Hej!

Har søgt som en galning men finder ikke noget entydigt svar, så jeg prøver at spørge i stedet :)

(Huset spørgsmålet vedrører, har vægge af ubrændt tegl og kalkpuds på begge sider af teglet, hvilket bør spille en rolle for svaret på spørgsmålet).

Renoverer køkkenet og har fjernet al indretning samt de gamle tretexplader. Da væggene er ret ujævne, og jeg ikke orker at pudse dem jævne igen, tænkte jeg at sætte overfladegips, som så klinkes.

En væg er lavet, dog lidt besværligt, da jeg først gipsede op, bemærkede at det slet ikke blev lige, så jeg måtte reglere udenpå gipsen og sætte ny gips = lige som bare pokker.

Resten af væggene er dog meget mere lige, da pudsen stadig er helt intakt. Altså ser jeg ingen fordel i at reglere op først. Men så sagde en kollega, at jeg skulle passe på med at sætte gips direkte mod ydervæg på grund af eventuelle fugtproblemer i fremtiden. Når jeg søger efter svar på spørgsmålet, finder jeg kun sider, der taler om dampspærre og plast i væggene. Men sådan noget findes ikke i disse vægge, her er det jo nødvendigt for fugten at kunne vandre gennem materialerne...

Hvordan forholder det sig, tør jeg sætte gipspladerne direkte mod den pudsede væg (som altså er en ydervæg), eller skal jeg reglere op for en luftspalte? Tretexpladerne var ikke fugtige, og de sad jo sømmet direkte i væggen, men det var måske held - hvad ved jeg?

Tak for hjælpen! :)

Ingen problemer i et varmt rum.

Det er værre i kældre, som ofte er lidt koldere og dermed får en højere relativ luftfugtighed. Dette bliver mest påfaldende i sensommer/efterår.

Fordi du har fjernet tretexen (som isolerer meget bedre end gips), har du også flyttet dugpunktet endnu længere ud. Du burde altså have en lavere risiko for at få kondensation i væggen nu, end med tretexen.

Åh, fanden hvor lettet jeg blev af det svar! Det er i og for sig ingen kæmpeproblemer at regla op, men det skaber jo lidt besvær ved vinduer og døre. Tusind tak, så kører jeg på som tænkt :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.