Hej
Søgte rundt lidt på forummet uden held. Har et spørgsmål angående tagpap
Har i dag et garagetag som skråner 4 grader. Og er 8,5x5 m
Taget er 18 år gammelt.
Skal bygge ud ca. 4m2 så der skal ny pap på der. Men spørgsmålet er: er det ikke lige så godt at skifte det hele?
Hvor længe holder den gamle?
Eller kan man smøre på / male / tjære noget passende på overfladen?
Se vedhæftet billede.
Pappen ligger på råspont.
Dele af garagen skal nu isoleres, så det ville være godt, hvis det bliver tæt og ikke begynder at lække om nogle år.
Mvh Stefan
Søgte rundt lidt på forummet uden held. Har et spørgsmål angående tagpap
Har i dag et garagetag som skråner 4 grader. Og er 8,5x5 m
Taget er 18 år gammelt.
Skal bygge ud ca. 4m2 så der skal ny pap på der. Men spørgsmålet er: er det ikke lige så godt at skifte det hele?
Hvor længe holder den gamle?
Eller kan man smøre på / male / tjære noget passende på overfladen?
Se vedhæftet billede.
Pappen ligger på råspont.
Dele af garagen skal nu isoleres, så det ville være godt, hvis det bliver tæt og ikke begynder at lække om nogle år.
Mvh Stefan
Senest redigeret:
Selvbygger
· Stockholm
· 8 589 indlæg
Sådan plejer man vel at sige om levetid:
Tegltag holder mindst 100 år
Betontag omtrent lige så længe
Pladetag (galvaniseret) 20-30 år
Moderne papptag 25-30 år
Så er det sagt mere end 10 år, så måske er det lige så godt at skifte det ud?
Så skal man vel tænke på nogle specielle ting, når hældningen er så lav også - dvs. tætte mellem overlapningerne?
/K
Tegltag holder mindst 100 år
Betontag omtrent lige så længe
Pladetag (galvaniseret) 20-30 år
Moderne papptag 25-30 år
Så er det sagt mere end 10 år, så måske er det lige så godt at skifte det ud?
Så skal man vel tænke på nogle specielle ting, når hældningen er så lav også - dvs. tætte mellem overlapningerne?
/K
Medlem
· västragötaland
· 1 557 indlæg
Hvor får du dine opdigtede tal fra egentlig?
Tegltag holder mindst 100 år: Meget sjældent holder det 100 år, ofte omkring 60 år, så mindst 100 år er opdigtet.
Betontag omtrent lige så længe: Aldrig over 60 år har jeg set, ofte skiftes det ved 40-50 år og er da rigtig dårligt, der findes ingen betonsten, der er 100 år.
Ståltag (galvaniseret) 20-30 år: Man har jo 30 års garanti på pladen i dag, så stål holder let 40-60 år, afhængigt af typen og vedligeholdelsen kan det let holde 100 år.
Moderne papptage 25-30 år: Dette er det eneste, der faktisk passer.
Til ts nu, på billedet ser papptaget fint ud og burde holde en 10 år mere, men du skal jo have nogen til at lægge pappen på det nye tag, så kan de inspicere det gamle.
Tegltag holder mindst 100 år: Meget sjældent holder det 100 år, ofte omkring 60 år, så mindst 100 år er opdigtet.
Betontag omtrent lige så længe: Aldrig over 60 år har jeg set, ofte skiftes det ved 40-50 år og er da rigtig dårligt, der findes ingen betonsten, der er 100 år.
Ståltag (galvaniseret) 20-30 år: Man har jo 30 års garanti på pladen i dag, så stål holder let 40-60 år, afhængigt af typen og vedligeholdelsen kan det let holde 100 år.
Moderne papptage 25-30 år: Dette er det eneste, der faktisk passer.
Til ts nu, på billedet ser papptaget fint ud og burde holde en 10 år mere, men du skal jo have nogen til at lægge pappen på det nye tag, så kan de inspicere det gamle.
Til hvilken/hvilke side(r) skal garagen udvides? Tættest på kameraet? Langs venstre kant? Længst væk fra kameraet?
Er der rygningssten på taget?
Man starter altid med at lægge pappen nedefra uanset om det er liggende eller stående baner. Hvis man gør det omvendt, begynder taget at lække ret hurtigt.
Så hvis udvidelsen bliver tættest på kameraet, skal hele taget omlægges helt op til rygningen, og oppe på rygningen bør man lægge pappen, så det er lige meget på begge sider.
Er der rygningssten på taget?
Man starter altid med at lægge pappen nedefra uanset om det er liggende eller stående baner. Hvis man gør det omvendt, begynder taget at lække ret hurtigt.
Så hvis udvidelsen bliver tættest på kameraet, skal hele taget omlægges helt op til rygningen, og oppe på rygningen bør man lægge pappen, så det er lige meget på begge sider.
Medlem
· västragötaland
· 1 557 indlæg
Når man lægger svejset pap, spiller det ingen rolle, om samlingerne vender den forkerte vej.
