4,465 læst ·
11 svar
4k læst
11 svar
Gips er dødt materiale - men monteret i levende, hvorfor virker det?
Hej
Jeg bliver ikke rigtig klog. Mit spørgsmål opstår efter at jeg bygger trappe i krydsfiner, som skal beklædes med klinker, hvor det siges at være klogt at lægge et lag gips imellem, på trods af at krydsfiner er relativt dødt, men ikke som gips, så vidt jeg forstår.
Hvordan det end er, gips er et dødt materiale, men når man monterer det i levende materiale - hvad sker der egentlig med gipspladen når det andet materiale bevæger sig?
Hvis man skruer eller limer gips mod en træoverflade, hvorfor bliver det garanteret godt med en gipsplade? Hvis træpladen presses sammen eller trækkes fra hinanden, må det da have en effekt på gipspladen også? At den f.eks. revner?
Jeg har jo forstået, at det fungerer sådan, efter alle år som hobbyhusbygger, men jeg forstår ikke, hvad der sker under gipspladen, når trælaget bevæger sig.
Gulvgips har jeg f.eks. læst, skal limes, så jeg forestiller mig, at gipsen i størst mulig grad burde bevæge sig som træmaterialet?
Tak for præciseringen!
Jeg bliver ikke rigtig klog. Mit spørgsmål opstår efter at jeg bygger trappe i krydsfiner, som skal beklædes med klinker, hvor det siges at være klogt at lægge et lag gips imellem, på trods af at krydsfiner er relativt dødt, men ikke som gips, så vidt jeg forstår.
Hvordan det end er, gips er et dødt materiale, men når man monterer det i levende materiale - hvad sker der egentlig med gipspladen når det andet materiale bevæger sig?
Hvis man skruer eller limer gips mod en træoverflade, hvorfor bliver det garanteret godt med en gipsplade? Hvis træpladen presses sammen eller trækkes fra hinanden, må det da have en effekt på gipspladen også? At den f.eks. revner?
Jeg har jo forstået, at det fungerer sådan, efter alle år som hobbyhusbygger, men jeg forstår ikke, hvad der sker under gipspladen, når trælaget bevæger sig.
Gulvgips har jeg f.eks. læst, skal limes, så jeg forestiller mig, at gipsen i størst mulig grad burde bevæge sig som træmaterialet?
Tak for præciseringen!
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Måske er det sådan, at gipset hindrer træets bevægelser?
Og således lader klinkerpladernes fuger være intakte uden at revne.
Og således lader klinkerpladernes fuger være intakte uden at revne.
Jeg talte med en kemiker på arbejdet og fik ikke et direkte svar på spørgsmålet, men jeg fik et perspektiv.
Plywood er "mere død" end træ, fordi det består af flere lag skiver, hvor alle har fibre i forskellige retninger. Så hvis det "ønsker" at strække sig i én retning, vil krydsende fibre holde tilbage. Sådan fungerer plywood, hvis jeg har læst officielle plywood-dokumenter korrekt.
Gips har også fibre, som er endnu mindre og endnu flere og måske i endnu flere retninger. Måske holder gipset sammen materialet lidt, måske kan det også absorbere lidt af bevægelserne i sit eget materiale.
Men jeg er stadig ikke kommet i mål med nogen tanke endnu.
Plywood er "mere død" end træ, fordi det består af flere lag skiver, hvor alle har fibre i forskellige retninger. Så hvis det "ønsker" at strække sig i én retning, vil krydsende fibre holde tilbage. Sådan fungerer plywood, hvis jeg har læst officielle plywood-dokumenter korrekt.
Gips har også fibre, som er endnu mindre og endnu flere og måske i endnu flere retninger. Måske holder gipset sammen materialet lidt, måske kan det også absorbere lidt af bevægelserne i sit eget materiale.
