Hej!
Sidder og tegner på en tilbygning med en konstruktion af isoleca.
Det bliver 1 1/2 plan for størstedelen.
Et rum kommer til at være helt åbent fra stueplan til kip (uden mellemdæk).
Til spørgsmålet.
Kan limtræsbjælken i kippen med en pillelast på ca. 20 kN bæres af gavlspidsen?
Det bliver ca. 5,5 m fra pladen til undersiden af bjælken. Jeg vil fordele lasten med bjælkeblokke
på flere niveauer.
Kan jeg bygge denne væg med lastfordelende bjælkeblokke og vertikale armeringer med tanke på vindlaster mm?
Eller skal jeg anbringe en stålbjælke på indersiden for at bære tagbjælken?
Måske et rent konstruktionsspørgsmål, tænkte bare at høre jeres synspunkter.
Sidder og tegner på en tilbygning med en konstruktion af isoleca.
Det bliver 1 1/2 plan for størstedelen.
Et rum kommer til at være helt åbent fra stueplan til kip (uden mellemdæk).
Til spørgsmålet.
Kan limtræsbjælken i kippen med en pillelast på ca. 20 kN bæres af gavlspidsen?
Det bliver ca. 5,5 m fra pladen til undersiden af bjælken. Jeg vil fordele lasten med bjælkeblokke
på flere niveauer.
Kan jeg bygge denne væg med lastfordelende bjælkeblokke og vertikale armeringer med tanke på vindlaster mm?
Eller skal jeg anbringe en stålbjælke på indersiden for at bære tagbjælken?
Måske et rent konstruktionsspørgsmål, tænkte bare at høre jeres synspunkter.
Bliver lasten virkelig ikke større end det?
Hvordan har du regnet det ud?
Angående væggens bæreevne:
Stabiliteten afhænger både af lasten, den ustøttede højde og væggens tykkelse.
Så det er ikke muligt at sige noget bestemt uden mere data.
Armering i væggen, både horisontalt og vertikalt, øger bæreevnen.
En sidste udvej er at lave en lokal fortykkelse, en contrefort, for at bære taget.
Et andet problem, du bør tænke lidt over, er hvordan du skal aflaste væggen over dine vinduer. Tænker specielt på de øverste!
Hvordan har du regnet det ud?
Angående væggens bæreevne:
Stabiliteten afhænger både af lasten, den ustøttede højde og væggens tykkelse.
Så det er ikke muligt at sige noget bestemt uden mere data.
Armering i væggen, både horisontalt og vertikalt, øger bæreevnen.
En sidste udvej er at lave en lokal fortykkelse, en contrefort, for at bære taget.
Et andet problem, du bør tænke lidt over, er hvordan du skal aflaste væggen over dine vinduer. Tænker specielt på de øverste!
Sådan ser min tanke ud.
Bjælkens søjlelast har jeg fået fra MOELVEN.
19.8 kN ved 4,6m lang bjælke.
Bredde på huset, 6m med 45 graders taghældning og tungt tag.
Ca 6,3m fra gulv til kip og 5,6 til underside på bjælken.
Lasten fordeles med bjælkeblokke som billedet viser.
Havde tænkt at bruge færdige bjælker over de øverste vinduer.
Har ikke helt styr på armeringen med tanke på væggens højde.
Væggen mures med 30cm isoblok, billedet viser mit forslag.
Er jeg helt forkert på den?
Har jeg misset nogle data?
Taknemmelig over en fortsættelse på denne tråd.
Bjælkens søjlelast har jeg fået fra MOELVEN.
19.8 kN ved 4,6m lang bjælke.
Bredde på huset, 6m med 45 graders taghældning og tungt tag.
Ca 6,3m fra gulv til kip og 5,6 til underside på bjælken.
Lasten fordeles med bjælkeblokke som billedet viser.
Havde tænkt at bruge færdige bjælker over de øverste vinduer.
Har ikke helt styr på armeringen med tanke på væggens højde.
Væggen mures med 30cm isoblok, billedet viser mit forslag.
Er jeg helt forkert på den?
Har jeg misset nogle data?
Taknemmelig over en fortsættelse på denne tråd.
Lasten virker OK!
Slankhedstallet bliver cirka 18,7, hvilket gør, at væggens bæreevne mindskes kraftigt. Maxit angiver en tilladt last til 17kN per skal, dvs. 34 kN hvis man udnytter begge skaller, ved en væghøjde på 3 m. (Slankhedstal 10) Hvad jeg har kunnet finde i mine gamle tabeller, så nedsættes den tilladte last med ca. 20-30%, når slankhedstallet går fra 10 til 19. Det ville så betyde, at væggen nok klarer sig.
Jeg ville dog anbefale, at du sender din skitse til Maxit og hører deres syn på det hele.
Det virker som om, du har gennemtænkt vinduesløsningerne. Måske har du tegnet lidt for mange bjælker ind. De giver jo kuldebroer, så tag ikke flere, end du absolut behøver.
Slankhedstallet bliver cirka 18,7, hvilket gør, at væggens bæreevne mindskes kraftigt. Maxit angiver en tilladt last til 17kN per skal, dvs. 34 kN hvis man udnytter begge skaller, ved en væghøjde på 3 m. (Slankhedstal 10) Hvad jeg har kunnet finde i mine gamle tabeller, så nedsættes den tilladte last med ca. 20-30%, når slankhedstallet går fra 10 til 19. Det ville så betyde, at væggen nok klarer sig.
Jeg ville dog anbefale, at du sender din skitse til Maxit og hører deres syn på det hele.
Det virker som om, du har gennemtænkt vinduesløsningerne. Måske har du tegnet lidt for mange bjælker ind. De giver jo kuldebroer, så tag ikke flere, end du absolut behøver.
Har forsøgt at nå nogle af konstruktørerne på deres liste uden at lykkes.
Hvad tror I om armeringen?
Ifølge Maxit bliver den horisontale armering for dårlig med tanke på højden på vinduerne.
Kan det være nok med vertikal armering ved alle vinduer for at klare vindlasten?
Måske ender det alligevel med, at det bliver en stålbjælke....
Tak for svarene...
Hvad tror I om armeringen?
Ifølge Maxit bliver den horisontale armering for dårlig med tanke på højden på vinduerne.
Kan det være nok med vertikal armering ved alle vinduer for at klare vindlasten?
Måske ender det alligevel med, at det bliver en stålbjælke....
Tak for svarene...
Klik her for at svare


