Hvis man laver en væg og sætter liggende 45x45 på indersiden for elinstallationsplads og derefter sætter gips på det. Hvordan bliver det så med samlingerne mellem gipspladerne. Skal man have en brætlap bagved, eller holder det at bare spartle samlingerne med strimmel.
Ja du skal sætte noget bag ved samlingerne, ellers giver det sig. Du kan bruge T-profiler, hvis du ikke vil klemme isoleringen. Skal du have dobbelt gips eller osb og gips, behøver du ikke sætte noget i samlingerne, så længe du forskyder samlingerne.
Præcis som Matti skrev.
Og en tilføjelse. Du kan som sagt sætte profiler, du kan også kortlægge med korte 45x45, det går at forestille sig andre tricks også, såsom at indfælde stående 70x21 eller strimler af 15mm plywood.
Men essensen er, at omkostnings- og/eller arbejdsmæssigt falder det tilbage på, at det bliver mest rationelt at sætte OSB+gips eller dobbeltgips direkte. (Og jeg ville have valgt OSB+gips alle dage i ugen).
Det eneste undtagelse er, hvis de der ekstra 11mm ikke må mistes.
rediger:
Er det en indervæg? I så fald ville jeg slet ikke krydsregne.
Og en tilføjelse. Du kan som sagt sætte profiler, du kan også kortlægge med korte 45x45, det går at forestille sig andre tricks også, såsom at indfælde stående 70x21 eller strimler af 15mm plywood.
Men essensen er, at omkostnings- og/eller arbejdsmæssigt falder det tilbage på, at det bliver mest rationelt at sætte OSB+gips eller dobbeltgips direkte. (Og jeg ville have valgt OSB+gips alle dage i ugen).
Det eneste undtagelse er, hvis de der ekstra 11mm ikke må mistes.
rediger:
Er det en indervæg? I så fald ville jeg slet ikke krydsregne.
Ok, tak for alle gode svar. Årsagen til at jeg ikke vil have OSB er omkostningen. T-profilen i stål virker at være en god løsning. Hvad tror I om at sætte gipsen liggende også for at få mindst antal lodrette samlinger.
Det spiller ingen rolle. Tag det der giver mindst spild. Men jeg ville ikke vælge kun gips. Du vil fortryde det.Stolpskott sagde:
Det synes jeg lyder godt. Tænk bare på, at hvis du gør det, skal du sætte den første vandrette regel på ca. 55 cm højde og den næste på 115, for at gipspladens skrå kant ikke ender nede ved gulvet, hvilket kan gøre det besværligt. Svært at spartle godt der. Skal du have maks eller præcis 240 i lofthøjde, kan du i stedet dele en gipsplade på længden, sætte den skårne kant nederst og øverst. Og spartle to samlinger langs væggen i stedet.Stolpskott sagde:
Og du, beregn hvad T-profilerne koster sammenlignet med et ekstra lag gips eller OSB. Det er måske ikke så stor en forskel.
Klik her for at svare