Hej!
Jeg er i gang med at renovere lejligheden, er nået til et punkt, hvor jeg har revet en dørkarm ned. Da jeg næsten var færdig med nedrivningen, opdagede jeg blåbeton.
Er der nogen, der ved, om det er noget at bekymre sig over? Jeg er i gang med at pudse betonen hurtigt som lynet, vil ikke blive udsat for det mere end nødvendigt.
Men som sagt, er der nogen, der kender risiciene ved at arbejde med det?
Venlig hilsen Karl-Johan
Jeg er i gang med at renovere lejligheden, er nået til et punkt, hvor jeg har revet en dørkarm ned. Da jeg næsten var færdig med nedrivningen, opdagede jeg blåbeton.
Er der nogen, der ved, om det er noget at bekymre sig over? Jeg er i gang med at pudse betonen hurtigt som lynet, vil ikke blive udsat for det mere end nødvendigt.
Men som sagt, er der nogen, der kender risiciene ved at arbejde med det?
Venlig hilsen Karl-Johan
det farlige ved blåbetong er, at det afgiver radon, som er en gas, der er farlig ved langtidseksponering. Det som gør den farlig er, at den "hænger fast på støvpartikler, og det bliver til noget, der kaldes radondøtre (jeg er dårligt informeret om, hvad netop en radondatter er for noget, men men,) disse er i hvert fald ikke sunde at få ned i lungerne, specielt ikke hvis man er ryger. De er kræftfremkaldende. Havde jeg været dig, ville jeg måle radonindholdet i lejligheden, for radonet afgives uanset om du pudser blåbetongen eller ej.
Blåbetonen indeholder forskellige mængder radon afhængigt af hvilken type blåbeton det er.
Tommerfingeren (ifølge fagmanden som radonsanerede mit hus) er, at jo mørkere blå jo mere radon. Er det virkelig slemt, så er betonen næsten mørkelilla. Selv har jeg en skillevæg som er meget svagt lyseblå. Det er tilsyneladende ingenting at bekymre sig over, der genereres betydeligt mere radongas under huset (hvilket nu er afhjulpet).
///j
Tommerfingeren (ifølge fagmanden som radonsanerede mit hus) er, at jo mørkere blå jo mere radon. Er det virkelig slemt, så er betonen næsten mørkelilla. Selv har jeg en skillevæg som er meget svagt lyseblå. Det er tilsyneladende ingenting at bekymre sig over, der genereres betydeligt mere radongas under huset (hvilket nu er afhjulpet).
///j
Klik her for at svare