Vi er i gang med at renovere et soveværelse på øverste etage i et hus fra 1920'erne. I loftet sidder nu en slags strukturvæv på masonitplader, der er fæstet i "bræddeloftet". Vi vil gerne have et glat loft og overvejer derfor at sætte gips direkte på det gamle loft. Der er ret lav loftshøjde, så vi ønsker ikke at lægge lægter op, selvom det måske er lidt skævt. Kan man skrue gipsplader direkte i brædderne, eller findes der en bedre løsning?
En løsning er jo at lime gipset og skrue i loftet med lidt længere skrue og håbe på, at I rammer en planke eller lægte. Der, hvor I misser planke eller lægte, bliver det til at trække skruen ud og spartle. Men spartle bliver det alligevel til...
Som lægmand jeg er, siger jeg definitivt ja! Hvis vi forudsætter, at "planktaget" er ordentligt fastgjort i spærene/reglerne!
Sæt op 6 mm renoveringsgips og spartel samlingerne!
Vi gjorde det samme over et loft i perlespont. Ingen gammel flot perlespont, men klassisk firsermodel i fyr, der gav en lækker sauna-følelse! Jeg skruede det nye gips tæt ind mod det gamle, og problemet var løst!
Edit: Jeg tolker dit ord "planktag" som at der sidder lige netop planker fastgjort i spærene? På disse planker har man sømmet masonit? Hvis det er tilfældet, behøver du sandsynligvis ikke at lede efter spærene, når du skal skrue gipsen, men du vil ramme plankerne i 99% af tilfældene!
Sæt op 6 mm renoveringsgips og spartel samlingerne!
Vi gjorde det samme over et loft i perlespont. Ingen gammel flot perlespont, men klassisk firsermodel i fyr, der gav en lækker sauna-følelse! Jeg skruede det nye gips tæt ind mod det gamle, og problemet var løst!
Edit: Jeg tolker dit ord "planktag" som at der sidder lige netop planker fastgjort i spærene? På disse planker har man sømmet masonit? Hvis det er tilfældet, behøver du sandsynligvis ikke at lede efter spærene, når du skal skrue gipsen, men du vil ramme plankerne i 99% af tilfældene!
Tak for svaret. Så prøver vi bare og håber, at det virker!
Opfølgende spørgsmål: Hvor svært/besværligt er det for en amatør at spartle og slibe i loftet og få det jævnt og pænt? Måske burde man tage en maler til dette trin?
Opfølgende spørgsmål: Hvor svært/besværligt er det for en amatør at spartle og slibe i loftet og få det jævnt og pænt? Måske burde man tage en maler til dette trin?
Jeg ville sige, at det er skidesvært og skidehårdt at spartle og få det godt 
Jeg var inde på at sætte et glat loft i køkkenet, men fik andre tanker efter at have spartlet nogle vægge.
Det blev kortplank med fasede kanter i stedet. Bekvem størrelse på 600x1200 med.
Jeg var inde på at sætte et glat loft i køkkenet, men fik andre tanker efter at have spartlet nogle vægge.
Det blev kortplank med fasede kanter i stedet. Bekvem størrelse på 600x1200 med.
Mange hyrer jo maler netop til dette trin, så det er vel et spørgsmål om smag og pris. En maler bør selvfølgelig få det bedre end en uerfaren lægmand, men se det som en mulighed for at lære at spartle loft!Pollos sagde:
Skru gipsen op, vælg gerne en model med fordybede kanter hele vejen rundt, så du har plads til en papirstrimmel i alle samlinger. Sæt papirstrimmelen på, spartl alle samlinger og skruehuller. Vent til det er tørt, slib og spartl igen. Lad det tørre. Slib. Sæt en stærk lampe op, som du lader lyse langs loftet (kaldes strygelys), og du vil se hver eneste ujævnhed... Slib lidt mere, spartl lidt mere... Lad det tørre. Gentag trinene, indtil du er tilfreds og mal derefter to gange!
Færdig, og du har sparet nogle tusindlapper på maleren og skaffet dig voksenpoint!
https://www.youtube.com/watch?v=q6KDk1jVHrI
Lidt tips, her på en væg, men samme princip i loftet!
Bemærk dog, at her lægger de en papstrimmel i det våde spartelmasse, men der er dem, der foretrækker at lime papstrimlen med tapetklister og lade tørre inden de spartler over den.
Lidt tips, her på en væg, men samme princip i loftet!
Bemærk dog, at her lægger de en papstrimmel i det våde spartelmasse, men der er dem, der foretrækker at lime papstrimlen med tapetklister og lade tørre inden de spartler over den.
Tror at det er en vanesag, for en uerfaren spartler så tror jeg at det er lettere med lim! Men hvilket der holder bedst på lang sigt har jeg ingen anelse om!
https://www.byggahus.se/forum/farg-mala-tapetsera/75073-limma-pappersremsa-vilket-lim.html
https://www.byggahus.se/forum/farg-mala-tapetsera/75073-limma-pappersremsa-vilket-lim.html
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 indlæg
Ikke tapetklister! Så opløser den våde spartelmasse limet, og strimlen løsner sig fra det underliggende materiale. Brug ekstra stærk vævlim eller vådrumslim, hvis strimlen skal limes.
Klik her for at svare