B
Jeg er ved at forstærke vægge i et hus med tynde stående 45 reglar i indervægge. De vægge, jeg selv har lavet, har jeg lydisoleret med stenuld og sat fibergipsplader horisontalt (reglar cc 60, og fibergips kan købes i bredder på maksimalt 90 cm, så det er praktisk at lægge 90+90+60 = 240 cm). Tunge og lidt besværlige at arbejde med, men disse vægge bliver meget mere stabile end vægge med almindelig gips. Man bruger Fermacells limfuge på langsiden, så pladerne bevæger sig ikke en millimeter mod hinanden. Måske bidrager horisontal placering til styrken, da de låser væggen. På disse er det meningen at sætte almindelige stående gipsplader 120 cm.

På et par andre vægge har et firma lydisoleret med glasuld (lyder for øvrigt mere hult end stenuld) og derefter et lag gips. Væggene fjedrer betydeligt ved belastning, og jeg ønsker derfor at forstærke disse vægge.

Mit spørgsmål er, bliver væg med 45 reglar stabil af dobbelt gips? Mit andet alternativ er at lægge fibergipsplader horisontalt udenpå gipsen, men spørgsmålet er så, hvor godt det bliver med spartling og maling på horisontalt satte plader, limfugen bør gøre, at de ikke revner, men klart det havde været bedre med regla bagved.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.