Matti_75 sagde:
Brug programahylsa med lättbetongskrue.
Hvad er det, og hvor finder man sådan nogle? Jeg googlede lidt, men fandt intet der så ud til at matche. Er det en karmskrue af en særlig lättbetongvariant?

Fugeskum fungerer fremragende, men man skal sætte nogle bræddestumper på tværs i døråbningen, indtil skummet er færdig med at ekspandere.

mycke_nu sagde:
Fogskum fungerer udmærket, men man skal sætte nogle bræddestykker på tværs i døråbningen, indtil skummet er holdt op med at udvide sig.
Ja det fungerer men det gælder om at gøre det rigtigt. Ikke videre smart at "overfylde" alt og gerne lidt ekstra, for så at stå og se på, når det svulmer, og svulmer, og svulmer.... :O

Brug en sådan skrue til karmbøsningen som SBH linkede til. Angående diskussionen om fugeskum, brug en skumpistol og et kendt mærke og fyld passende meget. Absolut ikke mere end halvdelen af fugebredden. Undskyld, linket fungerer ikke så godt på Ipaden.

Har prøvet at lime fast stykkerne med Sikabond AT nu. Det værste der kan ske er vel, at det ikke holder, og at jeg må pudse det op. Har også købt klipsøm (125 mm var det længste jeg fandt) og lange sømplug, må se hvad jeg vælger. Fyren i butikken syntes, jeg skulle bore huller der er større inde i væggen, sprøjte ankerpasta ind og fastgøre karmeskruer i den, men jeg tror jeg prøver enklere metoder først.

uno83 sagde:
Har prøvet at lime fast delene med Sikabond AT nu. Det værste, der kan ske, er vel, at det ikke holder, og at jeg må pudse det op. Har også købt klipsøm (125 mm var det længste, jeg fandt) og lange sømpløkker, får se, hvad jeg vælger. Fyren i butikken mente, jeg skulle bore større huller inde i væggen, sprøjte ankerlim ind og fastgøre karmeskruer i den, men jeg tror, jeg prøver enklere metoder først.
Gå i stedet for på de fremragende forslag fra SBH og Matti_75.
Det ER rart at have justerbarheden, som karmeskruer/karmhylser giver.
Hvis du er nervøs, når du skal sætte skruen i, kan du altid sætte et bræt på hver side af væggen og spænde sammen med en tvinge eller to! Men det tror jeg faktisk ikke, er nødvendigt.

Min tanke er, at det måske er tilstrækkeligt at kunne justere den ene side (der er træregel på den anden side af dørhullet), og så bare sørge for at montere letbetonsiden lige.

Nu lykkedes det mig at få billedet op af skruen. Det ser jo ud som et smart alternativ. Væggen er dog meget porøs, og skruerne var ikke så lange, medmindre man bruger en meget grov. Ingen problemer overhovedet med at bore i væggen med en almindelig HSS-bor, så jeg er bekymret for, at det bare bliver noget rod, hvis man trækker lidt i sådan en skrue...

EDIT:
Ser nu, at jeg kiggede på betonskruen, og at der også findes letbetonskruer, som er betydeligt længere.
Hvis jeg bruger montagemærkerne, kan det måske endda lade sig gøre at bruge de nuværende huller i karmen... http://katalog.essve.se/webspeed/ka...t_bid=V70&dokid=wc433885&katnr=1&katsektnr=34

Senest redigeret:
S
helst have juster på begge sider. med skum får man ikke det.
efter tyve minutter vil jeg være færdig med dør/vindue montering,
ikke montere stræbere og vente på at skummet skal hærde.

Hvorfor bore huller i væggen med alt muligt skrammel og måske alligevel ikke få det til at fungere. Jeg antager, at din letbetonvæg er 70 mm, præcis som dørkarmen. Hvis du sender mig din adresse via e-mail, får du med postbuddet 2 klippesøm i overmorgen, gratis, længde 160-170 mm. Hvis du sætter karmen ordentligt ind, behøver du næppe at efterjustere den. Det skal man gøre i et nybyggeri, men denne bygning har jo stået i over et halvt århundrede.