Selvbygger
· Stockholm
· 8 589 indlæg
En søgning på dette forum gav ovenstående tal, og disse har jeg set før - så er der selvfølgelig store variationer...johan ivarsson sagde:Hvor får du dine opfundne tal fra egentlig?
Tegltag holder mindst 100 år: Meget sjældent holder det 100 år, ofte omkring 60 år, så mindst 100 år er noget opfundet.
Betontag omtrent lige så længe: Aldrig over 60 år har jeg set, ofte skiftes det ved 40-50 år, og de er da rigtig dårlige, der findes ingen betonsten, der er 100 år.
Pladstag (forzinket) 20-30 år: Du har som sagt 30 års garanti på pladen i dag, så plade holder let 40-60 år, afhængigt af type og vedligeholdelse kan det let holde 100 år.
Moderne papptag 25-30 år: Dette er det eneste, som faktisk passer.
Til ts nu på billedet ser papptaget fint ud og burde holde en 10 år til, men du skal jo have nogen til at lægge pap på det nye tag, så kan de jo inspicere det gamle.
/K
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Nogle synspunkter på holdbarheden af forskellige tagmaterialer: Uanset materiale spiller taghældning og omgivelser en stor rolle. Dagens tagpap har ofte ikke pap som kerne, men fx polyester eller lignende plastmateriale, som ikke er lige så følsomt over for bevægelser i underlaget. Den bør derfor holde længere end gammeldags klud- eller mineralpap. Holdbarheden af et tag med tagsten (ler eller beton) påvirkes også af, at man bruger de rigtige dimensioner på lægter (1 tommes strølægte, ikke som før en halv tomme) og den rigtige kvalitet af søm (syrefast). Med det rette underlag og korrekt udførelse (og mindst 27 graders hældning) bør et tag med ufalset lertegl holde ca. 70 år. Bruger man glaseret lertegl, kan man nok lægge mindst 10 år til. Når man lægger et tag om med lertegl, kan man genbruge de fleste tagsten. Når det gælder betonsten, mener jeg, at en realistisk levetid er omkring 40 år (plus minus 10 år). Ved en omlægning skal man kassere tagstenene. Moderne papptage (2-lagsdækning) bør holde i mindst 30 år og har den fordel, at de kan bruges selv ved meget lave taghældninger. Efter min mening et undervurderet alternativ. Levetiden på pladetage (plade- eller bånddækning) afhænger af placeringen i landet, pladekvalitet og vedligeholdelse. Et meget godt alternativ er Rheinzink. Prismæssigt mellem galvaniseret plade og kobberplade. Holder sikkert i 100 år uden vedligeholdelse. Der findes dog rigtig mange tage med sortplade, som har stået siden midten af 1800-tallet takket være god vedligeholdelse (maling)!
Tak for svarene.
Jeg skal have tagpap på taget,
da jeg tror, det er anbefalelsesværdigt med 4 graders hældning.
Men spørgsmålet er, om jeg skal omlægge alt eller lægge noget ovenpå det gamle for at forlænge levetiden?
Og hvis man lægger ny tagpap, kan man så lægge det på det eksisterende, eller skal det fjernes?
Med venlig hilsen Stefan
Jeg skal have tagpap på taget,
da jeg tror, det er anbefalelsesværdigt med 4 graders hældning.
Men spørgsmålet er, om jeg skal omlægge alt eller lægge noget ovenpå det gamle for at forlænge levetiden?
Og hvis man lægger ny tagpap, kan man så lægge det på det eksisterende, eller skal det fjernes?
Med venlig hilsen Stefan
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvis du skal lægge ny pap på den nye del og beholde den gamle på den anden del, eller lægge nyt på hele taget, er det mere et filosofisk spørgsmål end et byggeteknisk spørgsmål. Eftersom tilbygningen er en mindre del, bliver det billigere at sammenslutte og derefter skifte alt efter 12 år eller hvad det kan dreje sig om. Planlægger du at sælge huset inden da, er det måske ikke så godt at have et tag med forskellig status på forskellige dele. Hvordan man gør for at sammenslutte, afhænger af hvilke produkter der er blevet brugt tidligere. Desuden bliver det måske ikke så pænt. Det afhænger af, hvem der gør det og hvordan.
Selvbygger
· Stockholm
· 8 589 indlæg
Fjern det gamle ville jeg sige...det bliver nok hverken godt eller pænt ellers, der er ingen direkte fordele ved at beholde det, og du kan desuden ikke se, om der eventuelt er skader nedenunder...Stesod sagde:Tak for svarene.
Jeg skal have pap på taget.
da jeg tror, at det er at anbefale med 4 graders hældning.
Men spørgsmålet er, om jeg skal lægge det hele om, eller lægge noget ovenpå det gamle for at forlænge levetiden?
og hvis man lægger nyt pap, kan man lægge det på det eksisterende, eller skal det væk?
Med venlig hilsen Stefan
/K
Klik her for at svare