Hej,

Vi bor i et tidstypisk 70'er-hus. Lige nu er jeg ved at begynde at sætte gips udenpå tretex-plader, men bliver lidt i tvivl. Her er 120 cm mellem reglarne (er dette almindeligt?) hvilket giver mig nogle overvejelser. Nemlig: Jeg antager at samlingerne på gipspladerne bør forskydes i forhold til samlingerne på tretex-pladerne. Dette betyder jo at jeg egentlig kun får et ordentligt fastgørelsespunkt for gipspladerne (regel), og de to yderkanter kun vil have tretex bagvedliggende. Vil dette holde? Hvis nej - hvad gøre?

Alt godt,
Marcus

Tvivlsomt, det føles som om der er stor risiko for revnedannelse, selvom det måske går, hvis du limer gipset ordentligt midt på tretexen.

Jeg ser to alternativer:
1: riv tretexen ned og sæt nye lægter på c/c 60, derefter gips
2: monter vandrette lægter udenpå tretexen og monter derefter gipspladerne liggende, så du kan skrue langsiderne i de nye lægter

Den første bliver mest arbejde, men sandsynligvis det bedste resultat. Den anden kan blive lige så god, men vil stjæle lidt gulvplads, og du vil have brug for at øve dig på at spartle uforsænkede samlinger.

Byg et 45mm installationslag, isolér, skiv med osb og gips.

zarkov zarkov sagde:
Tvivlsomt, det føles som om der er stor risiko for revnedannelse, selv om det måske går, hvis du limer gipsen ordentligt midt på tretexen.

Jeg ser to muligheder:
1: Riv tretexen ned og sæt nye lægter med c/c 60, derefter gips
2: Monter horisontale lægter udenpå tretexen og monter derefter gipspladerne liggende, så du kan skrue langsiderne i de nye lægter

Den første løsning er mest arbejde, men sandsynligvis det bedste resultat. Den anden kan blive lige så god, men vil stjæle lidt gulvplads, og du vil skulle øve dig i at spartle ikke-forsænkede samlinger.
Hej!
Tak for svaret.
1. Det er absolut en mulighed. Havde dog håbet på et enkelt projekt 😂
2. Hvilken tykkelse på lægterne tænker du ville være tilstrækkelig? Et af rummene, der skal gipses om, er et børneværelse, som allerede er lille, så jeg vil selvfølgelig gerne bevare gulvpladsen så godt som muligt.

F fribygg sagde:
Byg et 45mm installationslag, isoler, plade med osb og gips.
Hej!
Tak for svaret.
Et af rummene, der gipses om, er et børneværelse, som allerede er småt som det er. Denne løsning ville desværre have taget lidt for meget plads.

M MarcusNils sagde:
Hej!
Tack för svar.
1. Är absolut ett alternativ. Hade dock hoppats på ett enkelt projekt 😂
2. Hvilken tykkelse på lægterne tænker du ville være tilstrækkelig? Et af rummene, der skal gipses om, er et børneværelse, der allerede er lille, så jeg vil selvfølgelig gerne spare gulvpladsen, så godt det går.
Godt spørgsmål, 28x70 mm burde vel være nok?

Et tredje alternativ er at dække med OSB, uden lægter, men det forudsætter at væggene er nogenlunde plane.

zarkov zarkov sagde:
Godt spørgsmål, 28x70 mm burde vel række?

Et tredje alternativ er at dække med OSB, uden lægter, men det forudsætter at væggene er nogenlunde plane.
Ved en lidt nærmere inspektion af væggene ser det ud til, at der er masser af kortlingar i væggene! Jeg tænker at udnytte disse. Jeg har ingen anden metode til at finde reglar end at banke - og de ser ud til at sidde med cc 60 ifølge mine ører. Du tilfældigvis ikke har viden om der fandtes nogen standard om dette i 70'erne? 😂

M MarcusNils sagde:
Du råkar inte ha viden om der var nogen standard omkring dette i 70'erne? 😂
Jo, sandsynligvis er det c/c 60cm. 120 cm med bare en tynd tretex virker ret dristigt.

Tretexen er sandsynligvis sømmet på reglarna, så du kan bruge en kraftigere magnet til at finde hovederne, alternativt bank dig frem og så prøve at skrue. Glem ikke at markere reglarna på en måde, som du kan se, også når du har stillet gipspladerne op, fx på malertape i loftet og gulvet.

Overvejelse, er det ikke et HultsfredsHus? De fremstillede væggene med fiberplank, og regeldelene kunne sidde med en afstand ned til 30 cm og med tretexplader. Jeg har sat gips direkte på lignende væg, hvor der var tretex som overflademateriale, bare finde ud af, hvor det kan skrues med regelfinder. Hvis det er et HultsfredsHus, har du lidt historie her, og der findes også tråde i forummet omkring det. https://lokalaplatser.se/story/fiberplank/

• Synes
fribygg
  • Laddar…
Kan vel ikke være muligt, at du har 120 mellem reglarne, så ville væggene gå i bølger har du måske noget tykkere råspont eller planke bagved

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.