Ja, klippspik holdt jo faktisk i over 50 år med den gamle karm, så det er måske lige så godt at gå med noget velafprøvet. Med dine to suppleret med to stykker 125 mm bliver det måske godt. Der er heller ikke særlig stor sprække.

Fandt tråden, da jeg ledte efter idéer til fastgørelse af karme i mit -57 blåbetonhus, hvor væggene falder ned bare man ser lidt surt på dem.

Der er et "nyt system" på k-rauta, hvor man køber en karmesskrue i 3 dele.
* Hylster
* Trykudjævningsskive
* Letbetonskrue

Gevindskærer hylsteret bagfra på karmene
Presser skiven ind, så man får en større flade, der ligger mod vægstubben
justerer hylstrene, indtil døren sidder nogenlunde (det bliver jo svært at få åbnebredden til 100%, når man ikke kan presse indad på nogen måde.
Når man er tilfreds, trækker man forsigtigt skruerne (~1-1,2dm) ind i væggen.

Det gik overraskende let, men jeg var nødt til at købe en L-torx, da mine bits holdere ikke gik ind i karmhullerne.
Dyrt som bare pokker, 1500:- for et sæt på ca. 100, der fandtes også til 20 skruer, men jeg havde brug for 24.

Det bliver ikke lige så godt som at sætte træreglar i, men det bliver bedre end at bore og plugge (for mig).

bjozac sagde:
Fandt tråden, da jeg ledte efter idéer til fastgørelse af karme i mit -57 blåbetonhus, hvor væggene falder ned bare man ser en smule vredt på dem.

Der er et "nyt system" på k-rauta, hvor man køber en karmeskrue i 3 dele.
* Bøsning
* Trykudjævningsskive
* Letbetonskrue

Gevinder bøsningen bagfra på karmesiderne
Presser skiven ind, så man får en større overflade, der ligger an mod vægstykket
justerer bøsningerne, indtil døren sidder nogenlunde (det bliver jo svært at få åbnerbredden til 100%, når man ikke kan presse indad på nogen måde).
Når man er tilfreds, skruer man forsigtigt skruerne (~1-1,2dm) ind i væggen.

Det gik overraskende glat, dog var jeg nødt til at købe en L-torx, da mine bitholdere ikke gik ind i karmehullerne.
Dyrt som bare pokker, 1500:- for et sæt på ca. 100, fandtes også for 20 skruer men jeg havde brug for 24.

Det bliver ikke lige så godt som at sætte træregler i, men det er bedre end at bore og plugge (for mig).
Tak for tipset!

Jeg har samme elendighed i vores letbeton-paradis. Hidtil har jeg savet ud i letbetonen og lagt en regel som jeg har fastgjort med plug og gipsfuge og derefter skruet karmen i, men det er jo ret tidskrævende (og støvet).

Du kan ikke justere karmen, og hvis huset/væggen rykker sig, så sprækker det. Skal særligt ikke bruges i ydervægge af træ.
Dette er en muret konstruktion, så justeringsproblemet er det eneste, der er tilbage.

Nej man kan ikke justere, men med samme forudsætninger som i mit tilfælde med en 7 cm væg er der ikke en chance i helvede for, at du kan indsætte en pløk stor nok til at blive siddende og stor nok til at klare en karmeskruv uden at sprække væggen.

Udover rigtige karmeskruer, så findes der, mig bekendt, ingen konstruktion med justeringsmargen. Hvis jeg vender det om og tager, som mange andre med samme problem, de grundlæggende forudsætninger med indmurede søm i væggen, har der altså ikke været behov for nogen justering i 60 år. Sandsynligheden for, at huset skal bevæge sig så meget, at jeg skal justere nu sammenlignet med 1957, anser jeg som minimal.

Så med en egen vægtning af risikonalysen og forudsætningerne har jeg helt strøget karmeskruen fra listen, tilbage var K-rautas system samt søm/fogkskum, jeg anså dette for at være det enkleste.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.