Hej.
Jeg skulle montere en ny dørkarm i en tynd (~70 mm) indervæg af letbeton (eller noget lignende, brugte man letbeton i 60'erne?). Jeg købte karmskruer og passende letbetonplugge. Målte og borede og bankede pluggen i. Så da jeg begyndte at skrue karmen fast, skete det, som jeg var lidt bekymret for. Væggen revnede, og der faldt store stykker ud ved et par af skruerne. Jeg skulle nok ikke have brugt karmskruer+plugge i den tynde væg. Den gamle karm var spikret med store firkantede søm.
Nu til det store spørgsmål. Hvordan pokker fikser jeg dette? Kan jeg på nogen måde lime og presse det løse stykke fast med en tvinge? Findes der noget lim, der kan holde fast i sådan noget porøst skrammel? Kan man støbe noget i? Først og fremmest vil jeg bare have væggen til at se hel ud igen fra forsiden. Med hensyn til dørkarmen kan jeg nok glemme at bruge de nuværende huller i karmen og må lukke dem og bore nye op og fastgøre karmen i væggen med lange sømpløkke eller lignende. Vedhæfter billeder af elendigheden.

• En revnet letbetonvæg med et stort hul tæt på midten, overfladen er ujævn og viser tegn på afskalning.
  • En beskadiget dørkarm i en væg af letbeton med synlige revner og manglende stykker omkring døråbningen.
Det ville sandsynligvis være muligt at lime stykkerne på igen, men det bedste er sikkert at pudse dem op med gips eller cement.

Nogen idé om hvilken slags lim der kan tænkes at virke? Almindelig PL400 eller tilsvarende? Eller noget specielt til porøse materialer?

Hvis jeg vil pudse op med gips, er det så gipsmørtel der gælder?

Du skulle have brugt klipsøm. http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListingFlera.aspx?id=9882

Jeg har lige arbejdet med en dørkarm i en letbetonvæg. (Jeg måtte løsne karmen for at lægge parketgulvet ind.) Klipsømmen, som Beijer sælger, er desværre lidt for korte. Den der sad i karmen, var ca. 160 mm lang. Jeg trak sømmen ud af væggen og bankede den ud af karmen samt svejsede dem sammen igen. Havde ingen problemer med at fastgøre karmen derefter. For en sikkerheds skyld brugte jeg også lidt fugeskum. Har du ikke noget tilbage af sømmen i væggen/karmen?

Vedrørende biten som er løsnet ved jeg ikke, om det kan limes, men jeg har repareret en del med Finjas Puts og Murbruk. I dit tilfælde ville jeg have sømmet nogle 3-tommer søm fast, vandet og repareret med puds og murbrukket. Sømmen hjælper med at holde "kakan" på plads, mens brukket hærder.

uno83 sagde:
Nogen idé om hvilken slags lim der kunne tænkes at fungere? Almindelig PL400 eller tilsvarende? Eller noget specielt til porøse materialer?
Ingen anelse om PL400 holder, men der findes sikkert noget lim der holder. Det nemmeste er alligevel at pudse som JanneL skrev.

Tyndfugelim eller specielt mørtel til letbeton. Hvis man leder lidt, finder man det endda hos Bauhaus. 25pix / kg eller noget i den stil.

JanneL sagde:
Du skulle have brugt klipsøm. [link]

Jeg har netop arbejdet med en dørkarm i en letbetonvæg. (Måtte løsne karmen for at lægge parketgulvet.) Klipsømmet, som Beijer sælger, er desværre i det korteste lag. Den, der sad i karmen, var ca. 160 mm lang. Jeg trak sømmet ud af væggen og bankede det ud af karmen og svejsede dem derefter sammen. Havde ingen problemer med at fastgøre karmen derefter. For en sikkerheds skyld brugte jeg også lidt fugeskum. Har du ikke noget tilbage af sømmet i væggen/karmen?
Jep, sådan sad den gamle karm med. Både karmen og sømmet ligger på genbrugspladsen. Letbetonpakken med karmeskruer var nok til noget tykkere vægge :)

Hvor mange søm sad karmen med?

fire, tror jeg. Muligvis tre hvis det manglede i et af hullerne. På den anden side af karmen er der en træregel, så der er det ikke noget problem. Det er kun den ene side, der skal sidde i letbetonen.

Burde man ikke kunne bore op til den længste tilgængelige sømplug og sætte i "pluggene", sætte afstandsstykker og sømme karmen fast? Men klipsøm er måske bedre? Det ser ud som om, Gunnebo laver 175 mm lange, spørgsmålet er, hvor man finder dem.

Drengen svejsede mine søm. Send en PM med adresse. Tror jeg har to tilbage.

Brug programahylsa med letbetonskrue.

Du kan lime stykket med almindelig fliseklæber. Vand først. Risikoen er, at det bliver tykkere end originalen selvfølgelig. Derefter kan du sømme og permanent fastgøre karmen med fugeskum.

S
fugeskum er aldrig godt for vinduer og døre

SBH sagde:
fogskum är aldrig bra för fönster och dörrar
Hvorfor ikke det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.