Hvis man har et funkishus i 2 plan som efter min mening er blevet ødelagt gennem ekstra isolering og mexitegel facade i 70'erne, kan man på en eller anden måde genskabe det? Er det realistisk at fjerne teglet, eller kan man i stedet flytte vinduerne, der er havnet inde i facaden, og derefter anvende puds på mexiteglet?
Dette gælder mine forældres hus.

Sjovt at du spørger for det er PRÆCIS hvad vores naboer laver lige nu.

De banker mexistenen væk. En væg kan man få ned på en dag. Deres hus er overraskende flot bag den grimme mexistenfacade. Bag mexistenene havde man sat 5-10 cm tyk isolering. Alt sidder fast i pudsfacaden med vinkelbeslag som er skruet fast.

Køb et par murehammere og giv dig i kast med stenene - det er mit råd.

Hvis du er uheldig, er den bagvedliggende puds så slidt at en total op-pudsning kræves, men mest sandsynligt er det, at der kun kræves mindre reparationer og en ommaling. Alternativt efterisolerer I med 5 cm pudsplader og pudser helt nyt udenpå. Se vores web - dagbogen sommeren/efteråret 2003.

Utætte vinduer kan man udbedre. Løb ikke ud og køb nye vinduer bare fordi de gamle lækker. En silikonefuge af godt mærke (tal med en glarmester) gør underværker. At købe nye vinduer plejer næsten at være umuligt at tjene ind i form af reducerede elomkostninger. Desuden er nye vinduer mere klodsede end gamle.

Hvis man vil være (over)ambitiøs, skifter man inderglasset til en isolerglasvariant.

Man skal dog tænke sig om et par-tre gange, inden man bygger om gamle vinduer - de har meget tyndere rammer, hvilket ikke tillader drastiske ændringer (såsom ekstra glasrude eller tykkere glas i begge rammer...).

Mit stalltip er:
-Puds huset med 5 cm isoleringsplader. Det er de første centimeter, der gør mest forskel! Koster ca. 1000 DKK/kvm hvis alle kvitteringer skal opnås. Materialet koster 300 DKK/kvm, så det er de resterende 700, man kan påvirke ;)

-Sprøjt ekofiber på loftet - for der er sikkert kun 10-15 cm spåner deroppe. 35 cm koster 172 DKK/kvm
(http://www.abis.se/pris.html)

-Renovér vinduerne og sæt gode silikonefuger. Vi købte 100 meter fuge fra en glarmester for 400 DKK (inklusive en tube silikone).

Tak for svarene, men problemet er ikke, at det trækker, men at facaden er grim, og jeg vil genskabe den til sin oprindelige pudsede tilstand ved at fjerne isoleringen og mexiteglen. Vinduerne er originale og skal ikke udskiftes.

Fasting65 sagde:
Dejligt at du spørger, for dette er PRÆCIST hvad vores naboer laver lige nu.

De fjerner mexicanermurstenene. En væg kan nedtages på en dag. Deres hus er overraskende flot bag den grimme mexicanermurstensfacade. Bag mexicanermurstenene havde man sat 5-10 cm tyk isolering. Alt sidder fast i pudsfasaden med vinkelbeslag som er skruet fast.

Køb et par mukkerter og gå løs på murstenene - det er mit råd.

Hvis du er uheldig, er den bagvedliggende puds så slidt, at en total oppudsning er nødvendig, men mest sandsynligt er det kun småreparationer og maling, der kræves. Alternativt kan I efterisolere med 5 cm pudsplade og pudse helt nyt udenpå. Se vores web - dagbogen sommeren/efteråret 2003.
Det lyder godt! Troede, at det var sværere end det at få det ned.

Det er fantastisk sjovt, at der findes folk, der vil pleje disse fine huse. Jeg er helt sikker på, at det vil blive utroligt smukt, når du har fået ned mexiteglet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.