Men jeg er stadig ikke kommet i mål med nogen tanke endnu.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Hvad er det for fibre i gips mener du?tobbew sagde:
https://sv.wikipedia.org/wiki/GipsGips er et almindeligt navn for mineralet calciumsulfat CaSO4· 2 H2O, som blandt andet er en vigtig industriråvare. Dens mest fremtrædende egenskab er, at når man blander hemihydratet CaSO4· 1/2 H2O med vand i passende proportioner, stivner blandingen ved at optage krystalvand. Hårdheden ifølge Mohs hårdhedsskala er 2.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 indlæg
Som sagt, gipspladen (korrekt skruet i underlaget) forhindrer træet fra at bevæge sig. Det, der er tilbage, er så risikoen i gipssamlingerne. Og der bevæger det sig også lidt. Hvis man antager, at pladen er skruet 20 mm fra samlingen, så har du bevægelsen i 20 + 20 mm træ, som kan flytte gipspladen. Sidder pladen helt frit fra overfladelag, så vil den bevæge sig lidt. f.eks. hvis man blot spartler over pladesamlinger og maler. Spartlen har ingen styrke overhovedet og revner.
Hvis man sætter en armeringsstrimmel over samlingen, helst af papir, så holder det (prøv at rive et A4-papir over, strimlen er tykkere). Det er altså en meget lille strækning træ, der kan bevæge sig i nærheden af samlingerne, dermed bliver materialespændingerne moderate.
Sætter du så fliser over, så kan pladerne og fliseklæberen klare at holde til spændingerne. Jeg har tænkt over, hvordan det ville være, hvis man skulle få en flisefuge præcis over en pladesamling, måske kan flisefugen holde til den moderate spænding, den har en vis elasticitet.
Hvis man sætter en armeringsstrimmel over samlingen, helst af papir, så holder det (prøv at rive et A4-papir over, strimlen er tykkere). Det er altså en meget lille strækning træ, der kan bevæge sig i nærheden af samlingerne, dermed bliver materialespændingerne moderate.
Sætter du så fliser over, så kan pladerne og fliseklæberen klare at holde til spændingerne. Jeg har tænkt over, hvordan det ville være, hvis man skulle få en flisefuge præcis over en pladesamling, måske kan flisefugen holde til den moderate spænding, den har en vis elasticitet.
Tak for et udførligt og oplysende svar!hempularen sagde:Som sagt, gipspladen (korrekt skruet i underlaget) forhindrer træet i at bevæge sig. Det der er tilbage er så risikoen i gipssamlingerne. Og der bevæger det sig også lidt. Hvis man antager, at pladen er skruet 20mm fra samlingen, så har du altså bevægelsen i 20 + 20mm træ, der kan flytte gipspladen. Sidder pladen helt fri fra overfladelaget, så vil den bevæge sig lidt. f.eks. hvis man kun spartler over pladesamlinger og maler. Sparslet har ingen holdbarhed overhovedet og revner.
Hvis man sætter en armeringsstrimmel over samlingen, helst af papir, så holder det (prøv at rive et A4-papir fra hinanden, strimlen er tykkere. Det er altså en meget lille strækning træ, der kan bevæge sig i nærheden af samlingerne, dermed bliver materialespændingerne moderate.
Sætter du så fliser over, så klarer fliserne og fliseklæben af at holde for spændingerne. Jeg har tænkt på, hvordan det vil blive, hvis man skulle få en flisefuge lige over en pladesamling, muligt at flisefugen holder for den moderate spænding, den har en vis elasticitet.
Angående sidste afsnit, mener du om man fliser uden at sætte strimmel? Jeg har strimler alligevel, hvilket føles trygt.
Interessant produkt!verktygsgurun sagde:
2:36 ind siger han, at man kan fremskynde fliselægningen, før betonen er fuldt krympet "takket være den store fleksibilitet" hos S 48.
Samme ting med gipslimning (eller skruning) på træ. Gipsen ville aldrig nogensinde kunne modstå kraften i en træbevægelse, krympning i beton eller bevægelsen i et hus, den ville sprække.
Pointen med at det går godt er, at det døde materiale med passende fleksibilitet flyder ovenpå det levende.
hempularen sagde:
Har vi en modsigelse her, eller taler vi om forskellige situationer?MagHam sagde:
Til at begynde med er både gips og træ døde materialer, rent biologisk. Men når man siger levende, mener man, at træ bevæger sig, især radiært langs med årringene. Altså i fugerne. Mens gips er ubevægeligt og kan overbygge sprækkerne i træets fuger. Eksempel på dette er loftstukkaturer, der kan holde i hundredevis af år. Men hvis det regner ind, sprækker loftet. Det er altså vigtigt, at konstruktionen holdes tør. Ved ikke hvordan det går, hvis man skurer på klinkerfliserne. Hvis det er en indendørs trappe, burde det fungere!? MVH, PerOF
Klik her for at svare