Jeg er i gang med at renovere køkkenet og har fjernet spånplader/tyk masonit for nu at sætte gips op. Det skal blive IKEA underskabe og overskabe. Til højre kan man se murstokken, og der sidder regler, hvor den første mod murstokken sidder 15 mm inde, gipsen er jo 13 mm (se pilen på billedet).
Skabene skal hænge på vægskenner, er de følsomme for 2 mm? Skal jeg lægge noget på reglen, i så fald hvad?
At sætte gips op på murstokken går ikke, da underskabene så vil stikke ud i en døråbning (uden for billedets højre side)
Jeg ved ikke, om jeg er lidt nøjeregnende, men jeg vil ikke støde på problemer senere.
Hvis du ikke har en god båndsav eller justersav, så køb lidt 2 mm finer og læg bag gipspladerne. Der kan være andre ujævnheder, der skal håndteres, så det er altid bedst at starte med så høj præcision som muligt.
Jo, jeg har båndsav. Og tror at jeg har noget finer som muligvis er 1,5 mm.
Er enig, altid godt at ligge indenfor marginalerne fra begyndelsen.
De andre regler længere til venstre ser dog ud til at kræve lidt mere end finér...
Så er det heldigt, at du har en båndsav. Selv ville jeg ikke kunne klare mig uden.
Ja, det er pokkers godt at have engang imellem. Min far byggede nogle båndsave, hvoraf jeg har en, han arbejdede på en virksomhed, der fremstillede træbearbejdningsmaskiner (dvs. ikke mange båndsave), så han vidste, hvordan det skulle gøres.
Robuste snedkermaskiner holder jo meget længe. En god båndsav bør efter min mening have et støbt bord, der kan vippes til begge sider. Båndstyringen er helt afgørende. Den fri åbning må heller ikke være for lille. Så har vel ikke alle råd til en Kölle.
Stærke snedkermaskiner holder jo meget længe. En god båndsav synes jeg skal have en støbt bord, der kan vippes til begge sider. Båndstyringen er helt afgørende. Den frie åbning må heller ikke være for lille. Men alle har jo ikke råd til en Kölle.
Ikke noget støbt bord men typ 10 mm planet stål. Kan ikke vippes. Styringen er vildt vigtig, har problemer med at det trækker, hvis jeg kører hårdt træ, typ eg. Men det gør man jo ikke så tit. Ved ikke hvor meget åbning jeg har, måske 300 mm. Irriterende når det ikke er nok, men i rigtig mange tilfælde ville det ikke have hjulpet med det dobbelte.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.