Når vi rev gulvet i gildestuen, opstod der en enorm stank, og vi har det ret dårligt i luftvejene. Stanken er ikke forsvundet på en uge.

Det var plastik mod betonpladen og flamingo over, formoder at det var sådan man gjorde det førhen.

Dog er det lavet med gammelt lim, man har brugt tidligere til at lægge et andet gulv, som blev limet mod betonen og er blevet fugtigt.

Hvad kan stanken skyldes, og hvor bekymrede bør vi være? Hvilket håndværk kan vi kontakte for at løse dette?

S
det bliver sådan, når I river så stort et område. Området har haft denne lugt indespærret længe.

er det kemisk eller natur duft? som lim eller beton eller gammel kloak eller mug?

naturduft, lidt jordkælder, muggent, ret stærkt og mærkes så snart vi kommer ind i huset.

Alt organisk og tidligere mugnet materiale er fjernet fra huset.

Tidligere kunne det lim man brugte mod beton være sort og indeholde asbest. Bare så du ved det. I så fald kan det sendes til analyse for en sikkerheds skyld.

blob sagde:
Når vi har revet gulvet i gildesalen opstod en enorm stank, og vi har det ret dårligt i luftvejene. Stanken er ikke forsvundet efter en uge.

Det var plast mod betonpladen og flamingo ovenpå, antager, at det var sådan man gjorde før i tiden.

Dog er det gjort på gammelt lim, man tidligere har brugt til at lægge andet gulv, som blev limet mod betonen og har ligget og blevet fugtigt.

Hvad kan stanken skyldes, og hvor bekymrede bør vi være? Hvilket fag kan vi kontakte for at løse dette?
Hej,

Det kan ikke være kloaklugt? Det kan lugte virkelig stærkt. Men det er jo en ret genkendelig lugt...

Mvh

Stefan

Afløbsduft er det ikke.

L1LCa.jpg

dKBdI.jpg

Det er limen, der lugter. Det kaldes for forsæbning. Google det.

Visse kan få kraftige allergiske reaktioner.

Tak! Det var nok lige i øjet.

Måden hvorpå gulvet var lagt, plast som blev lagt på lim som jo har forårsaget dette, er det en skjult fejl?

mq2Ry.jpg

TS, var jeg i dine sko, ville jeg tage en prøve og sende den ind til analyse. Kig f.eks. på Anozona:s side. De har mange forskellige analyser man kan lave, samt også info om, hvad der forårsager lugten.
http://www.anozona.com/index.htm

Nu er jeg ikke superekspert på emnet, men det er næppe at betragte som en skjult fejl.

Det er ikke alt lim, der forvandler sig til sæbe. Dels kan det ske, når limet konstant er udsat for fugt (som i dit tilfælde), men det er også almindeligt forekommende, hvis man limer tæppe på tæppe. Så kan visse tæpper reagere på limet, og så saponificerer det.

Jeg havde samme fænomen i min kælder, men jeg savede alligevel hele kældergulvet op, så problemet så at sige blev kørt væk. Men det skulle være muligt at sanere, tror jeg. Slibning af gulvet er tricky, vil huske på at lugten kan trænge dybt ned i betonen.

Kan man se om limmet er forsæbet på en sikker måde?

Jeg ringede rundt til halve byggdanmark, tilsyneladende er det forvtålat først når det er blødt, altså som sæbe og skal kunne skrabes væk med en spartel. Vores er benhårdt, og jeg har nu slebet det væk i forebyggende øjemed. (Det var ikke sjovt kan jeg sige, støvet).

Bemærkelsesværdigt er også, at tippet om http://www.anozona.com/index.htm var godt. For pokker, hvor de kunne deres ting :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.