Skal tage gamle gipsplader ned og sætte nye op. Det er regelmæssigt cc600.
Skal jeg vælge 900 eller 1200 mm gips?
 
Magnus E K
1200 hvis du ikke har ekstra reglar til at sætte ind mellem hver anden eksisterende.
 
  • Synes
Fredrik K80
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K sagde:
1200 om du ikke har ekstra reglar over at smide ind mellem hver anden eksisterende.
Hvis jeg sætter krydsfiner bagved. Skal de også være 1200?
 
E
Havde samme dilemma selv for 2-3 måneder siden. Det skal siges, at jeg bor nogle etager oppe uden elevator. Jeg købte 900 og nogle kortreglar som jeg skråede ind. 900 var også rimelig nemt at håndtere alene, når de skulle op på reglarne syntes jeg. Tror ikke, det var gået lige så glat med større.

Havde det været stueetagen og en hjælper, havde nok 1200 været et godt alternativ :)
 
  • Synes
Fredrik K80
  • Laddar…
F Fredrik K80 sagde:
Hvis jeg sætter krydsfiner bagved. Skal de også være 1200?
Hvorfor krydsfiner? Det er nok med spån- eller OSB-plade.
 
useless useless sagde:
Hvorfor krydsfiner? Det er nok med spån- eller OSB-plade.
Krydsfiner er bedre 😁
 
  • Synes
  • Elsker
MrJay og 2 andre
  • Laddar…
Sæt stående skruelimmet 1200 vægspånplade først. Det bliver bankboksstyvt, men kræver mere arbejde. Disse kan sættes og også limes kant-til-kant. Derefter kan du vælge 900 eller 1200 gipsskive og sætte præcis, som du vil. Den behøver ikke at sættes med samlinger over regler, men undgå at matche samlingerne på spånpladen. Gipsskruen behøver kun at være 30-32 mm i dette tilfælde. Skru 3 rækker på 900-skive og 4 rækker på 1200-skive inkl. kanterne.
Plywood er dyrt. OSB bevæger sig (897 hhv, 1197) og kan ikke limes pga. voksen.
 
RoTe
Johan Gunverth Johan Gunverth sagde:
Sæt stående skruelimmet 1200 væggspånplade først. Det bliver bankboksstift, men kræver mere arbejde. Disse kan sættes og også limes kant-i-kant. Derefter kan du vælge 900 eller 1200 gipsplade og sætte præcis, som du vil. Den behøver ikke sættes med samlinger over reglar, men undgå at matche samlingerne på spånpladen. Gipsskruen behøver kun at være 30-32 mm i dette tilfælde. Skru 3 rækker på 900-plade og 4 rækker på 1200-plade inkl kanterne.
Plywood er dyrt. OSB rører sig (897 resp, 1197) og kan ikke limes p.g.a. voksen.
I denne viden fra Fiskarhedenvillan så limer de ikke spånet, men sætter det med bevægelsesrum på et par mm samt at de hævder, at det ikke er nok at skrue et køkken i spånplade f.eks. Så det virker jo som både dyrt og unødvendigt arbejde i mine øjne. Så er vel plywood bedre i et køkken f.eks. og OSB ellers efter min mening.

 
RoTe RoTe sagde:
I denne video fra Fiskarhedenvillan så limer de ikke spånpladen, men sætter den med bevægelsesrum på et par mm og hævder, at det ikke er nok at skrue et køkken i spån, f.eks. Så det synes både dyrt og unødvendigt arbejde i mine øjne. Så er krydsfiner vel bedre i et køkken, f.eks., og OSB for resten efter min mening.
Jeg har selv skruelimmet Byggelits spånplader i hele huset på råd fra to forskellige bygningssnedkere i bekendtskabet. De har selv bygget med samme metode. Monteringsanvisningen for de 1200 mm brede plader var, at de også bør kantlimes sammen uden bevægelsesrum. Hele pointen er at få rigtig stive vægge.
Pladerne var altså ikke 1197 som ellers ville motivere bevægelsesrum som ved OSB. Der fandtes også fer og not-spånplader ligesom gulvspån til vægmontering, men de var unødvendigt dyre. De blev også helde limet.
Til fastgørelse i spånpladen bør man forbore. Det er ulempen ved spånplade. Det er ikke bare at sømme eller skrue direkte i materialet. Så bliver der et krater på indersiden, hvis man er uheldig. I et køkken ville jeg have valgt krydsfiner, hvis man ikke kan sætte kortlinger. Jeg gjorde det sidstnævnte.

