Vi har nylig købt hus med en større terrasse i beton og underliggende krybekælder.

Huset er fra 40'erne, og undersiden af betonen i terrassen begynder at se slidt ud nedenunder med fugtpletter her og der.

Ovenpå ligger trætralle, hvilket måske ikke er det bedste (?) men nødvendigt for det æstetiske.

Til mit spørgsmål:
Er det muligt at tage tiltag for yderligere levetid? Ville det f.eks. reducere frost/udvidelse, hvis man beskytter betonen mod væde?
Eksempelvis lægge dobbelte lag tagpap, når betonen har tørret i sommer?
Trallen skal alligevel lægges om.

• Betonaltanens underside med synlige fugtpletter og afskalninger i en krybekælder fyldt med skrammel, cykler og byggematerialer.
  • Undersiden af en betonaltsål med synlige fugtpletter og nedslidning i en krybekælder. Omkringliggende træværk og rod kan også ses.
De konstant tilbagevendende saltudfældninger og wow, hvilken mægtig kælder/opbevaring! Det ser også ud til, at man har repareret en sprække? Jeg ser ingen problemer med at lade det være, som det er. Er der tag over altanen?

Manganbangan Manganbangan sagde:
De ständigt återkommande saltudfældninger og wow hvilken mægtig kælder/opbevaring! Det ser også ud til, at man har repareret en eller anden revne? Jeg ser ingen problemer med at lade det være, som det er. Er der tag over terrassen?
Ja det er et himla godt rum, men kræver en hel del gravearbejde for at gøre det brugbart. Underlaget består af rent støv (!). Erstattes med makadam nu.

Intet tag findes over, og det er med al sandsynlighed meget dårlig afløb. Svært at se da der ligger trall ovenpå. Der findes en del reparationer, men intet stort hvilket er godt.

Lyder som om jeg kan ånde lidt ud?

Mats-S
L Lars_A sagde:
Lyder som om jeg kan ånde ud lidt?
Ja, ser intet mærkeligt heller (af billederne at dømme), husk på at det er en 80 år gammel støbning så lidt "kosmetiske" skavanker må du stå ud med :)

Men lav ingen fugtspærrende tætninger på undersiden, den må kunne ånde som konstruktionen er i dag.

• Synes
Appendix og 1 anden
  • Laddar…
L Lars_A sagde:
Ja det er et hundrede gode rum, men kræver en del gravearbejde for at gøre det brugbart. Underlaget består af rent støv (!). Erstattes med makadam nu.

Ingen tag findes over, og det er med al sikkerhed meget dårlig afvanding. Svært at se da der ligger terrassebrædder ovenpå. Der er nogle reparationer, men ikke noget stort hvilket er godt.

Lyder som om jeg kan ånde lettet ud?
Hvordan roligt som helst

• Synes
Lars_A
  • Laddar…
Hvorfor ikke lægge sten/klinker på oversiden? Træ mod beton og stående vand er en dårlig kombi.

• Synes
gaia og 1 anden
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Hvorfor ikke lægge sten/klinker på oversiden? Træ mod beton og stående vand er en dårlig kombination.
Meget godt forslag! Huset er dog udbygget i længden, og der er yderligere terrasse, hvor denne slutter, to trin op og bygget i komposittrall. Enten bliver det komposittrall eller, som tidligere foreslået, stenplader.

Mats-S Mats-S sagde:
Ja, ser inget konstigt heller (av bilderna att döma), tänk på att det är en 80 år gammal gjutning så lite "kosmetiska" skavanker får du stå ut med :)

Men gör inga fuktspärrande tätningar på undersidan, den måste kunna andas som konstruktionen är idag.
Kanoners, TACK!
Undersidan ska självklar inte fuktspärras tänkte på ovansidan i så fall. Men är det ett onödigt arbete finns det såklart ingen vits

Hej igen,

Nu har vi haft tid at bo os lidt ind, og det begynder at være tid til at gøre noget mere med terrassen.
I dag ligger der gammel og slidt trall på terrassen, hvilket jeg gerne vil ændre på.

Jeg er lidt fristet af stenplader, som @Jonatan79 foreslog ovenfor.

Er der nogen pointe i at lægge en fugtspærre på overfladen, inden pladerne lægges, og i så fald hvad bør man bruge?

Faldet på terrassen er lidt så som så, men det er svært at fastslå helt, inden trall fjernes. I så fald formoder jeg, at jeg må bygge en ramme med passende hældning og støbe et tyndt lag?

Som I kan høre, er jeg ukyndig inden for området, men villig til at lære og nogenlunde handy.

Hvis nogen har tanker og tips omkring det hele, så del gerne 👍

• Træterrasse med gammel trall, bord og stole i træ. En stol er væltet, grill og bænkesæt i baggrunden, omgivet af hegn og udsigt over træer.
L Lars_A sagde:
Hej igen,

Nu har vi haft tid til at bo os lidt ind, og det begynder at blive tid til at gøre noget mere ved terrassen.
I dag ligger der gammelt og slidt trall på terrassen, hvilket jeg vil ændre på.

Jeg er lidt fristet af stenplader, som @Jonatan79 foreslog ovenfor.

Er der nogen mening i at lægge en fugtspærre på oversiden, inden pladerne lægges, og i så fald hvad bør man bruge?

Faldet på terrassen er lidt sådan og sådan, men det er svært at fastslå helt, inden trallen rives væk. I så fald formoder jeg, at jeg må bygge en ramme med passende hældning og støbe et tyndt lag?

Som I kan høre, er jeg uerfaren indenfor området, men villig til at lære og rimelig handy.

Hvis nogen har tanker og tips omkring det hele, så del gerne 👍
Kom til at se dette indlæg og kan bare nævne, at vi har en lignende terrasse, hvor man har lagt skifer ovenpå. Meget flot, men desværre ikke tæt, så det regnede ind mellem facade og i vores tilfælde skuret og gik fugt ind i bjælkelaget. Nu ligger der tætningslag og trall i stedet. Så vigtigt at man sikrer sig at have et fungerende tætningslag.
Hvordan gik det for dig?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.