1,199 læst ·
5 svar
1k læst
5 svar
Gips mellem gulvbjælker for lydisolering mellem etager?
Hej,
Har et par overvejelser;
Renoverer soveværelse på førstesalen i en del af huset, som er tilbygget i slutningen af 70'erne.
Bjælkelaget er 8,5 x 5 meter. Bjælkerne er 220x70, cc45. Stue uden indervægge på underetagen.
Lydt, så ifølge et forslag fra forummet overvejer jeg at fælde to lag gipsplader ind mellem bjælkerne. Det tilføjer ca. 20kg/kvm i vægt. Hvad jeg forstår plejer bjælkelag at blive dimensioneret til 200kg/kvm, 20kg/kvm føles helt ok; er I enige?
Tænker, at jeg fastgør enkle vinkeljern mellem bjælkerne og lægger gipspladerne på, tætner med latexfugemasse rundt. Rimeligt?
Spændvidden 5 meter er på grænsen ifølge træguidens tabeller. Helst havde jeg ønsket gulvvarme mellem bjælkerne for at spare lofthøjde. Dog virker skrue-limet gulvspån nødvendigt for at 5 meter spændvidde skal være okay, så at indhakke bjælkerne 2cm i hver ende for at tillade slangen at gå mellem fagene virker unødigt risikabelt, eller hvad tror I? Bedre da at lægge gulvvarme ovenpå skrue-limet gulvspån og ofre 2cm i lofthøjde?
Mvh
Fredrik
Har et par overvejelser;
Renoverer soveværelse på førstesalen i en del af huset, som er tilbygget i slutningen af 70'erne.
Bjælkelaget er 8,5 x 5 meter. Bjælkerne er 220x70, cc45. Stue uden indervægge på underetagen.
Lydt, så ifølge et forslag fra forummet overvejer jeg at fælde to lag gipsplader ind mellem bjælkerne. Det tilføjer ca. 20kg/kvm i vægt. Hvad jeg forstår plejer bjælkelag at blive dimensioneret til 200kg/kvm, 20kg/kvm føles helt ok; er I enige?
Tænker, at jeg fastgør enkle vinkeljern mellem bjælkerne og lægger gipspladerne på, tætner med latexfugemasse rundt. Rimeligt?
Spændvidden 5 meter er på grænsen ifølge træguidens tabeller. Helst havde jeg ønsket gulvvarme mellem bjælkerne for at spare lofthøjde. Dog virker skrue-limet gulvspån nødvendigt for at 5 meter spændvidde skal være okay, så at indhakke bjælkerne 2cm i hver ende for at tillade slangen at gå mellem fagene virker unødigt risikabelt, eller hvad tror I? Bedre da at lægge gulvvarme ovenpå skrue-limet gulvspån og ofre 2cm i lofthøjde?
Mvh
Fredrik
Ofre 2 cm for styrken. Men en anden vej er at sætte en I-bjælke?
For lydisolering findes denne tråd: Lydisolering til sex
Men for dette tilfælde kan man måske lade en vindbeskyttelse og gulv af planker eller spånplader hvile på gummidug ovenpå bjælkelag. (ovenpå dette gulvvarme?)
Hvis man har mindst to plader, kan man lægge "green glue noiseproofing sealant" imellem eller måske silikone, hvis man ikke finder det. Hvis disse materialer synker sammen, må man lægge gummidug der også.
Kan forestille mig, at gips let revner? men det kan man måske skjule med planker eller plade. Spild dog ikke vand.. Ellers findes der cementplade.
For lydisolering findes denne tråd: Lydisolering til sex
Men for dette tilfælde kan man måske lade en vindbeskyttelse og gulv af planker eller spånplader hvile på gummidug ovenpå bjælkelag. (ovenpå dette gulvvarme?)
Hvis man har mindst to plader, kan man lægge "green glue noiseproofing sealant" imellem eller måske silikone, hvis man ikke finder det. Hvis disse materialer synker sammen, må man lægge gummidug der også.
Kan forestille mig, at gips let revner? men det kan man måske skjule med planker eller plade. Spild dog ikke vand.. Ellers findes der cementplade.
Du har ret om styrken selvfølgelig. Ville bare have det bekræftet, at spånpladen er meget vigtig under de nuværende forudsætninger. Har læst for mange tråde om spændvidde, hvor den fantastiske "justusandersson" har skrevet; så nu er jeg inde på konstruktionsfiner i stedet for gulvspån for at optimere bjælkelaget.spikplanka sagde:
Ofre 2 cm for styrken. Men en anden vej er at sætte en I-bjælke?
For lydisolering findes denne tråd: Lydisolere for sex
Hvis man har mindst to plader, kan man lægge "green glue noiseproofing sealant" imellem, eller måske silikone, hvis man ikke finder det. Hvis disse materialer sætter sig, må man lægge gummidug der også.
Kan forestille mig, at gips nemt revner? men det kan man måske skjule med planker eller plade. Spild dog ikke vand.. Ellers findes der cementplade.
Med tanke på at gips har let ved at revne, må det være meget bedre at skrue lægter fast mellem bjælkerne i stedet for vinkeljern at lægge gipsen på, ved nærmere eftertanke.
Har stødt på green glue før, ved ikke om det er lige så godt, når gipspladerne ligger ovenpå hinanden i stedet for sidder på væggen.
"eller måske silikone, hvis man ikke finder det" - Har funderet meget over dette, der burde findes en generisk variant, der er næsten lige så god. Akrylfuge? Silikone? Fleksibelt montagelim?
Fæster du reglar i gulvreglarne kan du skrue spånplader dér og derefter gulvvarmen. Du kan også lægge dobbelt spån eller en stak gips, så længe du tilpasser højden på rummet.
Den største grund til at indfælde en del/alt er gulvniveauet i forhold til trappen.
Den største grund til at indfælde en del/alt er gulvniveauet i forhold til trappen.
Klik her for at svare