Sådan 20 år senere er det helt uden problemer. Intet har bevæget sig. Det er dog betydeligt mere arbejde. Ikke noget som en hustilværker kan tage betaling for.
 
  • Synes
Huddingebo
  • Laddar…
F Fredrik K80 sagde:
Om jeg sætter krydsfiner bagved. Skal dem også være 1200?
Hvis du ikke tænker at skrue reglar imellem, så er det vel fornuftigt?

Hvad er det for en type rum, og hvad er formålet med krydsfineren bag gipsen?
 
Johan Gunverth Johan Gunverth sagde:
Jeg har selv skruelimmet Byggelits spånplader i hele huset på indråden fra to forskellige bygningssnedkere i bekendtskabet. De har selv bygget med samme metode. Monteringsanvisningen for de 1200 mm brede plader var, at de også bør kantlimes i hinanden uden bevægelsesrum. Hele ideen er at få rigtig stive vægge.
Pladerne var altså ikke 1197, som i så fald ville motivere bevægelsesrum ligesom OSB. Det fandtes også spontede spånplader ligesom gulvspån til vægmontage, men de var unødigt dyre. De hel-limedes også.
For fastgørelser i spånpladen bør man forbore. Det er ulempen ved spånplade. Det er ikke bare at sømme eller skrue direkte i materialet. Så bliver det et krater på indersiden, hvis man er uheldig. I et køkken ville jeg have valgt krydsfiner, hvis man ikke kan sætte korte bjælker. Jeg gjorde det sidstnævnte.

Sådan 20 år senere er det helt uden problemer. Intet har bevæget sig. Det er dog betydeligt mere arbejde. Ikke noget, som en hustillverker kan tage betaling for.
Behøver også krydsfiner forbores?
 
Nej, det behøves ikke.
 
  • Synes
Johan Gunverth
  • Laddar…
E ETQ sagde:
Havde samme dilemma selv for 2-3 måneder siden. Det skal nævnes, at jeg bor et par etager op uden elevator. Jeg købte 900 og nogle korte regler, som jeg skråede ind. 900 gik også rimelig glat at håndtere alene, når de skulle op på reglerne, syntes jeg. Tror ikke, det var gået lige så glat med større.

Havde det været stueetagen og en hjælper, havde nok 1200 været et godt alternativ :)
Men sig at jeg kører 1200 på krydsfiner. Skal jeg så køre 900 på gipsen da?
 
F Fredrik K80 sagde:
Men säg att jag kör 1200 på plywood. Ska jag köra 900 på gipset då?
1200 og forskudte samlinger.

Hvorfor skulle du have forskellige pladestørrelser, tænker du?

Hvad er det for et rum, du klarer dig fint med osb. Forskellen er større i pris end i trækstyrke mellem OSB og plywood.
 
  • Synes
ETQ
  • Laddar…
E
F Fredrik K80 sagde:
Men lad os sige, at jeg kører 1200 på krydsfiner. Skal jeg køre 900 på gipspladen så?
Den eneste grund til, at jeg kørte 900, var, at jeg både skulle bære op i opgangen og derefter installere dem alene. Hvis du kan få store plader af hvilken type du nu vælger at have under, er jeg enig med det ovenstående. Hvorfor skulle du køre forskellige plademål? Det bliver bare mere besværligt der, hvor du efter nogle plader får generelsamling i stedet...

Enten lav det, der kræves og sæt 900, eller fortsæt med 1200 hele vejen.
 
  • Synes
Fredrik K80 og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.