfuge på overetagen - og indtil videre ingen problemer (peber, peber). Nu bruger vi selvfølgelig rigeligt med bevægelsesfuge mellem pladerne. Jeg siger som Bob_... naturligvis skal der være bevægelsesfuge - det skader jo ikke.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 219 indlæg
Vi har sat spånplader uden bevægelsesfuge, men har samtidig limet alle pladerne mod træreglerne. Dette er ifølge instruktion fra husleverandøren og snedkeren i familien. Limningen "låser" pladen på plads.Fasting65 sagde:
Man kan altså have spånplade bagved gipspladen i badeværelset selvom man har fliser.........?
hmm.....der fik jeg noget nyt at tænke på. ???
hmm.....der fik jeg noget nyt at tænke på. ???
Klik her for at svare